Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför säger hon så?

Skrivet av ??!! Jag får PANIK
Min 2,5 åring kommer hem från en helg med sin pappa...

Hon låter mig inte torka henne mellan benen, man får inte smörja eller ens titta.
Hon säger "pappa busa med snippan" (Snippa=underlivet).
"Pappa busa me snoppen".

VAD är det hon säger? Vad har hon fått detta från?
Svar på tråden: Varför säger hon så?

Jag får illamående!!! Läs det här akut!

Skrivet av  Förbannad
Ta din flicka bums till läkare och upprepa allt precis så som din dotter sa. Skriv när det och datum så det blir inget missförstånd senare. Gör direkt polis anmälan!
När ett barn säger så som hon då finns det inget att gå miste på.
Hon känner obehag eftersom det sättet "pappa busade med snippan" var kränkande, obehagligt, onaturligt.
Barn kan inte sätta ord på något dem inte förstår.
Hon är för liten för att förstå vad pappa har gjort med henne. Men hon känner obehag, alltså hon ville inte att du skulle tvätta eller smörja henne.
Jag är ledsen men gör anmälan genast. Det kan finnas spår efter pappan som kan bevisa vad som har hänt.
Det kan bli sent om du väntar.
Förlåt för språket men det är bråttom!
Rädda din dotter!
Lycka till!
 

det är svårt att veta

Skrivet av  svårt att veta
en bekants barn sa nått liknande en gång, nämligen att pappa kissade på hennes underliv. Det blev kris, katastrof och ledde till skilsmässa, men det hade faktiskt inte hänt något alls. Hon sa ibland andra konstiga saker, både om pappan och mamman, och kunde inte själv förklara varför hon sa så.
 

Det är skíllnad...

Skrivet av  stina
på om barn bara pratar eller om de pratar och visar ett annorlunda beteende. Att vilja att mamma inte ska röra eller tvätta underlivet och samtidigt prata på det sättet ska man ta på allvar tycker jag.
 

ledsen...

Skrivet av  Juli
men ta din lilla flicka till en läkare och polisanmäl det hela!!! Jag håller fullt med vad signatur "Förbannad" säger, skriv ner allt och polisanmäl...en 2,5 åring hittar inte på såna saker!!!!

Usch...hjälp henne!
 

håller med

Skrivet av  utsatt som barn
förbannad, tro henne. Jag är vuxen nu men offer/överlevare av incest. När jag blickat tillbaka (tillsammans med bla mamma) vet jag att redan som 2 åring talade jag om vad som hände. Med en 2 årings ord och begrepp. Så som din flicka. Och det är ju säkert hans ord hon använder, typ, "Pappa bara busar lite med snippan". Jag blir så ledsen för dig och din flicka. MEN hon har dig. Du är stark. Du skriver här. Du blundar inte. Det är bra. Ni kommer att klara det här*tror på er*
 

Anmäl utan att vänta

Skrivet av  ledsen mamma
Hej!
Det verkar för mig som om flickan blivit utsatt för övergrepp av något slag och jag tycker att man alltid ska anmäla vid minsta misstanke!
Jag vet hur du känner det!Mitt eget barn har blivit utsatt och det känns sååååå vansinnigt hemskt men det
man ändå måste är att försöka skydda sitt barn.
Själv fick jag panik och ångest samtidigt men lyckades på nåt sätt genomföra anmälan och allt som därefter hände.
Hoppas innerligt att du har någon person i närheten att som kan stödja dej för det behöver du.
Kram från oskyldiga mamman
 

Alarmerande men

Skrivet av  Rose

men eftersom hon är 2.5 år kan du väl fråga "hur har han busat med snippan", utan att verka upprörd eller så, för då kanske hon sluter sig. Om hon inte vill prata kanske du kan be henne rita hur han busade med snippan, mycket kan ju framkomma genom barns teckningar och man kan pratat genom teckningar. Det låter för mig alarmerande. Det låter för mig lite oroväckande MEN en tvååring börjar att bli medveten om sin könstillhörighet och kan helt naturligt börja göra motstånd mot att någon rör vid könsorganet, just för att det börjar att få en stark integritet, nu spekulerar jag bara, men kanske har hon också förvägrat pappa att torka hennes snippa och att han då "lekt" för att få göra det, att han sagt att torka sig är en lek, ja det låter lite långsökt kanske, men man tror ju ofta det värsta och så kan det vara någonting helt annat!

Mitt råd är alltså :Prata med barnet och framkommer det stärkta misstankar om övergrepp så kontakta polis, socialtjänst och BUP!
 

Nu får ni ge er!

Skrivet av  Jämställd pappa
Låt nu säga att dottern blivit röd i underlivet. Pappan skall smörja för att det skall bli bra. Dottern trilskas och pappan försöker leka bort detta på något sätt för att uppnå ett "vällovligt" syfte.

Pappa är pappa och inte mamma dvs han har snopp snippa och snopp kommer upp. Kanske i samband med dushning eller annat. Pappan kanske säger att pappas snopp är pappas så som dotterns snippa är hennes. Att pappa/mamma smörjer är okej men sen är det så att man inte leker med någon annans kön det får var och en göra själva.

Herregud min dotter tyckete det var jätte kul att ta tag i min snopp när jag hade duschat tycker ni för den sakens skull skulle låsa in mig (hur skall man göra det när man är ensam med sina barn hemma? låsa in sig och låta barnen härja fritt i lägenheten?).

Eller hur tycker ni att man skall göra när dottern kommer på att det är mysigt att bli smörjd (svamp i underlivet på grund av att vi använde våtservetter vilket inte hennes underliv gillade). Om hon då säger till mamma att hon gillar att pappa pillar på snippan skall man då rusa iväg och göra en anmälan?!?

Någonstans måste vi ha sans och balans i allt och särskilt detta. Det gagnar inte barnen att falska anklagelser riktas emot deras pappa eller mamma heller för den delen. Vad som vore bäst är om vi vågade tala om dessa saker mer öppet och utan fördömmande. Notera att de barn som faktiskt blivit utsatta lägger på sig ett eget ansvar och fördömmandet ser det som riktat emot dem själva (min högst personliga erfrarenhet).
 

Det är väl säkrast att

Skrivet av  Jämställd pappa
jag förklarar att jag inte lät dottern ta på mitt kän men jag vände inte upp och ner världen för den sakens skull (hon måste få vara nyfiken) och få riktiga svar.
 

Kan du prata med pappan?

Skrivet av  Mamma J
Hur är din relation till pappan.
För mig känns det helt naturligt att pappan är den första man ska prata med.
Du..hon säger att du har busat men snippan,
vet du varför hon säger så?
Kanske har pappan en bra förklaring...
Eller så kan det ju bli värre, om han verkligen är skyldig, då kan han ju börja hota henne för att hon inte ska prata med någon...
Min dotter sa till sin morfar när de var i skogen och han skulle kissa att hans snopp var mycket finare än pappas, för hans var rosa, och pappas var svart...
Detta berättade morfar när de kom tillbaka, för han tyckte det var en lite smårolig historia, men vad hade hänt om han glömt säga att hon såg honom kissa i skogen och hon som 5-åring började diskutera utseendet på pappas och morfars snopp på dagis?
Hade jag inte vetat detta och fröknarna tagit in mig på ett samtal, så hade jag nog blivit chockad, men först velat tala med morfar och pappan om vad som föranledde detta, och inte ta det som en sanning på en gång. Men detta är ju för att jag litar fullt ut på dessa båda män.
Det kanske du inte gör med flickans pappa?
 

Har frågat

Skrivet av  ??!!
varför hon säger så här.
Han blev jätte arg...
 

Blir han inte orolig?

Skrivet av  Mamma J
Varför blir han arg?
Om han vet att han är oskyldig, så måste han ju bli orolig och undra varifrån det kommer. Det kan ju vara någon helt utomstående, eller ingenting alls...
Yttrar sig han oro i ilska, eller tog han det bara som ett personangrepp?
 

Artiklar från Familjeliv