Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till jämställd pappa

Skrivet av z
Jag vill gärna svara dig eftersom du missförstått mig. Jag har aldrig sagt att ett sexualiserat beteende är det ENDA tecknet på övergrepp. Det är bara ett av många. Men det är ett vanligt förekommande tecken. Sen vet jag också att alla barn som har ett sexualiserat beteende inte är utsatta för övergrepp.
Jag vet även att barn utforskar sin egen sexualitet och ska så få göra, men det är viktigt att vara uppmärksam på hur, många utsatta barn som med sitt sexualiserade beteende försöka ropa på hjälp blir inte hörda efersom vuxna tar för lätt på det hela och tror att barnet bara utforskar.
Hoppas jag har förklarat lite bättre
Svar på tråden: Till jämställd pappa

Tack för ditt svar

Skrivet av  Jämställd pappa
Jag har full förståelse för att ämnet väcker känslor och att oron växer sig stark. Vad jag med mina inlägg velat åstadkomma är att uppnå en balans. Jag återkommer i detta ämne efter som jag tror att det finns mer att framföra som skulle behöva diskuteras.
 

min egna upplevelser

Skrivet av  **
Det här med att barn reagerar på övergrepp genom sexualiserat beteende. Jag ser det som ganska enkel ekvation - jag blev utnyttjad av min far, och som det barn jag var förstod jag inte vad det handlade om. Men jag ville gärna delge mina kompisar mina nya erfarenheter på området när vi lekte doktor osv. Trodde att det jag gjorde var något alla höll på med. Blev säkert klassad som "översexualiserad" men det enda andra vuxna förmådde sig själv att göra, var att ge mig blickar. (!) Då förstod jag ialla fall att jag var en äcklig unge och den känslan lever jag med än idag.
 

Artiklar från Familjeliv