Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ANg ungdomar och internet..Hjälp!

Skrivet av Snöis
Hejsan!
Jag har en liten fundering och behöver dels lite tips och dels vill jag veta om det är jag som är "TRAMSIG"!
Jag har en dotter som är 13 år och vi har nyss skaffat bredband. Hon har en egen dator som hittills använts till läxor och spel. Nu kan hon alltså surfa fritt på den med. Hon kan detta med internet och har surfat innan. Dels på skolan , dels på biblioteket och hos kompisar.Nu är det ju så att hon vill bli medlem på ex. Lunar...Och jag vet inte riktigt hur det känns..Jag tycker det är lite vanskligt att "låta" henne sitta och chatta själv där. Hon är dock bara 13 och kan antagligen bli lurad till saker ganska lätt. Fast att jag har talat om för henne att hon inte får göra si och inte så...Men vilket öra går det in i tror ni? Och visst skulle jag kunna sitta med henne ibland..Men jag har en vild 2 åring att ta hand om och en del andra saker att fixa i ett nyköpt hus..Tiden räcker liksom inte till...Vet ni om några bra och snälla sidor hon kan hålla till på istället?(Lunar är säkert bra men känns lite för "vuxet"!)
Eller är det rent av så att jag är för "hönsig" och borde låta bli att bry mig alls. Det verkar ju som om alla hennes kompisar är inne på Lunar jämt och chattar och mailar med olika människor där..
Jag vet ju själv hur jag skulle reagerat på förbud i hennes ålder så jag vill inte helt förbjuda henne att kolla på internet heller. Det finns ju mycket som är bra med.
Det blev helt förvirrat detta . Jag hoppas ni förstår vad jag menar!!
Tack på förhand!
Svar på tråden: ANg ungdomar och internet..Hjälp!

Det jag har reagerat på

Skrivet av  Mmaria
när jag sett tonåringar på tex www.kamrat och www.vilda är dom som har sitt fulla namn OCH bild ute. Det är något som jag inte skulle tillåta mina barn.
Jag skulle vilja veta vad mitt barn har för namn på tex kamrat o Lunar så jag kan skaffa eget namn/konto där och kolla då och då. (alltså inte hennes lösenord, utan bara så jag kan kolla hur sidan ser ut, hur hennes gästbok ser ut osv)

Men visst, antagligen så börjar hon snacka där med eller utan ens tillåtelse och då hellre att jag sagt Ja till det men under lite ordnade former.
Sen kan det kanske vara på sin plats att prata om det lite då och då och inte förfäras över snuskgubbens mess utan bara skratta med dotter ÅT äcklet. Visa man är lugn och litar på att hon inte skriver tillbaka till puckon.. och att hon inte skriver ut namn o telenummer. Får gå lite på känn där.. beror mycket på hur tjejen är.

Jag vet inte, tycker du jag lät helt ute och cyklade nu?
 

Bra tanke

Skrivet av  Snöis
Det med eget inlogg alltså...Vet din tonåring om vad du heter på lunar? Eller förtar det "övervakningen" liksom?? :)
Jag har ingen aning om hur det funkar egentligen på Lunar. Men jag förstår att de blir medlemmar och får mailadress osv...
 

Lunar vet jag inte men

Skrivet av  Mmaria
däremot på vilda har jag order av min broder att hålla lite koll på hans son. (11år)
Killen vet inte om att jag då och då kollar in hans sida.
Tror att jag, om Tova(min dotter) var tonåring och ute på olika communities så..ja jag tror jag skulle låta hon veta vem jag var.
Mina barn har några år kvar innan dom blir tonåringar, tack o lov!

Igår träffade jag på en tolvåring med bild och namn på Vildawebben och jag var tvungen att fråga henne varför hon hade ute namn o bild. Hon svarade att hon blev less att vara så hemlig hela tiden.
Antar att den tjejen inte har någon mamma som direkt bryr sig, eller inte är medveten om farorna.

Prata med din dotter och känn efter sen...
 

Jag kände som

Skrivet av  CC
du när mina döttrar ville bli medlemmar på Lunar. Man kan ju många gånger känna sig mossig som förälder, när det gäller nymodigheter. Men jag förstod på dem att de verkligen ville. Så vi hade ett låångt allvarlig snack om *fula gubbar* som utger sig för att vara något annat. Nu har tjejerna (13 o 16) varit medlemmar i ca 2 år och det funkar jättebra. Med tiden har tjejerna lärt sig att vara kritiska när det gäller nytt folk på Lunar. För det mesta så *pratar* de faktiskt bara med sina egna kompisar o klasskamrater.
 

Det säger dottern också!

Skrivet av  Snöis
Att hon ska bara prata med klasskompisarna! Och då kommer ju gammelmodiga mammas tankegångar igång...Varför inte bara gå dit eller ringa!!?? Hihi..Men jag vet ju att dt är inte därför!! Utan det är för att det är lite coolt med Lunar....
 

Jo, precis

Skrivet av  CC
så tänkte jag i början. Både med Lunar och med mobil-telefoner och sms: -Är det där verkligen nödvändigt?? -Ni träffas ju i skolan varje dag?! Man måste nog ändra lite på sitt tänkande, hänga med i utvecklingen, även om det känns lite konstigt ibland. :)))
 

Annan sida

Skrivet av  Nini since 1997
Min 14-åring skulle kanske inte vilja vara medlem dä, men det finns faktiskt snackgrupper för tonåringar och inte bara för småbarn, som hon kallar sin 9-åriga syster.
Jag talar om föräldraNätets barnvariant: www.barnen.com (Barnens Internet).
 

Flytta datorn!

Skrivet av  Alexis
Som jag känner det nu så kommer mina barn inte att ha egna datorer på sina rum med Internet. Datorn ska vara placerad i t ex vardagsrummet där folk rör sig ut och in när som helst, inte för att snoka , utan för att de ska veta att någon närsomhelst kan komma och se vad de gör. Det finns mycket otäckt på Internet.
 

Artiklar från Familjeliv