Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag göra?

Skrivet av anonym pga ämnet
Idag när jag kom hem efter att ha varit och handlat så ser jag en liten flicka som jag känner igen sittande i lekstugan på det dagiset som finns på vår gård. Hon är snart 5 år och leker ofta på gården utan att föräldrarna är med. Jag ser när jag tittar närmare att hon sitter i knät på en kille som också bor på vår gård. Han kanske är 10-11 år. Han håller om henne och allting verkar något suspekt. Saken är den att han är väldigt speciell. Min dotter (3 år) är av någon anledning livrädd för honom. Och hon har aldrig ens lekt eller varit i närheten av honom utan att vi varit med. Han pratar och skriker rätt mycket. Nån form av störning har han. Och föräldrarna är också väldigt märkliga och är väldigt hårda och inte så kärleksfulla med honom. Har försökt bortse från detta och tro att han bara är en speciell liten kille. Men den senaste tiden har jag sett att han varit "på" den där lilla tjejen mer än på de andra. Han försöker inte ens närma sig min dotter då min man eller jag alltid är med. Dessutom springer hon alltid bort från honom så fort han närmar sig. Kan tillägga att vi har en väldigt stort lekgård där många barn som bor i bostadsrättsföreningen leker på. Åter till den där situationen. Jag försöker komma på nåt bra att säga för att avbryta det hela och ropar då på den lilla tjejen och frågar om hennes mamma vet att hon är där? Så fort jag ropar så vänder sig båda till mig precis som de blivit ertappade med något. Hon mumlar något om att hon inte fick lämna lekstugan för denna kille och springer raka vägen hem utan att ens titta åt mig. Han tar sin cykel och cyklar in direkt till sig.
Min man var med men såg inte detta då han gick lite före mig. Vi blev båda störda av händelsen. Vet nu inte riktigt hur jag ska hantera det hela? Drog jag förhastade slutsatser? Kanske vill han bara utöva sin makt och bestämma över henne och det kanske inte fanns något som helst sexuellt laddat i det hela? Han har trots allt inte några jämnåriga vänner och kanske därför ger han sig på yngre flickor? Tänker iallafall få kontakt med flickans mamma eftersom hon leker en del med min dotter bara så att jag har en relation till henne. sen är det väl bara att hålla koll på killen och om liknande sak händer igen berättar jag det för mamman. Eller vad skulle ni ha gjort? Kan nämligen inte riktigt släppa det.
Svar på tråden: Vad ska jag göra?

Hej

Skrivet av  Ida
"Kanske vill han bara utöva sin makt och bestämma över henne"

Sexuella övergrepp är utövande av makt. Situationen låter mycket kränkande oavsett om den inehöll sexuella inslag eller ej. Berätta för mamman men se till att du inte tonar ned och tar udden av hela känslan och situationen av rädsla för att misstolka. Något är fel, fel, fel.
 

Och förresten...

Skrivet av  zaccheus
...även om det inte är något sexuellt inblandat, så är det ju ändå fel av honom att utöva makt och bestämma över en liten flicka som han inte har någon som helst formell rätt att bestämma över !
 

Tack för svaren.

Skrivet av  anonym pga ämnet
Jag ska prata med mamman. Måste bara lokalisera vem det är. Min man vet dock vem det är. Jag tar första bästa chans nästa gång som jag ser henne.
 

BRA

Skrivet av  vargmamma
Jätte bra att du reagerade , ska du ha en eloge för !!!!

Typiskt makt beteende trots han är så liten ….
Tala med flickans mamma …jätte viktigt .
Pojkens föräldrar är det inte säker att du får någon positiv respons ifrån …men jag skulle nog försöka få kontakt med dem också….

Tänk om fler skulle öppna ögonen och våga reagera !
 

Prata med flickans mamma

Skrivet av  kattis
Jag tycker gott att du kan tala om vad du såg och att det kändes olustigt. Flickans mamma tycker nog oxå att det är lite konstigt och väljer kanske att följa med sin dotter ut när hon leker ute. 5 år är lite ungt för att vara ute själv kan jag tycka...
 

Artiklar från Familjeliv