Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fortfarande oskyldig mamma

Skrivet av ledsen
Tack för alla svar,det känns bra att få respons.
Vill klargöra en del saker:
flickan var 6år då hon berättade en del vidriga saker för mig
jag konfronterade hennes pappa direkt men han förnekade såklart
jag har aldrig trott att han är oskyldig sen dess
jag tog ut skilsmässa eftersom alla känslor för karlen var bara äckel
jag begärde hos Soc att få hjälp vid hans umgänge men det gick inte för att det inte gick att bevisa vad han gjort
senare vid ett umgängestillfälle gjorde han saker som gick att bevisa och han blev dömd till fängelse i 2,5 år
han anser fortfarande att han är oskyldig
min nu vuxna dotter säger att hon förlåtit honom och anklagar mig samtidigt för att ha "tillåtit"det han gjort det går inte ihop men så skadad är hon
det som smärtar mig så är att jag gjort allt jag kunnat (utom att vara olaglig)för att skydda henne så fort jag fick veta och ändå ja kanske just därför tror jag för ibland verkar hon hata mig
hon borde ställa honom till svars och lägga skulden där den hör hemma i stället för att hata sitt eget kön som hon gör nu
naturligtvis har hennes uppväxttid varit svår med en manipulativ pappa i bakgrunden gudskelov dock många mil bort
efter att han blev dömd fick jag igenom att en annan person skulle vara närvarande då han träffade sitt barn så några fler fysiska övergrepp har han inte kunnat göra men psykiska har det varit gott om
idag med facit i hand på hur det blev just för oss tänker jag att jag borde ha skjutit karlen så hade min dotter kunnat anklaga mig för något jag faktiskt själv gjort och fått växa upp utan pappans manipulationer eller tagit lagen i egna händer genom att vägra umgänge vilket troligen inte slutat bättre men några andra möjligheter har jag svårt att se
jag har vridit och vänt ut och in på mig själv många gånger för att se om jag hade kunnat göra något annorlunda eller märkt något tidigare men svaret blir nej varje gång för jag litade på honom
jag kommer att försöka få kontakt med min dotter igen men precis nu känns det omöjligt för hon har på så många olika sätt visat sitt hat till mig(bl a dragit kniv mot mig)och jag kan inte acceptera att hon helt förlåter förövaren och anklagar mig (och såklart sig själv) för det han gjort
det här gör att vi aldrig kan få riktig känslomässig kontakt för förövaren står hela tiden ivägen
hoppas att han dör ung
jag undrar så hur andra mammor kan ha det, om fler har liknande problem för annars läser man ju bara om "mammor som skyddar förövaren" men det gäller ju inte mig så det kan ju inte gälla alla andra heller
att offret för incest eller andra övergrepp lider vet många numera men den övriga familjen verkar man jämställa med förövaren verkar det
det är sorgligt


Svar på tråden: fortfarande oskyldig mamma

Önskar att jag hade en svar

Skrivet av  Förbannad
en recept på hur man skall tackla situation. Men det vet jag inte. Du är inte ensam om att skydda ditt barn, men få ta hela skulden och förövaren går helskinad. Det är ju totalt fel.
Jag vet inte hur samhället tänker. Vad gäller din dotter så är det sorgligt att ni har dåligt relation just nu. Hon behöver tid för att bearbeta det som har hänt henne. Som du säger själv så har hon blivit manipulerat av det svinet, förlåt för språket, och hon kanske kan inte urskilja riktigt vad som är rätt och fel och behöver någon att avregara sig på. Hon känner sig förmodligen frustrerad. Men jag hoppas att ni finner varandra igen.
Det ända recept jag kan ge dig är MYCKET KÄRLEK OCH MASSOR AV TÅLAMOD. Sen hoppas jag, din dotter kommer att inse vem som verkligen brydde sig och hjälpte henne. Men huvudsaken är som sagt att hon ska må bra och få ett bra liv. Gamla sår kommer altid att finnas kvar, men man kan lära sig att gå vidare och vara lycklig igen.
Kram
 

Artiklar från Familjeliv