Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Makeba, ang din fråga om framfall!

Skrivet av Smörblomman
Du frågade vad som går att göra åt det!

Vet inte om du har sökt läk vård för det, om inte så bör du göra det snarast, för det kan bli komplikationer av den som:
Irritation av slidans slemhinna, varav klåda och flytningar förkommer, ävan benägenheten av inf ökar.

Behandling i många fall kan det förbättras av att man stärker bäckenbottens muskler. Som ett steg i egenvården bör den som har övervikt gå ned i vikt, fiberik kost ger bajset bra konsistens och det blir lättare att gå på toa eftersom starka krystningar förvärrar bara tillståndet.

Vid ett framfall så berörs även urinblåsan och ändtarmen när livmodern sjunker ned.

Bäckenbottens muskler skall regelbundet övas, knip vid blåstömning skall tränas regelbundet varje dag.

om det inte blir bättre med egenvården kan man få hormonbehandling som skall hjälpa till att stärka bäckenbottens muskler.
En prolapsring som trycker upp livmodern kan oxå fungera i väntan på operation.
svårare livmoderframfall tar man bort livmodern och stärker bäckenbottens muskler.

Lycka till
Svar på tråden: Makeba, ang din fråga om framfall!

tack för (inget för känsliga)

Skrivet av  makeba
ett jättefylligt svar!
Knipövningar har jag gjort dagligen i ett års tid....men har fortfarande kvar problem...så nu tyckte även jag att det var dags att gå till läk.

Det fåniga är att när jag ringde (jag har sååååå dålig erfarenhet av vårdcentraler) så är det tusen frågor och man blir misstrodd hela tiden... *suckar* som om jag inte skulle veta hur jag själv ser ut, ungefär.....

Nåväl - Jag ska dit om ett par veckor och kolla upp.
Jag hoppas bara att de syr fast hela eländet :) (Bakre väggen har gett vika)
 

Artiklar från Familjeliv