Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som vet hur man..

Skrivet av Förbannad
kan arbeta själv med barnets trauma. Min dotter vill inte gå till BUP och det är ingen ideé att tvinga henne dit. Har inte råd med privat psykoterapi eller liknande. Vi försöker göra roliga saker tillsammans som att måla, göra gipsfigurer, baka tillsammans, gå och bada mm.
Tanken var att själv, på egen hand, använda bildterapi för att behandla min dotter.
Någon som har erfarenhet av detta. Vad finns som allternativ till Bup?
Försöker vara stark för mina barns skull. Iblan känner jag själv att jag vill berätta till alla vad som har hänt, men ibland vill man vara bara för sig själv och samla kraften. jag vet att det tar lång tid innan man återhämtar sig efter övergreppet. Det gäller hela familjen inte bara barnet, fast det är svårast för just barnet att bearbeta detta.
´Själv blir jag överkänslig när jag får höra om andra barn som får illa. Jag försöker hitta orsaken varför det har hänt oss, vad var som var fel. Tar på mig skulden att jag har inte märkt något innan.
Att jag valde fel man det är helt klart för mig. Jag själv var inte utsatt som barn, men jag har haft väldigt jobbigt barndom.
Nu när jag försöker bearbeta just den här krisen och vara stark så rivs upp gamla sår sen barndomen och jag är medveten att jag måste bearbeta det med för att kunna gå vidare och hjälpa mina barn igenom krisen. Jag själv kan få hjälp med det men det är svårare för mitt barn som vill inte ha någon professionelhjälp.
Svar på tråden: Någon som vet hur man..

det finns en bok

Skrivet av  Edith
som jag tycker ger bra praktisk vägledning. Inte just i såna här frågor, men allmänt om hur man hanterar barns känslor, hur man ger dem verktyg att själva bearbeta sina starka känslor.
Den heter " EQ- för föräldrar" av John Gottman.
Den tar upp fem enkla steg som gör det lättare att hjälpa barn sätta ord på sina känslor och upplevelser.

Men min åsikt är också den, att du borde söka proffesionell hjälp, för barnet och dig.

 

Ge inte upp

Skrivet av  skydda barnen
Du har inte råd med privat psykoterapi till ditt barn, det kan jag förstå. Men lång och dyr psykoterapi är inte den enda terapeutiska hjälpen som finns. Ge inte upp utan leta vidare. En session om ex. tio bildterapibehandlingar kan nog hela en del och blir ekonomiskt mer hanterbart. Nu vet jag inte hur gammal din flicka är men innom de alternativa behandlingsmetoderna tar man ibland emot barn från åtta år. Så sök vidare. Tror även att om du själv får proffesionell hjälp kommer detta att hjälpa din dotter eftersom du kanske då får styrka att hantera och acceptera hennes känslor. Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv