Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. porrdiskussionen nedan...

Skrivet av Linda
Alla ni förespråkare av porr som tycker att tjejerna i porrens värld ger sig in frivilligt, och det är väl inte så farligt... osv.
Läs dessa böcker: Skärseld av Linda Lovelace - fruktansvärt grym, och Traci Lords biografi Underneath it all (vet ej om den finns på svenska ännu).
Då får ni se hur bra de hade det...
Svar på tråden: Ang. porrdiskussionen nedan...

har läst Tracis

Skrivet av  ÅsaL
Jag har aldrig sagt att många tjejer som är inom porr utnyttjas. Jag VET det.
Jag tycker bara att det är fel att klaga på MÄNNEN som ser på porr. Problemet är ju de som TILLVERKAR porr.
Men vi har olika sym på detta och jag lägger ner fortsatt diskussion för ni som är emot porr är rätt enkelspåriga.
 

Då fortsätter jag vara enkelspårig...

Skrivet av  Helena
... för du lyckas inte riktigt förklara varför du inte tycker konsumentbojkott är en framkomlig väg. Ingen efterfrågan, ingen produktion. Så måste det rimligen funka på alla områden. Tycker du går vilse i din tolerans för porrkonsumenter, det kan inte hjälpas.
 

nämn en konsumentbojkott

Skrivet av  ÅsaL
som lyckats Helena.... Tyvärr är det så att folk ALDRIG är så eniga att bojkott lyckas till 100%. Därör kvarstår alltid efterfrågan och bojkotten är tämligen menlös...
Plus som jag skrivit mig hes om skurken är tillverkarna inte konsumenten!! Bara för att XX glor på porr betyder det ju inte att han förtrycker hela kvinnligheten i mitt tycke
 

Tja...

Skrivet av  Helena
... för mig går det nog hand i hand. Har man sunda värderingar och är mån om att respektera sin omvärld och sina medmänniskor, ja, då är det enkelt att ta avstånd från porr, även om man skulle tycka det var lite kittlande att titta. Porr är inte livsnödvändigt på något sätt, det går att fatta ett principbeslut. Faktiskt.
 

visst

Skrivet av  m
och de som tillverkar porr ÄR män. Så om inte män ser, köper porr så finns inget för dem att tillverka till eftersom efterfrågan styrs av detta.
Tjejerna njuter INTE utan de spelar (skådis vet du) och porr görs för mannens öga och sexuella fantasi, behov eller vad det nu kan vara.
Ex inte ser du en man i närbild på samma sätt en kvinna blir förnedrad. Äckligt att bli ex kissad i ansiktet...inte ens upphetsande i tanken. Porren i dag är sjuk!

Jag menar inget fel i att andra kollar eller så. Kan tycka fina sensuella bilder av par som har samlag är helt ok. Men idag finns inga gränser - värre desto bättre - det leder till fel tankegångar hos män, vad de tror tjejer tycker om
 

Hur vet du att jag är enkelspårig?

Skrivet av  Linda m Adrian o Oliver
*
 

Jag kallar ingen person enkelspårig

Skrivet av  ÅsaL
utan debatten för enkelspårig...

Ni är emot porr och alla som nyttjar den är as iom att folk utnyttjas när dom gör det och enda sättet att bli av med otyget är bojkott.
Bemöter man era argument med ett annat synsätt så bemöts man an: Porr är fel alla som nyttjar porr är as iom att folk utnyttjas när dom gör det och enda sättet att bli av med otyget är bojkott.
Det kallar jag enkelspårigt och jag lägger ner... Ni tyvker inte som jag, är intresserad av att höra vad jag tyvker utan är bara intresserad av att få mig att tycka som er. Det är inte jag därför lägger jag ner.
 

Med risk för att bli lynchad...

Skrivet av  SAGA
Jag tycker porren har gått åt helv...e för långt, för att ta i i underkant!
Precis som, jag tror det var m som skrev, så är perversa sexscener, typ, kiss & bajs ohyggligt vidrigt, och i mina ögon SUPERSJUKT!

Däremot så finns det nyanser även i porrens rike, där det är kvinnor som NJUTER maximalt av att ha sex framför kamerorna och tar för sig.
Tycker diskussionen blir grymt enögd och i stil med att vi kvinnor alltid är offer!

Så har jag väldigt svårt att förstå hur 2 vuxna i ett förhållande ska ställa en massa underligga krav/förbud på varandra, jag tycker det handlar om att lita på varandra och ge varandra full frihet till vårt privata innersta vad det nu än innehåller... tycker ju jag då då!
 

Enögd diskussion?

Skrivet av  Jennifer
Mig veterligen finns det bra och dålig porr dvs porrfilmer där kvinnor/barn/djur förnedras och utsätts för en massa hemskheter. Dessa kollar de flesta normala människor inte på är min erfarenhet. Sen finns det ju faktiskt porrfilmer där kvinnan inte förnedras osv. Vi, min man och jag, kollar ibland på porr och jag ser inget fel i det! Vi väljer bara filmer som vi båda gillar och där det är tydligt att INGEN plågas osv.
Diskussionen skulle nog bli aningens mer konstruktiv och givande om den blev lite vidare i perspektivet. Inom porren som inom allting annat finns det rötägg och bättre varianter av filmer. Om mannen gillar att titta på porrfilm så sätt dig ner och titta med honom med ÖPPNA ögon utan fördomar. Han kanske inte är sjuk i huvudet trots allt? Väldigt många män tittar ju onekligen på detta och tänds av det men ytterst få män är kvinnoförnedrare eller liknande. Att säga att alla som tittar är dumma i huvudet eller finare omskrivningar för samma uttryck är ju ändå att förnedra väldigt många män och faktiskt även kvinnor....
En tanke bara, myntet har två sidor!
 

Fast du säger att väldigt få män

Skrivet av  Sara med 98+02
är kvinnoförnedrande… Jag skulle vilja påstå att inte bara män är kvinnoförnedrande och har en krass kvinnosyn. Även kvinnor ser ner på kvinnor och är "offer" för sexualiseringen och exploateringen av kvinnokroppen.

Det är de här värderingarna som gör att vissa män anser sig ha rätt att våldta och misshandla kvinnor och barn. Samma värderingar får både män och kvinnor att anse att vissa våldtagna flickor får skylla sig själva.

De flesta män har spärrar som hindrar dem från att förgripa sig på andra, men sanningen sipprar ut med de män som saknar dessa spärrar. I ett jämställt samhället skulle "inga" män, hur sinnesrubbade de än var, anse sig har rätt att bestämma över kvinnors kroppar, någonsin.

Mild porr eller förnedrande porr, det är samma marknad, samma bransch och en ren smaksak vilket som är vad.

DU upplever inte att kvinnorna blir förnedrade i de filmer du ser, men vad upplever de kvinnorna, vad upplever andra tittare? Både män och kvinnor har ett kollektivt ansvar att ta avstånd från varje form av förtryck, milt eller grovt. Om det ens finns en risk att någon människa far illa så är saken avgjord tycker jag.

Inte skulle du åka karusell – bara för att det killar skönt i magen – om du visste att tivolin utgjorde en stor risk för andra kvinnors och barns mentala och fysiska hälsa?
 

Hmm

Skrivet av  Jennifer
Förklara detta för mig på samma sätt som för en treåring är du snäll för jag förstår inte riktigt sammanhanget hela tiden.
"[Fast du säger att väldigt få män]

är kvinnoförnedrande… Jag skulle vilja påstå att inte bara män är kvinnoförnedrande och har en krass kvinnosyn. Även kvinnor ser ner på kvinnor och är offer för sexualiseringen och exploateringen av kvinnokroppen.

Det är de här värderingarna som gör att vissa män anser sig ha rätt att våldta och misshandla kvinnor och barn. Samma värderingar får både män och kvinnor att anse att vissa våldtagna flickor får skylla sig själva. "
Ja, jag påstår att väldigt få män är kvinnorförnedrare och vi kvinnor inte oskyldiga på området heller så klart men jag förstår inte vad kopplingen har mellan våldtäkt och bra porrfilm(de bra filmerna alltså).
Dåliga porrfilmer finns ju så klart och de tittar jag inte på på samma sätt som jag inte tittar på andra filmer med tveksamt moraliskt eller annat budskap. Kag köper heller inte vissa typer av mattor eller använder produkter som jag vet är testade på djur, frukter som är besprutade mm mm mm
Precis som ngn skrev här ovanför så kan man inte bojkotta allt hur gärna man än vill för vad finns då kvar??? Kläder som ett ex. görs i många fall av fattiga, underbetalda barn som utnyttjas-mattor likaså Självklart ska detta inte få förekomma och det arbetet stödjer jag fullt ut men samtidigt så är det kanske bättre att de utnyttjas i fabriker än som sexslavar???(klen tröst dock, det medger jag!)
För att vandra tillbaka till ämnet så anser jag också att INGEN mentalt frisk människa med ngt slags empati anser att en annan människa får skylla sig själv om h*n blir våldtagen/misshandlad. Här kommer dock svårigheterna att förstå en misshandlad hustru som stannar hos sin man som ett givet argument men är man bara påläst så förstår man i regel de processer som ligger bakom och förstår också varför.



 

Jo fast

Skrivet av  Sara med 98+02
jag håller med om "att INGEN mentalt frisk människa med ngt slags empati anser att en annan människa får skylla sig själv om h*n blir våldtagen/misshandlad. " Och ändå så händer det alltsom oftast. Alltså det ligger i vårt samhälles värderingar, det sitter i ryggraden.

Att ursäkta viss porr för att den är snäll bidrar inte till att förändra dessa värderingar. För mig är all porr porr, det är samma bransch. Att viss porr är snällare beror väl på en anpassning till efterfrågan, inte på att den filmproducenten är en bättre människa än den som gör hårdporr.

Visst har du poänger när det gäller annan konsumtion, alltså att gränserna är svåra att definiera och att dra, men just därför tycker jag att det är bra med porr. Alltså gränsen är inte svår att definiera och att dra, jag kan och andra kan bestämma sig för att porr vill jag inte alls ha i världen för att det drabbar kvinnor och barn på ett ohyggligt sätt, därför tar jag avstånd från porr som ett led i motarbetet.

Med djur är det en annan sak, det är inte självklart att djur ska värderas på samma sätt som människor. Det är en annan om än intressant diskussion. Med barnarbete är det inte heller så enkelt, även det är en annan diskussion. Med porr är det väldigt enkelt, det gynnar ingen någonsin, det är ett påhitt och jag tror världen vore ett bättre ställe utan porr!

Sedan finns filmer vars syfte är ett helt annat och som har sexuella eller erotiska inslag. Det är en helt annan sak, jag tycker sällan att det är svårt att se skillnaden.
 

Artiklar från Familjeliv