Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lek eller inte? lååångt

Skrivet av suck igen.....
Fick av min son reda på att han "lekt" på ett för mig väldigt konstigt sätt. Han umgicks väldigt mycket med en ca 5 år äldre kille för något år sedan. Alltså min son var mellan 5 - 9 år och den andre 5 år äldre.
Nu berättade min son att de lekt en lek, sug o slicka på varandras snoppar o rumpor. Detta var den enda lek den andre pojken ville leka. Jag vet inte om det hänt en eller flera gånger. Nu till min fråga:
Vi har blivit kallade till Bup dels av denna orsaken men vi skulle dit i vilket fall som helst. På Bup vill de att jag ska prata med sonen så att han vet varför vi ska gå dit. Jag tycker att det känns knepigt eftersom han bara berättat detta en gång (ca 1 1/2mån sedan). Jag lovade honom då att inte berätta det för någon. jag vet ju inte om han blev tvingad eller om det bara var en konstig lek. Om jag då förstorar upp allting genom att tala om att vi ska gå till ett ställe och prata om det som hänt. Bup måste väl ha den kompetensen att kunna se genom lek eller dy. om det som hänt har påverkat sonen negativt. Usch just nu vet jag varken ut eller in??? Det kan ju också vara så att han mår dåligt och då vill jag naturligtvis hjälpa honom....
Snälla skriv era synpunkter.
Svar på tråden: Lek eller inte? lååångt

Ett försök till svar

Skrivet av  Mini
Om jag uppfattar dig rätt, så har kontakten med den 5 år äldre pojken pågått under ca 4 års tid. Du skriver att din son var mellan 5-9 år och att det hela upphörde för ca ett år se´n. Om detta var den enda lek den äldre pojken ville leka, så är det en definitiv varningsklocka. De flesta barn leker någongång under uppväxten någon form av sexualiserad lek men en sådan lek vävs in i allt annat och övergår strax i någon annan lek. Att ständigt vilja leka samma sak, att fastna i detta och att leka en sexualiserad lek som, så att säga, är för avancerad för åldern är tecken på att något inte står rätt till. Det är också värt att notera den relativt stora åldersskillnaden och att det alltid är just med denna pojken som den här "leken" alltid leks. Utan att veta, skulle jag vilja säga att detta tyder på övergrepp. Som jag förstår det, är din pojke 10 år nu. Han behöver tala om detta. Och det bästa är om du, hans mamma, gör det. Tala med honom om vad som kommer att ske på BUP. Tala med honom lugnt och sansat. Var öppen. Visa inte din oro. Undvik allt för ledande frågor. Fråga så öppet och "runt" som möjligt dvs mer beskrivande-frågor, än frågor som han enbart kan svara ja eller nej på. Hoppas mitt svar gav någonting.
 

Tack!

Skrivet av  suck igen...
För ditt svar.
Jag försökte prata med honom härom kvällen utan någon speciell framgång. Jag ringde till BUP och frågade om inte jag och sambon kunde få komma själva första gången för att förklara och berätta om sonen och det gick jättebra.
 

Svarade dig tidigare

Skrivet av  Minna
..och ååååhhhhhh vad jag önskar att du inte tvekade längre, att du slutar tänka i banorna "konstig lek". Din son har farit väldigt illa, blivit utsatt för övergrepp av en äldre pojke, dessutom i många år.
Jag förstår att du är rädd, men nu får du inte tveka längre!
Jag bara hoppas att BUP tar din son på allvar! Att "leka" suga-snopp lek med en 5 år äldre pojke i 4 långa år är INGEN LEK.
Hoppas att din son får den hjälp han behöver!
 

Artiklar från Familjeliv