Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. föräldrarledighet..(frågor till andra lärare)

Skrivet av Terese
Hur har ni kommit överens med er arbetsgivare om vad som gäller under skolans lov när ni är föräldrarlediga? Har ni fått återgå i tjänst under jullov/sportlov/påsklov/sommarlov/höstlov och fått lön istället för föräldrarpenning, eller har ni varit tvungna att ta ut föräldrarpenning?
Svar på tråden: Ang. föräldrarledighet..(frågor till andra lärare)

Prata med ditt lönekontor

Skrivet av  Pernilla med Lisa och Elin
Det gjorde jag. Jag ringde dit innan jag skulle skriva tjänstledighetspappret för att veta hur jag skulle fylla i det. Hon talade om vilka datum jag skulle skriva. Hon räknade på hur mycket ferielön jag kunde få ut på sommaren och på jullovet. Det beror ju lite på hur man har jobbat under terminen. För mig blev det så att jag fick full betalning i somras och sen får jag några dagar på jullovet, sen börjar jag jobba två dagar i veckan igen.
 

japp

Skrivet av  Johanna
så gör mig veterligen nästan alla lärare.
 

Göra en "Domeij"

Skrivet av  Malinau
Vara i tjänst när man är ledig alltså. Även om man regelmässigt får det, måste jag säga helt ärligt att det gör mig förskräckt att människor utnyttjar sådant. Inte konstigt att pengarna inte räcker för att ha tillräckligt med personal i skolan då.
 

Hos oss

Skrivet av  Pernilla med Lisa och Elin
kan man inte göra så! Vi får bara betalt för de dagar som vi jobbat in semester för, precis som alla andra! Jag vill inte gå miste om mina semesterpengar, vill säkert inte du heller! Att pengarna i skolan inte räcker till beror på helt andra saker, t.ex. att politikerna vid skolstart meddelar att stödet till elever med särskilda behov dras ner med en halv miljon. Trist om det är den allmänna föreställningen hos folk att vi kan gå in och få lön på loven när vi inte jobbat, eftersom det är så fel det bara kan bli!
 

Men du skrev exakt så

Skrivet av  Malinau
Så här skrev du: "...återgå i tjänst under jullov/sportlov/påsklov/sommarlov/höstlov och fått lön istället för föräldrarpenning..."

Hur skulle jag annars tolka det än att göra en "Domeij"? Uttryckt på annat sätt står det att du ska vara i tjänst när det är ledig i alla fall och då få lön för att spara din föräldrapenning.

Lön är inte semesterersättning. När du är tjänstledig jobbar du heller inte in några semesterdagar och kan således inte heller få semesterersättning.

Att pengarna inte räcker till bland annat skolan är en betydligt större och mer komplicerad sak än att politikerna drar ner budgeten. Varför gör de det? För att det inte finns pengar. Därför att de tagit vägen någon annanstans. Därför att verksamheter inte är kosnadseffektiva. Och mycket annat. Men en av orsakerna till att vår offentliga ekonomi är dålig, är att människor utnyttjar systemet på många olika sätt. Eftersom det drabbar de allra svagaste kan jag aldrig tycka att det är bra.
 

Ferielön

Skrivet av  Pernilla med Lisa och Elin
Vår lön under loven kallas för ferielön. I det ligger den tid som är semester, alltså fem veckor som för alla andra. Sen har vi under läsåret en veckoarbetstid på 45 h för att arbeta in tid för övrig lovtid. Betalning för den går sedan ut som ferielön. Jag kan alltså inte vara föräldraledig och sedan gå in och få betalt under loven, utan måste arbeta in den tiden precis som alla andra arbetar in sin semester, bara med den skillnaden att jag inte kan välja när jag vill ta min semester. För mig som för alla andra är de första 120 föräldralediga dagarna semestergrundande, men på mitt lönebesked står det istället ferielön.

Jag kan hålla med om att många offentliga verksamheter inte är kostnadseffektiva, men har svårt att se att skolan är en av dem. Hos oss får vi vända på varenda krona och hade inte ens råd att köpa alla böcker som eleverna behövde ha förra året. Vi är nog så kostnadseffektiva som det bara går att vara när vi själva får producera de läromedel som eleverna behöver och ställa upp med vår fritid för att göra detta. Allt för att få en undervisning med kvalité.

Om du inte förstår hur det fungerar är du välkommen att fråga mer, men den föreställning som du fått att vi bara kan gå in när som helst på loven och få betalt stämmer alltså inte. Vi måste arbeta ihop till det, precis som alla andra som vill ha betalt när de är lediga! Kanske jag uttryckte mig på ett sätt som gick att missuppfatta...
 

Artiklar från Familjeliv