Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

att förebygga övergrepp

Skrivet av Edith
handlar mycket om kunskap! Kunskap om barns utveckling och sätt att tänka.
Kunskap i människovärde, sexualkunskap baserad på människan, före kroppens fysiologiska reaktioner.
Om min var hade haft en aning om att jag vid fem års ålder, inte hyste en vuxens sexuella känslor, skulle han nog inte utnyttjat mig. Om han hade vetat, att det han såg som min njutning, endast var mina försök att vara en bra dotter och samarbete med den person jag var beroende av för min överlevnad (mat, logi, kärlek, uppväxt helt enkelt)så skulle han nog ha avstått, insett att det han kände inte var sexuellt, utan kärlek till sitt barn. Men allt tolkade han sexuellt, allt allt!
Men om han fått kunskap? Om någon talat om för mig (på dagis fick man bra information om hur barn kommer till så sådant visste jag) att min kropp äga endast jag själv tillträde till. Ingen endaste annan människa har rätt till min kropp utom jag själv! Detta kom jag på i vuxen ålder när jag funderade huruvida jag skulle gå med på min sambos kärleksinviter fast jag inte var 100% tänd Svaret till mig själv blev; står jag ut med att han upphör med smekningarna? Svarade jag ja, så bad jag honom låta mig vara ifred. Jag hade alltså ingen lust, och har jag ingen lust och han fortsätter, är det en kränkning mot min själ och mot honom!

Förstår ni?? Jag visste knappast skillnaden på vad jag själv njuter utav, och vad han ville!
Skulle någon trott mig som barn, om jag berättat på dagis, att pappa ger mig orgasmer? Knappast, jag visste inte att det hette så. Jag hade inga ord för det pappa gjorde. Hur berätta då??
Svar på tråden: att förebygga övergrepp

Tack Edith

Skrivet av  skydda barnen
Med detta inlägg sprider du ju kunskap! Den som kan mest om detta ämne är ju tex du som har egen erfarenhet. Fortsätt och skriv om dina upplevelser så att vi får lära oss. Många vill spekulera och göra anspråk på att kunna något om detta svåra ämne, men få har mandat tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv