Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"För barnens bästa"-????

Skrivet av Föbannad
Hej! Jag är ni här. Min dotter har varit utsatt av min ex sambo med vilken jag har ett barn ihop på 14 mån. Jag har gört polisanmällan och anmällan till soc. Förra veckan fick jag besked att polisen har lagt ner förundersökningen. Soc. har gjort utredning om mig enligt § 50 men ingen har gjort något soc. undersökning om pedofilen om jag "nu" får kalla honom det med tanke på nedlagt polisund. Han har 4 biologiska barn och detta innebär att han fritt kan söka jobb inom barnoms. eller på andra ställen var han får fritt träffa andras barn. Han har tidigare sagt till mig att han har tröttnat att jobba som murare och att han skulle tänka sig att utbilda sig till barnskötare eller frit.ped. för att han tycker om att jobba med barn, och han har ju erfarenhet av egna barn. Inte ens hans grannar för veta att han är pedofil. Det kommer barn som umgås med hans egna hemma hos honom och vissa utav de har sovit över. Ni vet själva att barn tyger om det och det är oklart om han har övergripit sig på några fler. Han bör i en liten kommun i västra Sverige var alla känner alla men ändå hans ident. är skyddad och eftersom han är inte dömd det är fritt fram för honom att göra vad han vill med nästa offer. Är det det samhället vi lever i var utsatta barn förblir offer, deras mödrar hotas av soc. i stället för att få förståelse och stöd, polisen lägger ned förundersökning för att de "tror inte att han blir dömd" pga brist på bevis, det räcker inte vad barn har berättat klart och tydligt. Undrar vad som händer när de utsatta barn växer upp en dag och för makt att påverka. Undrar hur dem som låter gärningsmannen vara och trycker ned det redan nedtryckta barnet lägger sig på kvällen med gott samvete. Var de inte barn själva eller har de glömt hur det är. Eller tror de att det kan inte hända de för att de är "bätre" en de familjen var övergreppet skär. Tyvärr, det finns ingen vaccin mot det, det kanske händer i just deras familjen fast de är lika blinda för det.
Svar på tråden: "För barnens bästa"-????

Hej

Skrivet av  Anonym
Rättsystemet i sverige i dag, ja vad ska man säga.
Jag har också polisanmält en vuxen för våld mot mitt barn och det har verkligen varit segt.
Det verkar som att poliserna här på min ort vill att man ska lägga ner anmälningarna så att dom får mindre jobb. Det är inte klokt vad dåligt det fungerat, eftersom det gäller barn ska det behandlas snabbt men det har tagit flera veckor.jag beklagar att dom inte hanterat ert fall bättre.
 

visst blir man förbannad!

Skrivet av  Edith
Det verkar som om vårt "trygga" "moderna" samhälle mer och mer glömmer bort sina barn! På alla instanser!
Det gräver verkligen som en kniv i hjärtat på en, att förövare bara kan fortsätta med sina sjuka beteenden och i det närmaste få stöd från samhället. Men det är väl så att kvinnor och barn går att göra rättslösa, eller?
Om det gäller våldtäckt på barn el vuxna kvinnor så är det en liten chans att förövaren blir ordentligt straffad för det. Trots att det borde vara fullt möjligt att med hjälp av kompetent psykolog utreda om någont hänt och vad.

Kämpa på!
*kram*
 

Tack till alla svar

Skrivet av  Förbannad
Det är verkligen trokigt att samhället fungerar så att de skyddar förövaren i stället för offer. Jag är ingen politiker men vill gärna kunna påverka, för jag vill inte att mina barn ska växa upp i ett samhälle med sådana värderingar.

Vad gäller BUP eller läkarundersökning, det kan jag säga att åklagaren har inte begärt något sådant trots att jag ville att de ska undersöka barnet. Deras komentar var att "Man kan använda det emot oss i ev. rättegången som att barnet har blivit påverkad av bl. psykologen. Jag själv fick inte heller prata om det med mitt barn.

Det värsta var i alla fall hur Soc. har hanterat ärrende. Jag blev ifrågasatt som mor till mina barn och mitt förmåga att ta hand om de. Jag undrar verkligen villka IDIOTER sitter där på Soc. när de i stället att ge stöd till utsatta familjer försöker splittra de och hotar med LVU.

Mina närmaste undrade om de hade kontakt med förövaren, pga deras agerande för det kändes som Soc. ville hämnas på mig för att jag vågade anmälla en "snäll familjefar".

En utav soc. sa också till mig "Du vill bara få honom i fängelse". Då undrar jag vad är det för värld vi lever i?
 

Soc är värst av alla instanser

Skrivet av  z
Jag känner så väl igen det du berättar om. Soc var den instansen som har ställt till mest elände i vår familj. Istället för att hjälpa ifrågasattes jag som mamma och förövaren fick stöd och klappar på axeln. Jag blev också hotad med LVU. Polisen gjorde vad de kunde och hade kunskaper på området men soc kunskapsbrister visste inga gränser. Det enda man kan göra är väl att anmäla soc. Jag brukar även skicka bra artiklar, filmer och böcker till mitt soc eftersom jag svurit på att hjälpa dem med deras enorma kunskapsbrist när det gäller sexövergrepp mot barn.
 

kära nån!

Skrivet av  Edith
Vilken röra! Visst finns det kvinnor som gör fula saker i vårdnadstvister m m men HUR VANLIGT ÄR DET??? Desto vanligare att kvinnan som söker hjälp får kastat anklagelserna i ansiktet på sig själv, snacka om bumerangeffekten!

Det är jätte jätte viktigt att barnet får hjälp att sätta ord på sina upplevelser och blir ifråntagen de skuldkänslor det bär på!!! Vill ingen annan hjälpa dig, så gå igenom det med barnet själv. Visa uppriktigt att du är ledsen, barn förstår känslor bara man sätter ord på dem. Då får barntet verktyg att själv bearbeta sin svåra upplevelse. Låt barnet berätta fritt och tala om att du förstår hur det känner. Att du skulle kännt och gjort samma sak om du varit med om liknande. (det kan hända att barnet samarbetat med förövaren på olika vis för att få övergreppet överståndet eller mildrat, vilket senare kan ge oerhörda skam och skuldkänslor).

Jag känner det som så att barnets läkning går före förövarens straff.. kanhända jag tänker fel, men i en situation där man råder dig att inte söka psykologhjälp för att det kan gå er emot i rättegången, så ser jag nog hellre till barnets behov av proffessionell hjälp.
Barnet ska klara av att leva ett liv med dessa minnen. Det handlar inte om att förtränga och glömma bort, utan att acceptera det skedda och lära sig leva med det.

*kram* och all min medkänsla till er!
 

*skakar på huvudet*

Skrivet av  Jules
Ja, detta sammhälle är på väg att falla...
Blir så ledsen när jag får höra om sånt här...det ska ju inte få gå till på det här sättet!
Vet själv hur det är, min förövare blev frikänd med anledning att det hade ju gått så många år att skadan inte kunde ha varit så farlig...hade de tittat i papprena från BUP hade de sett vilket vrak jag var.

Jag har bara en sak att säga, stå på dig! Tro inte på dem som säger att om man inte pratar med barnet om vad som har hänt och inte rotar i det så glömmer barnet....det är så fel, man glömmer ALDRIG!
Stå på dig som mamma och få ditt barn till BUP.

lycka till med allt nu.
*kram*
 

Hjälp grannarna

Skrivet av  varför inte
Du kan väl hjälpa grannarna att veta att de har en pedofil i samma bostadsområde! Varför inte skriva en lappp och sätta upp i trappen eller på anslagstavlan?
 

Vad har eg. hänt?

Skrivet av  Nyfiken medmänniska
Jag förstår att du är upprörd och besviken, men jag blir lite splittrad. Hur gammal är din dotter?
Det är alltså en äldre dotter och inte den 14 mån. som blivit utsatt? Vad hände? Varför kan du inte berätta för föräldrarna till de som sover över där vad du vet?
Sedan är det väl upp till de föräldrarna att bedöma din historia som sann eller påhittad, och även om de inte tror dig, så lovar jag att de håller ögonen mer öppna på den här mannen. Jag blev själv tafsad på av min bästis pappa när jag var i 12-15 års ålder, och det var ingen som misstänkte något.Än idag har jag dåligt samvete för att jag inte vet var han bor idag, hur ofta han träffar sitt barnbarn och att det är min skyldighet som medmänniska att rädda andra från honom.
Det är tungt att leva med vetskapen om att jag kanske inte skyddar andra. Gör något du som kan!
 

Bakgrunden till "Barnens bästa"

Skrivet av  Förbannad
En kort förklaring av vad sóm egentligen hände och svar till några av ovanstående inlägg.
Min dotter somär nu 9-år har varit sexuell utnyttjad av min ex sambo. Vi har ett annat barn ihop.

Jag har gjort anmällan till Soc. pga jag trodde att min dotter skulle få hjälp med psykolog att bearbeta det som har hänt och samt skydda vår gemensamma barn från ev. incest. Dessutom ville jag flytta från vår bostad för att min dotter ska inte behöva bli påmind av det inträffade och lättare kunna läka sin trauma efter övergreppet.
Samt. göra en polisanmällan.

Det som hände var att soc. hotade mig med LVU, tvångsplacerade oss på ett akuthem, och sa att jag själv för stå får kostnader med flytten för att det var mitt eget beslut.
Dem har torterat oss psykisk under fyra månader tills utredningen var slut. De har varken kontaktat barnpsykolog, eller läkare, distriktsköterska eller någon annan kunnig referens utan åkte till min ex och intervjuade honom om mig för att se om jag är lämplig som mamma?????

Det är så vår Socialtjänst arbetar idag på 2000-talet. De har lagt när utredningen och har inte kommit fram till något utan erbjudit mig stödfamilj och föreslår att jag ska medverka i umgänget mellan fadern och vår gemensamma barnet????
Trots att han är anmällt för sex. brott och man vet egentligen inte om han har gett sig på vår lilla också.

För några veckor sedan fick jag brevet från åklagarmyndigheten att de lägger ned undrsökningen pga brist på bevis. Det innebär att förrövaren går fri och kan fritt utsätta andra barn. Inte ens hans släckt, bland annant kusinernas barn (och det är flera barn det handlar om)får veta om det och de sover över hos honnom när de besöker hans barn från tidigare äktenskap.

Grannarna som tror gott om honnom vet ej att han är pedofil och deras barn kommer hem till honom och är där under flera timmar och det finns ingen annan vuxen som är med och kan övervaka barnen.

Eftersom han är inte dömd så för jag inte lämna några uppgifter om honom till grannar, släcktingar, skolan där hans barn är inskrivna mm.
Lagen skyddar honom och han är inte publicerad som sex.förbrytare. Det innebär också att han kan söka jobb innom barnomsårgen och arbeta som barnskötare utan att arbetsgiv. för reda på att han var misstänkt för sexuellaövergrepp mot barn.

Allt detta är konsekv. att han har inte blivit dömt.
Jag undrar bara hur många barn som kommer att drabbas innan han åker fast. Jag är besviken att samhället fungerar på der viset.
De soc. arbetare tror väl att deras barn är skyddade men om det förtsätter så som det är idag inga barn kann vara säkra.
Det finns många "goda vänner till familjen", "goda grannar", "far eller morföräldrar" mm som är pedofiler och går fria och barn kan vara offer för den som man minst tror om är kapabel att vara pedofil.
Hoppas att folk vaknar och ser till alla barn och skyddar de i stället att skydda förrövarna!!!!
 

Skyddat umgänge

Skrivet av  mamman som blev idiotförklarad istället för pedofilen
Tack för ditt inlägg, oj vad jag känner igen situationen att som mamma bli "misshandlad" av soc. Det viktigaste är att absolut kräva skyddat umgänge även om pappan nekar. Jag är i liknande situation som du och pappan strider för att få bort den kontaktperson som nu är med vid umgänget för att skydda. Men jag kommer aldrig att lämna mitt barn ensam till en pedofil hur många instanser han än går till, vad än tingsrätt eller soc säger. Jag betalar
hellre böter och lever på existensminimum resten av mitt liv eller flyr från landet.
Så vad du än gör ge inte upp utan kräv skyddat umgänge.
Du säger att omgivningen inte får veta att han är pedofil, men du kan ju tala om det. Vad som kan hända är att han polisanmäler dig för förtal men det kanske det kan vara värt om du genom att berätta kan skydda andra barn. Jag önskar dig all lycka till och hoppas du får stöd och råd av de organisation som finns för drabbade familjer.
 

Tackar igen för alla svar!

Skrivet av  Förbannad
Det är tråkigt att höra att det finns flera mammor som är i samma situation som jag. Jag önskar att ingen människa för uppleva det som jag och mina barn fick var med.
Men det är inte våran fel. Hoppas att man kan bilda en opinion och få myndigheterna att inse vilket misstag de gör genom att behandla drabbade familjer så barbarisk.
Jag tror att bara genom att ändra attytid hos berörda myndigheter och genom en lagändring kan man verkligen skydda alla barn för att utsättas för kontakt med förövaren - läs pedofilen.
Men man måste ju vara fler. En röst räknas inte och det blir så som det blev med oss två att man blir idiot förklarad av soc. och utsatt för kränkande behandling.
Jag vet inte vilka organisationer som finns (bara några få) som hjälper drabbade familjer, frems barnen i fråga. Det kanske vet någon annan som läser det här inlägget. I så fall skriv gärna här!
Då kanske vi kan hjälpa barnen i framtiden om inte nu.
Vill gärna förtsätta med den här diskution så alla som vill är välkommna att skriva här.
Lycka till med era barn och håll huvudet uppe. Vi gör det som är rätt för våra barn.
 

känner mig ändå glad

Skrivet av  Edith
över att det finns så stridbara och kompetenta mammor som ni! Som tror på era barn, stöttar dem, och väljer att gå över eld o vatten för att skydda dem! För det finns de som hellre skyddar sina män, och väljer att tro på dem, för att det är enklast förmodligen.

Era barn kommer att överleva övergreppen på grund av er!
Jag beundrar er ert mod mot myndigheterna.
:) kämpa på!
 

Artiklar från Familjeliv