Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad skulle ni göra...(långt)

Skrivet av anonym just nu
i en situation som denna...

Ensamstående mamma med en pojke 4 år(här nämd som P1). Pojken är hos pappa varannan helg. Pappan har ny tjej som har en pojke(P2) i samma ålder och en gemensam flicka(F1) 1½ år.

Plötsligt blir P1 orolig och vill absolut inte gå på toa och bajsa, skriker i panik när det inte går att hålla sig längre, oftast gömmer sig pojken och bajsar på sig. När mamman ska göra ren pojken är han blodig och röd i rumpan. Det blir bättre och sen händer samma visa igen flera gånger. Mamman har åkt till barnakuten flera gånger och där konstaterar man att pojken inte är hård i magen eller har några andra fel. Det bestämms att man ändå ska göra en undersökning i ändtarmen och tid beställs till detta. Läkarna säger också att detta verkar vara regelbundet återkommande i samband med att pojken kommit hem från pappan.

Under väntan på undersökningen som tar ca 10 dagar kommer pappan till mamman för att berätta något i förtroende.

Han har blivit anmäld för misshandel på sin dotter av läkare på BvC, och för övergrepp av barn på P2.

När mamman kommer till undersökningen nämner hon detta för läkaren som säger att man knäppt kort på pojken för framtida dokumentation och att pojken inte ska åka till pappan på 3 veckor för att sedan se om det blir bra och se om det uppstår igen efter pojken varit hos pappa.

jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på detta...

Svar på tråden: Vad skulle ni göra...(långt)

Offra pojken igen??

Skrivet av  skydda barnen
Jag reagerar väldigt starkt på att läkaren säger att pojken (P1) inte ska åka till sin pappa på 3 veckor men sen ska han åka igen för att se om skadorna uppstår igen. Tycker det är ganska uppenbart att dessa tre barn är utsatta för övergrepp. Misstänker man att barn utsätts för övergrepp har man som förälder laglig skyldighet att skydda barnet. Det kan göras genom att man kräver att sociala myndigheter tillsätter en kontaktperson vid umgänget med pappan. Kontaktpersonens uppdrag ska vara tydligt och klart: att skydda barnet från övergrepp. Sen när det är bevisat att barnet inte varit utsatt kan man ta bort skyddspersonen.
Har mamman pratat med pojken om varför han är rädd för att bajsa och varför han har ont. Mitt råd är anmäl, kräv kontaktperson, prata med pojken gång på gång, prata med mamman till de andra två barnen.
Hoppas dessa synpunkter ger något svara gärna
 

Bevisa att man är oskyldig?

Skrivet av  foks
En liten praktisk fråga, hur ska pappan kunna bevisa att han inte utnyttjat pojken?
 

Eller som man brukar fråga

Skrivet av  Jämställd pappa
När slutade du slå din fru? Hur svara på den om man aldrig slagit?
 

idag

Skrivet av  mytheone
så funkar det ju inte så på familjerätten

jag håller med dej att kontaktperon skall finnas tills misstankarna visar sej vara ogrundade

men idag så har vi ett rättsväsende som lägger all bevisbörda på offren o så länge vi har ett sådant förfarningsätt så får vi också ha det på detta vis

jag lägger ingen aspekt i om rättstystemet utifrån det faktum att bevisbördan ligger på offren o inte på en gärningsman(kvinna) är skit eller inte.

det är upp till var o en att ta sitt ställningstagande i den frågan även om det kan tyckas som uppenbart vad de flesta förmodligen anser.



 

Anmäl utan att vänta

Skrivet av  ledsen mamma
Hej!
Nog måste man göra en anmälan i detta fall, det verkar ju uppenbart handla om övergrepp och misshandel.Jag förstår INTE hur en läkare kan göra en så okunnig bedömning!
Snälla,försök hjälpa barnen så fort du bara kan!
 

Jag tycker

Skrivet av  Tea

att läkaren har rätt, låt inte pojken träffa pappan på tre veckor och se vad som händer, att han har fått bajsproblem/ändtarmsproblem behöver inte betyda sexuella övergrepp, utan kan ha med annat att göra (dock något som ej står rätt till), kanske blir också pojken misshandlad av pappan och därför toavägrar som en signal, klart att man då blir irriterad i rumpan när man til slut MÅSTE bajsa. Varför inte ta pojken till BUP el. privat terapeut om det är lång väntetid undertiden? JAG skulle vänta med anmälan om sexövergrepp tills jag hade mer kött på benen och undertiden försöka ta reda på varför pojken mår som han mår. Han KAN ju må dåligt "bara" pga att han sett sin halvsyster bli misshandlad t ex, behöver inte gälla honom själv, så tänker jag!
 

bup eller privat terapeut

Skrivet av  mytheone
har pappan gem. vårdnad så tar juh inte BUP eller privat terapeut emot utan att pappan( i det här fallet den som då misstänks för att ha begått övergrepp) har gett sitt medgivande!

sorgligt men sant.

ett tips är dock att söka en privat terapeut o söka stöd för sin "egen föräldraroll" då behövs inget tillstånd av pappan ( mamman) , sen att man "råkar" komma in på den egentliga sakfrågan kan juh inte "hjälpas"

förstår ni vad jag menar?? ;)


 

Jag skulle följa läkarens

Skrivet av  Jämställd pappa
råd och se vad som händer. Jag är inte benägen att hoppa på anklagelse tåget utan vidare men anser att barnet (barnen) måste skyddas. Jag tror inte att pappan skulle berätta att han var anmäld om det låg sanning bakom det skissade senariot (såvida pappan inte indirekt roppar på hjälp).

Vad som är viktigt är att säkra "bevis", om ni drar på för tidigt så kan det resultera i att inget kan bevisas och därmed ingen fällas. Å andra sidan tänk om det är någon annan än pappan som ligger bakom. Om anmälan görs nu så kan allt spolieras. Kan det vara så att P2 blivit utsatt för övergrepp och försöker "leka" samma lek med P1?

Våga värna barnet klokt! Dvs ropa inte vargen kommer innan tillräkligt många kan se (bevissäkring) den. Tänk på att det kan vara något/n annan än pappan. Vad med pappans nya? Vad med ev lekkamrater? Vad med barnvakter? Vad med barn på gården? Etc.

Läkaren har anmälningsplikt och måste anmäla. Sista förslaget ring till bris experter på området - de kan sådant här!!
 

Anmäl

Skrivet av  BRIS
Skydda barnet! Om man anmäler görs det én utredning. Då slipper man ångra att man ingenting gjorde för att skydda barnet.
 

Artiklar från Familjeliv