Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur uppenbart agerar en pedofil?

Skrivet av Undrande
Min bild av pedofiler är att de är mycket beräknande. Om det finns ett barn de vill utnyttja så närmar de sig barnet och barnets närmaste på ett så "oskyldigt" sätt som möjligt. Eller?

Vad ska man t ex tro om en person som uppträder gränslöst mot både barn och vuxna? Som gärna erbjuder sig vara barnvakt och vill hjälpa barn på olika sätt.
Svar på tråden: Hur uppenbart agerar en pedofil?

Jag levde....

Skrivet av  TigerWoman
ihop i många år med den man som förgrep sig på vårat barn....O jag hade väl inga som helst tankar på att han kunde göra nåt sånt! Han var och är antar jag(han går lös på gatorna tyvärr) en hjälpsam person....o det är klart man nu i efterhand undrar varför....Man ska inte dömma nån på förhand men kanske vara på sin vakt?
 

Jag har råkat ut för båda typerna...

Skrivet av  f.d. utnyttjad
...en var i stort sett sexfixerad...och skämtade om sex/såg sex i allt...
Den andre var som en vanlig familjefar-men inte speciellt överförtjust i att leka med barn.
En annan som jag har hört talas om var en sådan som hellre lekte med barnen än var med de vuxna på släktmiddagar-kände sig mer hemma hos dem...man kan ju undra varför och om em person jämt gör så...

Sedan känner jag massor av snälla människor-som gärna erbjuder sig att vara barnvakt-busar med barn och så-utan att för den skull vara konstig på något sätt.
Det är ju hemskt om pedofilerna får oss att inte våga prata med och tycka om barn längre...
Jag var själv en sådan som erbjöd mig att åka på barnteater med grannens barn innan jag hade några egna att åka med-och inte hade jag några skumma avsikter-jag gillade barn och barnteater!

Jag tycker att det är svårt själv att skydda mina barn-för det går ju inte att skydda dem mot alla människor!
Men hellre skydda en gång för ofta än en gång för sällan...för en enda gång för sällan kan ju räcka för att förstöra så mycket...
 

Svaret är nog

Skrivet av  En pappa
på nästan vilket sätt som helst bara det kan ge framgång. Jag tror det är lättare och viktigare att ställa sig frågan vilket barn kan vara i fara? Utsatthet och sårbarhet finns där hos de barn som utsätts (undantag finns då det rör sig om rena fysiska övergrepp)tror jag. Det är just dessa öppningar som pedofilen har en förmåga att känna av.
 

Artiklar från Familjeliv