Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pedofilskräck...

Skrivet av Iorina, vanvettigt orolig...
Jag skrev det här inlägget under "Ordet är fritt" först men blev hänvisad hit så jag gör ett nytt försök här.
Hur man varnar sitt barn utan att skrämma det för mycket osv osv..
Det har varit 2 händelser lite för nära "hemma" för att jag ska kunna ignorera det.. Senast en 15-åring som angrep en 7-åring i hissen i min väninnas hus.. Den 7-åringen brukar även min dotter leka med mellan varven..
Behöver jag skriva att 15-åringen är släppt igen? Det trots att han fortfarande är misstänkt! Vem ska skyddas?

Jag blir snudd på sinnesjuk när jag tänker på dessa sjuka individer och hur de kommer fram nu när våren är här, busksnåren tätnar och barnen rör på sig på helt annat sätt än under vintern...

Tips? Förslag? HJÄLP! Min dotter är extremt utåtriktad och skulle vara ett lovligt byte för en sån sjuk människa....därav min oro..

Jag har redan sagt åt henne att hennes kropp är hennes och att INGEN får röra vid henne på något sätt som hon inte tycker om... Inte följa med främmande som lockar med kattungar osv.. Men hon är så spontan så jag tvivlar på att hon verkligen inte skulle lockas med..
Jag vill inte kväva hennes utåtriktade personlighet heller för jag har ju jobbat hårt på att hon ska få den till skillnad från mig..

Någon som har tips?
Svar på tråden: Pedofilskräck...

Du verkar redan ha gjort det du kan...

Skrivet av  f.d. utnyttjad
Exakt hur du berättade för din dotter vet jag ju inte, så jag vet inte om det skrämmer henne eller bara gör henne starkare...
Har precis som du väldigt utåtriktade barn (jag är det också)och vet inte hur de skulle hantera en situation där någon försöker locka med sig dem-trots att jag upplyst dem...för det ansvaret kan egentligen inte läggas på barnen "varför följde du när jag sagt..."
Pedofiler är för skickliga för att barnen ska kunna genomskåda dem...alternativt för dominanta för att man ska våga som barn att ifrågasätta...
Man får bara hoppas att de inte ska råka ut för något och skydda dem så gott man kan...utan överdrifter.
Mår du själv dåligt av detta och behöver ventilera din skräck (kan du inte slappna av och fungera normalt?)
så kanske du skulle uppsöka psykolog. BVC-psykologen kan du gå till kostnadsfritt, för det gäller ju ändå oro över dina barn även om det är du som behandlas (de får eg. bara behandla vuxna kring problem som gäller barnen)
 

Jo..du har ju helt rätt i...

Skrivet av  Iorina
...att de antagligen inte kan göra något alls om situationen väl uppstår..
Jag vet inte varför jag tar så illa vid mig av detta har inga egna erfarenheter egentligen förutom att jag höll på att bli indragen i en hytt på en Ålands-färja när jag var 8 år men kom undan utan problem..
Min dotter är inte kvar på BVC, när de fyllt 6 år flyttas de till skolsköterska och vanlig vårdcentral..
Tack iaf för ditt svar...jag är nog rätt övertygad om att skulle min dotter hamna i en sån situation skulle hon kunna luras med...tyvärr..så jag hoppar, önskar å ber alla makter om att det ALDRIG ska hända..
 

sv. Pedofilskräck

Skrivet av  Bettan_68
Det är jättesvårt att förklara för ett barn vad som är rätt eller fel jag tycker att du ska föröka förklara så gått det går.
Jag har en dotter som också va utåtriktad och hon blev
utsatt. Använd ditt sunda förnuft och hoppas att det funkar
 

Själv hade jag kidnappningsskräck

Skrivet av  MsK
eftersom min äldstes bio"pappa" är utländsk och var hotfull för några år sedan.
Kanske är din flicka lite väl liten..? Men jag tror min pojke faktiskt var ännu yngre då jag lärde honom fula knep.
Självklart följer man inte med nån som lockar med godis, kattungar, skjuts... Men kommer ungarna ihåg det? Man kan bara hoppas.

Däremot lärde jag sonen att försvara sig. Vad kan ett litet barn göra mot en vuxen, inte är det muskelstyrka som gäller i allafall. Så jag sa till honom att sparka, skrika och slåss utav bara h-e om någon försökte bära iväg med honom. Blir man indragen i en bil, försök tuta (och självklart skrika alla vad man kan!)
Har man en arm eller ett ben fritt, slår man förstås på testiklarna eller, vilket alla inte tänker på - struphuvud eller fingrar hårt in i ögonen..

Såna kunskaper hade (har) min lille pojk, men jag hade inte lärt ut sånt om jag inte varit helt säker på att han inte skulle missbrukat det, t ex mot kompisar.

 

några tips

Skrivet av  vargmamma
Hej

När du har ett sådant barn som är framåt kanske orädd …
Så är det viktigt att du talar med barnet om gränser och barnets rättigheter …och det vanliga förståss….tjata inte följa med någon…tala gärna om eller visa vilken avstånd barnet ska ha till okända människor och tala med barnet om ”dumma” människor att det kan vara kvinnor som män och pojkar…..Jag har haft ett barn som du ….som är utsatt.


pedofiler förgriper sig ofta på barn som törstar efter uppmärksamhet , tysta barn…pedofiler tar inte vilka barn som helst , det är rädda för bli avslöjade (finns givetvis galningar)
Det flesta övergrepp sker av någon i barnets omgivning ….någon du litar på…

Jag har skrivit lite på min webbsida som just handlar om sexuella övergrepp /incest titta under ”pedofilen”
http://www.barajag.net/
Titta på hemsidan (startsidan) står det om hemligheter… och du måste berätta för ditt barn att: DU bestämmer vem som ska röra din kropp !Tala om de riktiga namnen på underlivet och rumpan….
Har du frågor kan du höra av dig se@barajag,net
 

Tack!

Skrivet av  Iorina
Jag ska genast gå in på din sida och läsa!
Fruktansvärt om ditt barn råkat ut för det...verkligen fruktansvärt! Tack för att du trots det orkar stötta oss andra "nojjiga" föräldrar..
 

Artiklar från Familjeliv