Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om porr

Skrivet av fröken anonym
ska man tolerera att sin sambo kollar på porr? han gör det inte när jag är hemma...nån gång när jag somnat tidigare än honom o går upp o frågar om han ska lägga sej har han suttit där...ibland blir jag bara så jättelessen o grinar...mitt självförtroende är i botten ibland...ser väl bra ut o så, men i perioder är självförtroendet inte som det skulle vara...

när jag frågar honom varför han kollar, får jag inget riktigt svar...han säger då "jag ska inte göra det, om du blir så lessen" men så har jag märkt det ändå...ibland bryr jag mej inte, rycker på axlarna...konstigt nog...men ibland så blir jag arg...nu har jag inte pratat med honom om det på jättelänge...

har ni någon förklaring till varför män MÅSTE kolla på nakna tjejer?
Svar på tråden: om porr

Jag tolererar det inte.

Skrivet av  Superwoman
Porr (så länge som det handlar om myndiga vuxna som medverkar frivilligt) är ju inte olagligt, så det är något som var och en måste ta ställning till. Man kan inte säga att du "ska" eller "inte ska" tolerera det utan det är ett ställningstagande som du själv måste göra.

Själv tolererar jag INTE att min partner konsumerar porr (och jag väljer själv också att avstå från porr), av tre olika skäl. För det första så tror jag att porr-industrin är en väldigt sjuk bransch där många far väldigt illa och utnyttjas på ett sätt som de inte mår bra av.

För det andra anser jag att porr är en av de värsta avarterna när det gäller negativa kvinno- och människobilder i media. Porren ger så gott som alltid en väldigt negativ, stereotyp och verklighetsfrämmande bild av både kvinnor och män vilket jag tror är negativt för alla som kommer i kontakt med den.

Och för det tredje tycker jag inte att det tyder på respekt för partnern att vända sig till andra för att bli sexuellt tillfredsställd. Som jag ser det är det lika mycket otrohet att titta på en porrbild som att hångla med någon annan. I båda fallen har man gjort ett medvetet val att låta sig upphetsas av någon annan än sin partner.

Sen tycker jag i ditt fall att det finns ytterligare en problematik. Din sambo ljuger för dig. Han säger att han inte ska porrsurfa men gör det ändå. Jag skulle bli väldigt arg om min man ljög för mig oavsett sammanhang. Ska man göra något får man väl stå för det, tycker jag.

Män BEHÖVER verkligen inte titta på nakna tjejer! Bilder på nakna kvinnor har inte funnits allmänt tillgängliga mer än ett par decennier så det påståendet känns mer än lovligt dumt. I så fall skulle männen, de stackarna, ha fört en tynande tillvaro i tiotusentals år för att slutligen räddas av porr-industrins uppkomst under 1900-talet! Nä, inte så sannolikt eller hur? (som kuriosa kan man ju nämna att synen på mannen som ständigt sexsugen är en ganska ny företeelse, i andra tider har överdrivet sexintresse setts som typiskt för "svagare" personer som kvinnor och homosexuella - bara för ett par århundraden sedan här i Sverige så var sex utom i fortplantningssyfte verkligen inget som en riktig karl sysslade med :-)
 

Vad har du fått (OT)

Skrivet av  E
de uppgifterna ifrån? Alltså:

"...bara för ett par århundraden sedan här i Sverige så var sex utom i fortplantningssyfte verkligen inget som en riktig karl sysslade med :-)"

Ingenting jag känner igen. Mig veterligen så var det vanligare förr att män hade älskarinnor vid sidan av sin hustru. Den vanligaste orsaken till det var antagligen att äktenskapen ofta inte byggde på kärlek utan ett ömsesidigt beslut om att bilda familj. Så det är mycket möjligt att många män endast hade sex med sin *hustru* i fortplantningssyfte, men att man skulle vara kyskare förr - det låter helt taget ur luften!
 

VAR ska det stå /IMT

Skrivet av  E
kjlui
 

Arggh vad hette boken nu då? :-)

Skrivet av  Superwoman
Detta har jag läst bl.a. i en otroligt bra bok om manlighetens historia i Sverige och den skiftande synen på vad som varit typiskt manligt genom tiderna, men vad hette den nu då *river mig i huvudet*

Din egen uppfattning, du skriver att "dig veterligen" är det på ett visst sätt - onekligen vore det väl på sin plats med källhänvisningar även här? Hur "vet" du det? Och vad menar du med "förr"? För tio år sen, tvåhundra år sen, stenåldern osv? Jag tror ju knappast att de kulturella könsstereotyperna sett exakt likadana ut genom mänsklighetens historia.

F.ö. skriver jag inget om att man var kyskare förr, det tror jag inte alls. Könsdriften är nog ungefär densamma eftersom människan som biologisk varelse knappast hunnit förändras särskilt mycket under loppet av ett par generationer. Däremot har SYNEN på människans könsdrift varierat över tiden - t.ex. bara för ett antal decennier sedan (runt förra sekelskiftet) ansågs den kvinnliga sexlusten som något totalt onormalt och sjukligt. Idag är synen den motsatta - det anses snarast som onormalt att INTE ha en väldigt stark sexlust (det "normala" och önskvärda tycks vara att ha mer sexlust än de flesta de facto har). På samma vis har synen på mannens sexuella lust varierat.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att skilja på biologi och kultur! Man kan aldrig ha ett BEHOV av något så konstruerat som porr - lika lite som man kan ha ett BEHOV av att lösa korsord, lyssna på opera eller titta på wrestling. Visst, man kan uppskatta det. Men det betyder inte att man inte skulle klara sig alldeles utmärkt utan det.
 

En liten detalj...

Skrivet av  Mams
"porrbilder" eller bilder på nakna människor i ekivoka situationer har förekommit i tusentals år. Porr är definitivt ingen ny företeelse, däremot den industri det är idag och alla avarter som har kommit därur.
 

Alla gör inte det

Skrivet av  Helena
Och "måste" är väl ett starkt ord, det handlar väl om att de har lust och inte ser kopplingen mellan lättillgänglig nätporr och utnyttjande av människor helt enkelt. Eller så bryr de sig inte, kanske tycker att tjejerna är väl där av fri vilja. Slappt och cyniskt tycker jag, som aldrig i livet skulle acceptera att min man konsumerade porr. Och självklart tackar jag själv nej av de skäl jag räknat upp - även om somligt säkert kan vara lajbans.
 

Det är inte ok för mig

Skrivet av  JessicaF
Jag respekterar om andra har en annan åsikt, men jag tycker inte att det är OK hemma hos mig - så min man "får inte"...
 

jag har ju tidigare

Skrivet av  fröken anonym
när jag var singel själv kollat på filmer o så...men då var det för att få någon "inspiration" om ni förstår. :-) så just mot själva "porren" kanske jag inte har något emot...

finns det inte någon som accepterar att hennes sambo nyttjar porr? skulle vilja det egentligen...är det konstigt kanske? men det är väl det att jag inte känner att jag räcker till...det är ju där problemet ligger...o jag har pratat med honom om det...nu är det inte så att han håller på varje dag...är väl då o då nån gång...men råkade hitta en tidning i hans arbetsväska när jag skulle packa ner nåt i den...sa inget då...
 

om porr2

Skrivet av  anonym
Läste inte ditt senaste inlägg.Min man kollar också ibland i tidningar eller filmer då jag inte har lust eller är trött men jag accepterar det helt-ngn gång har det hänt mig också att jag fått lust på ledig dag och då tittat lite för att få lite inspiration.Man ska inte haka upp sig på det tror jag-händer det för ofta och man aldrig älskar är det annat men då och då helt ok.Avdramatisera det hela!!Du räcker till!!
 

om porr

Skrivet av  anonym
visst finns det mycket sjukt inom porrindustrin men det finns faktiskt bra porr eller erotisk film kanske man ska säga som både män ocj kvinnor kan titta på.Försök gå honom lite till mötes och hitta ngt du kan tycka om.Tänk inte på de avbildade kvinnorna som ngn som din man vill vara tillsammans med (visst finns det läckra karlar på bio men inte planerar man att gifta sig med dem precis)utan bara en källa för ert sexliv.Släpper man lite på de egna spärrarna kan faktiskt porr vara ngt bra!
 

Vi tittar tillsammans

Skrivet av  Anonym idag tror jag :)
Maken sticker inte under stol med att han gillar porr - och han konsumerar inte så särskilt mkt mig veterligen. Men det händer att vi tittar, och då gör vi det tillsammans! Det finns bra filmer som är tändande, det gäller bara att hitta dem :)
Är tvehågsen kring porr, för jag har också invändningar mot själva industrin. Men det finns filmer där par njuter tillsammans - kan det vara fel? Och är det inte också fel om en halva i paret förbjuder den andra halvan att göra saker? Är det respekt?
 

Tja...

Skrivet av  Helena
... för mig är det ungefär detsamma som att verkligen inte kunna tolerera en rasist i familjen. Eller någon med nazistsympatier. Den som konsumerar porr och dessutom mot sin partners vilja är verkligen inte den första att kräva "respekt". I mitt tycke.
 

Vaddå förbjuda!

Skrivet av  Elinen
Jag förstår inte att det alltid ska handla om att förbjuda eller tillåta.

Det är väl en fråga om känslor? Om ens partner mår dåligt av att den ena konsumerar porr så bör väl den som påstår sig älska den personen hörsamma detta. Och skulle mot förmodan porrkonsumenten må så dåligt om detta uteblev så tror jag det man kanske skulle reda ut det med hjälp av proffs.

Nej jag tycker inte det handlar om förbud eller acceptans i antingen eller utan ett samspel och respekt inför sin partners känslor. Givetvis gäller detta även att lyssna på porrkonsumentens argument men då ska de kunna motivera sina handlingar på ett sätt som accepteras av partnern och som inte får den att må dåligt.
 

Respekt?

Skrivet av  
Om en människa i ett förållande mår dåligt av vad den andra gör, borde inte den sluta med det då? Varför ska man behöva förbjuda någon i ett par som ska föreställa älska varandra att göra varann illa? Borde inte det ingå i kärleken att man inte vill göra varandra illa?

Den mesta porren är objektifierande och kvinnoförnedrande. Jag vet att det även finns kvinnor som gillar detta, men det betyder inte att det på något sätt är okej.
 

Om man inte tolerear det

Skrivet av  Elinen
men det inte hörsammas så borde man reda ut känslorna kring det.

Min sambo konsumerade rätt mycket porr som singel vad jag förstått, jag själv har aldrig konsumerat. Vi diskuterade ibörjan av relationen våran syn på det "behovet" då jag inte förbjöd honom utan bara bad honom att ; vara säker på att det var "schysst" och frivillig porr, att inte smussla med det, inte chatta eller dylikt med andra om sex och slutligen att istället för att ha det som sin grej så kunde han ju testa att introducera bra erotisk film etc. i vårt sexliv.

Jag berättade även min syn på porr mina känslor inför om han spanade på porrbilder och dylikt (som påminner om dina känslor som du beskriver).

Han funderade mycket på det och konstaterade att han inte ville såra mig på något sätt, mina känslor var viktigare än hans "privata" porrkonsumtion. Han kollar m.a.o inte på porr längre för han anser att det inte finns något behov av det från hans sida, det finns inget "måste". Jag har som skrivet inte förbjudit honom vi har bara diskuterat det lungt och sansat med målet att förstå varandra. Än så länge har han inte introducerat någon porr i vårt sexliv, fast det beror nog snarare på att vi är småbarnsföräldrar med andra problem och ett annat fokus för tillfället.
 

*asg*

Skrivet av  
Schysst och frivillig porr? Hur skulle han kunna veta det?
 

Det är ju det som är poängen

Skrivet av  Elinen
och dessutom som fick honom att reflektera, eller läste du inte längre i mitt inlägg?

Garva på du, det är ganska lätt att missförstå (eller vilja missförstå) vad andra försöker förmedla i denna typ av kommunikationssätt.

Men exempel på frivillig porr är ju amatörvideos från par som gärna delar med sig av sina äventyr eller vad tycker du?
 

Javisst

Skrivet av  
Alla ens verkligt nära vänner, deras porrfilmer kan man ju se (om de gör några, jag tror inte att mina vänner gör det), för då kan man ju utgå ifrån att man känner dem så väl att man skulle veta om något inte stod rätt till i deras förhållande. Alla andra går ju bort eftersom det inte går att veta om det verkligen sker på frivillig basis, eller hur?

Det kanske inte var så snällt att skratta, men det var väldigt naivt att tro att man ska kunna veta om det sker på frivillig basis eller inte. Om man inte känner de som spelar med väldigt väl förstås.
 

Naivt och naivt

Skrivet av  Elinen
Implicit i mitt resonemang med sambon var ju det du skriver min poäng, vilket HAN hajjade och reflekterade över. Förstår inte varför du hakar upp dig på att det skulle vara naivt av mig att tro något jag inte ens uttrycker att jag tror (mer en typexempel som verkligen bara är en viss idé om vad som eventuellt kan vara rumsren porr).

Är det så lätt att missförstå i ett sådant här forum?

Vad jag ville förmedla till ovanstående inläggsskrivande var att genom kommunikation kan man få upp ögonen på folk, man kan så små frön, det finns ingen relevans i att "en man måste titta på nakna kvinnor" (andra än sin partner).

Naivt eller inte jag tycker iallafall att jag lyckats ganska bra i att få en porrkonsument att sluta bidra till exploatering av människor samt ta hänsyn till en partner som inte tycker det är okej!
 

Personligen

Skrivet av  Ida & Toritrollet
har jag inga skrupler alls, vill gubben titta på porr så får han göra det, det bryr inte MIG i ryggen. MEN är det så att du mår dåligt av det och har påtalat det hela för sambon kanske det är dags att prata om det som en mer isolerad fråga dvs fråga honom kliniskt varför han ser på porr, vad han får ut av det osv.

En viss beundran för människokroppen har även jag, tror att det är få som ärligt kan säga att de INTE tycker att en kropp kan vara vacker, dock kan man ju se kroppar på olika sätt beroende på vem man är och kanske framförallt HUR man är.

Jag sticker heller inte under stol med att jag kan se på porr av varierande modell (det finns även erotik som är ganska långt ifrån den hårdporr som vanligtvis kablas ut).

//Ida som förövrigt är rätt övertygad om att det är väldigt få som aldrig sett en porrbild...
 

Nä...

Skrivet av  Helena
... jag behöver ju bara gå till mitt blåvita vardags-Konsum för att få ett par tuttar upptryckta i ansiktet - Café, Slitz och andra tidningar som knappast kvalar in som PORRtidningar men som ändå på ett suggestivt sätt framställer kvinnokroppen som något att begapa och glo på på ett sexuellt sätt.

Det vi vanligen menar med porr behöver man dock aktivt söka upp för att kunna ta del av, håller du inte med om det?
 

Nja, inte nödvändigtvis

Skrivet av  Ida & Toritrollet
tycker att det har blivit allt mer hårdporr reklam på de mest mystiska sidor på nätet numera. *fundersam* Döm om min förvåning när jag på en passagensida fick ett pop-upfönster i min ruta som banne mig inte gick att bli kvitt, en ordentligt gynekologisk lektion fick jag iaf. *mutter* Inzomade bilder kan jag vara utan känner jag särskillt om jag söker efter någonting helt annat.

Försök förövrigt söka på "cat" på valfri sökmotor så lovar jag att det kommer upp tonvis med porr låååångt innan kattsidorna dyker upp, dessvärre. Ser man sig inte för så hamnar man lite var som helst.
 

önskar jag

Skrivet av  fröken anonym
kunde känna som dej.att det inte bryr mej i ryggen.för som en del skriver, så ska man inte kunna förbjuda någon något i ett förhållande...

visserligen håller jag med er som skriver "att han inte visar respekt när jag blir sårad", men låååångt inne i mej, så känner jag mej fjantig, o att det inte är hela världen...men så ibland kommer de här obehagskänslorna över mej...

nyttjar han porr med dej i samma rum? eller när du är iväg? rycker du bara på axlarna när du "kommer på honom"? eller skämtar du bort det? har du alltid varit sån? har ni pratat om det nåt? kollar han ofta?

ursäkta om jag är frågvis
 

Frågar man inte får man inte svar. :)

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Så här kommer mina. :)

nyttjar han porr med dej i samma rum?
Jupps, det gör han. Han nyttjar det säkerligen även andra gånger men iom att jag inte reagerar på det så ser jag inte någon större skillnad.

eller när du är iväg?
Säkerligen.

rycker du bara på axlarna när du "kommer på honom"?
Jupps, det känns som att ok du kikar på det men iom att jag vet att det stannar vid det så får han se sig less.

eller skämtar du bort det?
Skämtar om porr gör jag definitivt, många gånger. Dock inte om att han ser på porr för det tycker jag att han är gammal nog att avgöra själv om han vill göra.

har du alltid varit sån?
Jupps, har aldrig haft några speciella tankar kring porr och att det skulle göra mig mindre attraktiv i min respektives ögon.

har ni pratat om det nåt?
Jupps, iom att det debatterats ganska hårt i pressen har även diskusionerna funnits här hemma. Dock är vi väldigt överens om att se på porr är ok för mig och även för honom.

kollar han ofta?
Det händer, tror inte han ser särskillt mycket mer än genomsnittet även fast det är "fullt tillåtet" här hemma.
 

No way

Skrivet av  G
aldrig att jag skulle acceptera det. Inte i helsicke - inte minst för att jag känner mig kränkt utan för att hela porrindustrin är ett stort träsk med utnyttjade människor (läs fattiga kvinor) och som bidrar till att kvinnan ses inte som ett eget väsen utan bara blir kropp. Till för mannen.

Jag skulle vilja förbjuda skiten. Eller få alla porrköpare att inse vilka trauman som konsumenterna orsakar.
 

Artiklar från Familjeliv