Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. barnkalas som ni andra pratat om..

Skrivet av Stina
Jag har två tjejer som ända sedan första skoldagen blivit bjudna på ALLA barnens kalas i deras klass.

Jag tycker inte att det är okej att göra så... av vilken anledning ska pojkarna bjuda tjejerna i klassen som de aldrig ens leker med?

Själv har jag från och med i år sagt ifrån att barnen ska bjuda alla i klassen.

Jag lägger ut i snitt 2 500 kr per ÅR på födelsedagspresenter till, största delen, barn som mina barn aldrig ens leker med, vare sig i skolan eller hemma.

Givetvis skulle jag aldrig bjuda 10 st tjejer i klassen och lämna 3 kvar.. utan antingen ALLA eller endast de som mina barn är kompisar med.

Tycker ni att det är fel??

Jag har insett att jag har inte ekonomi (är ensamstående) att lägga pengar på totalt 48 st barn per år. Givetvis så har inte mina barn gått på alla kalas, ngn har de inte kunnat och andra gånger varit sjuka, men ändå.

Jag vill inte såra ngt barn, men samtidigt så kan jag inte lägga pengar jag inte har..

Dessutom har många i klassen börjat göra så att det blir dubbelkalas.. dvs när två fyller nära så har de kalas samtidigt och då är det genast 100 kr som går direkt..

Hoppas ni förstår mig jag är inte ute efter att såra något barn.
Svar på tråden: Ang. barnkalas som ni andra pratat om..

Du resonerer rätt!

Skrivet av  Eva-Ley
Varför bjuda barn som ens barn inte ens leker med?

Det är ju en helt annan sak om det är så att man "utesluter" ett par barn i klassen eller inte bjuder in en av tjejerna i klassen typ...

För vem har egentligen råd att dra igång ett kalas för uppemot 25 barn per egen unge? En unge, javisst, men har man flera i skolålder... huu! För att inte tala om alla kalas man ska köpa presenter till eller som ska ha maskeradteman och dittan och dattan...

Nä, tacka vet jag det kalas min son hade för ett par år sedan - han bjöd in bästa kompisarna! De var fyra personer med födelsedagsbarnet inräknat... :)
 

Tack Eva-Ley

Skrivet av  Stina
Det känns skönt att jag inte är ute och cyklar.

Inte nog med att kalasen man själv har kostar en förmögenhet. Tyvärr har de i mina tjejers klass blivit en tävling mellan föräldrarna på bästa kalas.

Jag ljuger inte om jag säger att kalasen kostar mellan 1 300 - och uppåt. Det har blivit helsjukt och jag har inte råd att spela med i deras spel längre.

Sen kostar ju också alla paketen till alla barnen...

Så glad att jag inte resonerar fel!

Tack
 

Om det är ekonomin som är problemet...

Skrivet av  Glömmer aldrig hur det kändes
så föreslår jag att ni tar upp det problemet på ett föräldramöte i stället. Sätt en maxgräns för vad kalaset respektive presenterna får lov att kosta. Det är inte pengarna som avgör om det blir lyckat! Hellre än att börja utesluta vissa barn.
 

Jag pratar inte om vissa barn...

Skrivet av  Stina
i min ena dotters klass så "leker" hon bara med två st. TVÅ STYCKEN är de enda som hon bruka gå hem till eller som hon brukar ta med sig hem hit. Sen är det 13 st tjejer till i klassen. Tjejer som hon aldrig pratar om eller som aldrig ens varit hem hit.

Jag vet inte om jag tycker det är nödvändigt att bjuda alla dessa... Dessutom så bjuder de andra i klassen alla, d v s 28 st.

För mig spelar det en stor roll om jag har ett kalas för 10 tjejer eller för 20. Det kan vara svårt att förstå hur illa ställt en del kan ha det, men jag får låna pengar om jag ska ha stora kalas... och desa pengar lär ju betalas tillbaka.

Jag är ledsen, men fr o m i år så kan jag inte bjuda alla 48 barnen på kalas. Hur gärna jag än vill.
 

Frågar dig också:

Skrivet av  Glömmer aldrig hur det kändes
Vilka kalas ska dom barn få gå på, som inte hör till något annat barns bästa komisar?

Svaret är förmodligen: "inget". Det gör kanske inte dig något. Men för det barnet är det mycket troligt att livet fortsätter likadant.

Han/hon kommer aldrig att lära sig att umgås på kalas, och han/hon kommer inte att kunna ha något själv för att han/hon inte vet vad det är som hör till. Han/hon kommer antagligen att stå utanför tonårsfesterna också, och likaså studentskive-karusellen...
 

Men inte kan man kräva...

Skrivet av  Eva-Ley (som oxå minns...)
... att föräldrarna till "kalasbarnet" ska ta något falskt moraliskt ansvar för att alla ska ha en bästis?

Jag kan för egen del svara som så att när jag var i låg/mellanstadieålder hade jag ingen "bästis". Jag gick på kalas några enstaka gånger, inbjuden "på nåder". Hur kändes det, tror du?

Ett barn känner alltför väl när det är accepterat eller när det bara blir bjudet "av plikt". Det betyder inte att hela livet blir så.

Nog sjutton har jag lika fullt lärt mig att umgås på "kalas", trots mina tillkortakommanden under min låg/mellanstadietid. Man tar sina erfarenheter och gör något konstruktivt av dem senare i livet. Mina erfarenheter har resulterat i att jag, som Grynet säger, tar ingen skit. Jag är jag, och mina erfarenheter har formet den jag är. Jag ältar inte gammal skåpmat, eftersom mina föräldrar inte tillåtit det.

Sån är jag.
 

Du skriver att du tycker att...

Skrivet av  Glömmer aldrig hur det kändes
barnen bara ska bjuda dom klasskamrater som dom brukar leka med. Men hur blir det då med dom barn som bara leker med någon enstaka? Eller kanske inte har någon kamrat överhuvudtaget? Ska dom barnen inte få gå på några kalas alls?

Vore glad om du berättade hur du tänker. Jag var nämligen ett sådant barn som inte hade några kamrater i klassen, och jag stod också helt utanför kalas-karusellen. Jag kommer aldrig att glömma hur det kändes att aldrig ha något att berätta, när dom andra diskuterade teman, maskeradkläder, presenter, lekar och discodans.

Om det är så att vissa inte har råd att bjuda alla, så kanske det är bättre att ni kommer överens om att strunta i alla kalas helt och hållet! Eller i alla fall att barnen förbjuds att bjuda någon från skolan - det får bli helt en privat angelägenhet med endast syskon, kusiner och barn till föräldrarnas vänner. Men ingen som har samröre med skolklassen.
 

Men om man inte har några

Skrivet av  ulmerkott
syskon, kusiner eller andra barn att bjuda, utan bara någon i skolan. Ska man då aldrig få vara på kalas??
Det går inte att sätta absoluta och exakta regler kring sånt här så det passar alla.

Det räcker långt om alla föräldrar tar på sig ansvaret att inte medvetet såra något barn. Har man råd och lust att bjuda alla så fine! Men annars får man bjuda dom man kan, bara inte utelämna en eller ett par som då blir utpekade.
 

Fast ditt problem som barn

Skrivet av  knyttet
var ju inte att du inte bjöds på kalasen - utan det var ju att du var utanför. Kalas-grejen är ju bara ett symtom på det ursprungliga problemet. Finns det något barn i klassen/dagisgruppen som inte har några kompisar överhuvudtaget så bör skolan/dagiset och barnets föräldrar ta itu med detta. Naturligtvis bör även andra föräldrar vara uppmärksamma på sådant och försöka lära sina barn att tänka på att låta alla vara med. Fast frågan är om man bjuder alla barn på dagis till kalaset (samt vissa kompisar utanför dagis som barnet leker med) då blir det ett jättestort kalas - kanske kommer det barn som brukar hamna utanför även hamna utanför på ett sådant kalas? Det barnets föräldrar kan ju bjuda vissa barn på barnets kalas och på så viss gynna vänskapen och förhoppningsvis så bjuds det barnet tillbaka.

Alla kanske inte har råd eller plats att bjuda 30-40 personer på kalas (hela dagisgruppen samt några föräldrar, syskon och andra kompisar).
 

Tyvärr...

Skrivet av  Eva-Ley
... håller inte dina fina tankar, är jag rädd.

Skulle du vilja vara den som sa till ditt barn att "Tyvärr, eftersom \'den-och-den\' inte har några kamrater så får du inte ha kalas"?

Eller "Ska du ha kalas, måste du bli vän med \'den-och-den\'"?

Eller säga till min styvdotter, som är ensambarn, att hon inte kan ha kalas eftersom hennes släkt bor 80 mil härifrån?

Och vad gör man om föräldrarnas vänners barn går i samma klass som födelsedagsbarnet?

Blir världen rättvisare om man gör som Jehovas Vittnen och tar bort allt vad kalas och firanden heter?
 

Ja, när det gäller barn som går i skolan...

Skrivet av  Glömmer aldrig...
så tror jag faktiskt det många gånger. Barnen är tvångskommenderade att gå i samma klass i nio långa år, och ju fler förödmjukande moment man kan ta bort, desto bättre.

För då har man ingen möjlighet att välja sitt sällskap. Och för de flesta är det även omöjligt att ljuga om att man går på andra kalas. Alla i klassen bor nära och känner till att det inte är så.

Som vuxen har man större möjlighet att ljuga på t ex arbetsplatsen. Ingen kan kontrollera om man säger att man har varit ute på helgen eller inte.
 

Men har man...

Skrivet av  Eva-Ley
... "uppmärksamma föräldrar", så ser de ju om barnet inte mår bra i sin klass, och kan begära byte. Man är inte tvångskommenderad att gå i samma klass eller ens samma skola i 9 år. Det finns valfrihet.

Ska samtliga barn i en skola behöva bära hästhuvud för att ett barn inte blivit bjudet på ett kalas? Ska vi avskaffa allt vad födelsedagar heter? Ska alla barn behöva skippa det där med vänner och gemenskap p.g.a. något vridet solidariskt argument?

I större samlingar, som skola och arbetsplats, har man sällan möjligheten att välja sina medarbetare. I skolan sätts man ihop i klasser, på jobbet i arbetslag eller andra större sammanslutningar. Sånt är livet, tyvärr.

Inte ska man väl ljuga i hopp om acceptans in i en grupp? Lögner har väl alltid en tendens att slå tillbaks på den som sa den...
 

Jag önskade..

Skrivet av  Stina
att jag hade ekonomi att hålla barnkalas för ALLA barn, men det har jag inte!

Jag har fyra st barn här hemma. Två av dessa ärmina egna och de talar jag för.

Mina barn har totalt 48 klasskompisar som ALLA andra bjuder varje gång det är kalas. Jag har inte råd att låta mina barn gå på 48 barnkalas om året.. och då är det bara KLASSKOMPISAR, sen har mina barn kompisar som de inte går i skolan med... Så vi är uppe i ca 60 barnkalas om året. Det rör sig om 3 000 kronor och jag tycker att ca 50 kr är det jag mest kan lägga.

Ska jag sedan själv ha kalas för 60 ungar så kostar det för mig en förmögenhet.

Har du ett bra förslag på billigt barnkalas och presenter till 60 barn så tar jag gladeligen emot tips..

Jag är långtidssjukskriven och har INGA pengar över knappt till mina egna barn.. Jag skulle mkt hellre lägga 3 000 kr mer på mina egna barn är barnkalas.

Summan 3 000 sammanställde jag i årsslutet och jag insåg att så knapert som jag levt så hade jag gladeligen haft dessa pengar till vinterkläder åt mina barn, ist för ärvda kläder.

Är jag ond?
 

Får inte lämna inbjudningskort...

Skrivet av  S
I våran skola får man inte lämna inbjudningskort. Dom får man skicka eller gå hem och lämna. Detta tycker jag är bra för då behöver ingen känna sig utanför. Jag kan inte bjuda alla som går i min sons klass för min son har även kompisar utanför klassen. Han får bjuda dom han umgås med. Vi springer också på en hiskeligt massa kalas och nu när du nämde en summa så skall jag faktiskt också sätta mig ner och räkna. Vi lägger runt 150 kr per present. Vad brukar ni lägga?
 

oj vad mkt

Skrivet av  cj bf 18/2
brukar lägga ca femtio kronor, såvida det inte är något kompis barn för då kan det bli lite mer...
 

Vad dyrt!

Skrivet av  Helena
Sällan mer än en femtiolapp, kanske uppemot 60-70 nån enstaka gång (när det är tioåringens kompisar CD-singlar är populära presenter).
 

Hälften ungefär

Skrivet av  Sara med 98+02
Lite beroende på hur "nära" barnet är. Är det vänner till hela familjen eller bästisen lägger man kanske lite mer, men annars tycker jag max 75 kr, helst under 50… herregud, kalaspresenterna är ju bara symboliska, de verkliga presenterna får ju släkt och närstående stå för!
 

Man måste inte gå för att man är bjuden!

Skrivet av  Illan
Föräldrarna kanske inte vill såra eller utestänga någon. Barnen träffas ju varje dag och det sprider sig snabbt att ett kalas är på gång. Ett ensamt barn känner sig snart mobbat om det aldrig blir bjudet. Så då bjuder man ALLA. Och de som vill får komma.
Däremot måste man inte alls tacka ja till varje inbjudan, eller hur? Det står dig helt fritt att tacka nej! Inbjudan är en trevlig gest. Och som inbjuden kan man vänligt säga att man har annat för sig. Förstår inte problemet. Vanligt vett och etikett liksom :)
 

Artiklar från Familjeliv