Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

oskyldig mamma

Skrivet av ledsen
Hej!
Jag har en numera vuxen dotter som blivit sexuellt utnyttjad av sin egen far.Detta kom fram av en slump och jag gjorde en anmälan direkt.Man kunde inget b-e-v-i-s-a och det enda som hände var skilsmässa.Pappan hade sin lagliga rätt till umgänge och redan efter någon månad slutade det med en dom på 2,5 år för sexuellt utnyttjande av minderårig.
Det har varit hemskt att leva med detta men det allra värsta för m-i-g har varit att dottern verkar tycka att det är jag som är skyldig,i-n-t-e pappan.Hur kan man annars förklara att hon "förlåtit honom" och har god kontakt med honom men INTE med mig (det beror på att jag inte har och aldrig kommer att förlåta detta).
Jag vet att hon blivit och blir manipulerad av honom men det är en MYCKET STOR SMÄRTA att bära.
Skulle gärna höra andras historier om bl a bemötande och skuldbeläggande för jag har också blivit ifrågasatt av bla PBU för att jag varit gift med honom.
För evigt ledsen mamma.
Svar på tråden: oskyldig mamma

det gör ont i mitt hjärta

Skrivet av  skydda barnen
när jag läser ditt inlägg. Jag har inte någon liknande erfarenhet och heller inget gott råd att ge dig. Men en sak har jag lärt mig som mamma till ett utsatt barn: hur du än gör så gör du fel i någons ögon om du är MAMMA. Om inte sociala myndigheter, som för övrigt är värst av alla enligt min erfarenhet,ifrågasätter dig så gör terapeuter, BUP, vänner, dagispersonal mm mm det.
Om det nu är någon tröst,för det är inte dig det är fel på, det är bara enklast för de flesta att lägga skuld på eller hitta fel hos mamman.
Hoppas du och din dotter hittar någon lösning. Lycka till
 

Egentligen vet jag inte

Skrivet av  Utnyttjad f.d. 15-åring
för jag har inte varit i samma situation, men har blivit tafsad på av en bekant till mina föräldrar,
läs nedan mitt inlägg under Jag förde min mamma bakom ljuset som svar till vilsen mamma.
Än idag efter 30 år så är jag ledsen och besviken på min mamma för att hon inte skyddade mig bättre.
För att hon var blåögd och rent ut sagt dum, som skickade iväg mig till denne man, som hon nog visste var "kvinnotokig", och för att hon inte lade ihop ett och ett när han efter några år blev anmäld av en annan ung flicka (dock ej dömd) Inte ens då kunde hon komma ihåg att jag varit i det huset och gråtit för att vilja bli hämtad. Att hon blundade så totalt har gjort mig bitter...fast att hon nog gjorde så gått hon kunde.
Vi har helt andra kommunikationsproblem idag, men jag tror mycket bottnar i detta, och jag har aldrig ställt henne mot väggen. Men jag berättade om dessa två karlars övergrepp för henne för ett par år sedan.
Hon grät och mumlade något om att det borde jag ha förstått, men sedan sedan har hon aldrig nämnt det igen. Hon har aldrig frågat hur ofta det skedde, hur gammal jag var, om hans fru var medveten om detta,
och detta totala ointresse och förträngande av henne,
gör jätteont i mig.
Kanske har hennes pappa pratat ut med henne och bett om förlåt och tagit på sig skulden. Kanske låtsas han inte om som om det aldrig hänt.
Ibland kan jag faktiskt vara mer arg på min mamma än på männen i sig, vilket ju är absurt. Dessutom så får min pappa gå helt helskinnad ur detta familjeskådespel, även om det ju är hans djävla plikt också att skydda sin dotter! Var fanns han? Varför märkte han inget? Givetvis för att min mamma aldrig sa något...för hon misstänkte ju aldrig något...
Hon får hela skulden, men pappa hade väl också kunnat lägga ihop två och två när han blev anmäld av den där andra tjejen, och komma ihåg att jag bott där...
Nu blev det här långt och svammligt, men du kan väl skriva och fråga om det är något mer i just mammas och min relation som du undrar över.
Men för mig gör hennes tystnad så ont...
 

Syster till ovanstående och utnyttjad av samme man

Skrivet av  Utnyttjad syster till utnyttjad
Hej syster och övriga världen. Eftersom min syster berättade om denna sida och de inlägg hon gjort känner jag ett moraliskt tvång att berätta lite om min story också. Vi har nämligen blivit utsatta av samme man - den ene av de två hon nämner i texten. Jag var också nyss fyllda femton vilket försvårade en eventuell anmälan...denna karl är extremt genomtänkt och mycket farlig anser jag. Han var närmare fyrtio då detta hände och använde någon sorts magisk övertalning vilket ledde till att jag visserligen hela tiden nekade med ord till att ha sex med honom men "lät" honom ändå utföra samlag med mig utan att skrika högt och försvara mig. Denna manipulativa egenskap han har har förmodligen fått många unga flickor på fall. Det dröjde många år innan jag insåg att jag blev manipulerad och utsatt för övergrepp. Anledningen till att jag inte skrek och levde rövare då detta hände var att han utförde detta i samma rum som min bästa killkompis(hans son) låg och sov!!! Jag var rädd för följderna om denne kompis skulle få se sin far utföra denna handling. Jag försökte helt enkelt vara så tyst som möjligt men nekade som sagt hela tiden - vilket är det som gör att jag verkligen överlever det som hände just idag. Det var dessutom första gången jag hade sex med en man vilket givetvis har satt sina spår...men det är ett helt annat inlägg. Idag har jag tack vare min underbara man som jag träffade i vuxen ålder blivit av med mina "spöken i sängkammaren". Min syster och jag har diskuterat om vi borde göra något för att förhindra att det sker igen men fortfarande vet vi inte riktigt...jag har i alla fall pratat med hans son (drygt tio år senare visserligen) så att han förstår varför vår familj aldrig vill ha med hans far att göra....vad han inte vet är att även min syster blev utsatt. Det kändes viktigt för mig att få lätta mitt hjärta för honom och berätta det hela världen verkar veta om hans far men som han själv inte verkade ha en aning om: att hans far är extremt farlig för kvinnor. Givetvis blev han förkrossad men vad ska man göra...?
 

felsyftning i texten

Skrivet av  Utnyttjad f.d. 15-åring
..hennes pappa...är givetvis inte min morfar utan din dotters pappa.
Dessutom var det ju inte min pappa som blev anmäld utan han-syftningen där var ju givetvis på min hyresvärd.
Men det kanske du förstod.
 

Artiklar från Familjeliv