Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. byte av säng

Skrivet av Lotta
Har en annan fråga ang byte från spjälsäng till "riktig" säng. Fick era barn först sova i eget rum i spjälsäng för att senare byta till annan säng? Det jag tänkte var att det kanske blir för mycket omställning för sonen, om man både byter sovmiljö och säng samtidigt.

Jag är gravid igen, och vid bf kommer sonen att var 18 mån. Jag tänkte att han skulle ha bytt säng tills dess, så att vi inte behöver köpa en spjälsäng till. Nu sover han i spjälsäng i vårt sovrum. Det är ju så bekvämt att bara sträcka ut armen och putta lite på honom om han blir ledsen på natten... Vi har sex månader på oss tills nästa barn föds. Hur lång tid tar det för barnen att vänja sig vid att sova själv? Eller är det kanske jag som måste vänja mig? *ler*
Svar på tråden: Ang. byte av säng

Mitt

Skrivet av  Hermione
Fösta barn sov i eget rum från 5 månader. Vi var jättetuffa som klarade att ha henne i eget rum o hon somnade själv.
Vår senaste sover i mammas o pappas rum. Somnar i mammas famn. Helt knäppt att det är så...
 

Spjälsängen

Skrivet av  Ulle
fick hänga med vår flicka till eget rum några mån. innan nästa barn skulle komma. Då var hon 19 mån. och vi köpte faktiskt en till spjälsäng till lillasyrran (kan ju alltid köpa beg.) Det kändes tryggare att ha storasyster i spjälsäng så man visste säkert att hon var där hon skulle... Dessutom kommer det ju mindre trevliga perioder i ett barnaliv när man INTE vill sova och då är spjälsäng toppen! men jag tror små barn tycker om lagom stora förändringar i taget, så det är nog bra att byta ut en sak i taget, ni har ju gott om tid att förbereda. Men jag tycker barn vänjer sig relativt fort med "nyheter", så ni kan säkert ha kvar honom hos er ett tag till om ni tycker det är mest praktiskt. Vilket struligt svar...
Men lycka till iallafall!!
 

så här hade vi det

Skrivet av  NillaN
Vi flytta till större lgh, då sov dottern i spjälsängen i VÅRAT sovrum, sen flytta vi in spjälisen i hennes rum (funka bra) sen gick det iof över 6 månader innan vi bytte säng. så det kanske beror på hur gammalt barnet är.

Dotttern vande sig fort att sova i sin säng, första natten funka det redan jättebra, sen rullade det på.
 

Gick över en natt =)

Skrivet av  Nami
Tösen fick flytta in till "eget" rum när vi flyttade. Hon var 17 månader då. Ett par månader senare tog jag bort 5 spjälor på långsidan, vid fotändan så att sängen blev mer som en "riktig" säng. Hon kunde alltså kliva i och ur själv, när hon kände för det. Nu är hon strax över 2 år och sover i vanlig säng som är 90 bred och 155 lång (avsågad). Övergången gick smidigt och jag inbillar mig att det kanske kan bero på att hon vant sig vid att kunna gå i och ur när hon vill sedan tidigare.
 

spjälsäng...

Skrivet av  O
min sambos bror och fru har nu flyttat sin son från deras sovrum till eget rum. Han har fortfarande sin spjälsäng.

Han är 16 månader (han var ca 14 månader när de flyttade på honom)

min gudson sover i "vanlig" säng sedan ca 3 månader tillbaka han är nu 2 år gammal och fick byta säng då han i mars ska bli storebror!
han sover dock ännu i sina föräldrars sovrum.
 

Artiklar från Familjeliv