Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur klarar man sig ensam?

Skrivet av Mamman med funderingar
Alltså om jag skulle gå ifrån respektiven, hur löser man det rent ekonomiskt & praktiskt?

Har ett barn på 1,5år som är tämligen trevligt. ;) Men visst det tar en hel del ork att bara vara mamma. Till vardags studerar jag på Universitet samt extraknäcker ett par timmar/vecka.

Respektiven är den som har hand om all ekonomi här hemma iom att jag totalt sett tjänar 2100:-/mån efter skatt... Hur blir det då om man delar på sig?

Han är inte särskillt "närvarande" (hittade inget bättre ord) nu då han är borta 1 kväll/vecka samt jobbar heltid och oftast har aktiviteter hela helgerna (fredag kväll - söndag em). En vanlig vecka hinner han kanske träffa barnet 14 timmar (vaken tid), medan jag tar hand om allt hemma. Känslor visst finns de men inte kärlekskänslor utan mest bara kompisaktiga...?

Det här blev snurrigt, hoppas någon orkade läsa hit ner och svarar..?
Svar på tråden: Hur klarar man sig ensam?

De "extrainkomster"...

Skrivet av  Tweedy
du isåfall kommer att få är bostadsbidrag (varierar på hur stor lght du har och vilken årsinkomst du har) och underhåll för barnet, som alltid är 1173:-

Sen kan hända att det finns extra bidrag du kan söka för att du pluggar och är ensam. Kanske värt att kolla upp!

Sen förmodar jag att du får studeibidrag oxå...

Att ha egna intressen fast att man är sambo och har barn, är för mig en självklarhet MEN att bara fokusera på sig själv och inte verka ta ansvar som din kille gör, det är helt oacceptalbelt!

Varför inte söka rådgivning först och börja kommunicera med varandra? Det finns par som löser det genom det, så du behöver kanske inte kasta in handduken ännu?!
 

Men...

Skrivet av  Ester
... om de skulle ha delad vårdnad så får hon väl ingenting - d v s alltså inget underhåll alls? Visst? Så, det är inte säkert att hon får några 1173 kronor.
 

Delad vårdnad??

Skrivet av  Tweedy
Just den termen har inget med underhållet att göra. Däremot tror jag du menar växelvist boende, 50% var.

OM de nu har växelvist i 50% så kan hon ha rätt till utfyllnadsstöd, en summa på 586:-/månad.b Detta baseras på inkomsten man har 2 år tillbaka. (Ju mer inkomst, desto mindre bidrag)
 

Minimi bidrag

Skrivet av  Omnia
Är inte 1173kr ett minimibidrag? Alltså egentligen ska man väl titta på behovet och gå efter vad var och en har råd med?
 

Nej

Skrivet av  Mamman med funderingar
något studiebidrag har jag inte tagit ut eftersom att jag inte behövt det tidigare...

Har föreslagit rådgivning eftersom att han har varit borta mer än tidigare sedan barnet kom, han tyckte att visst skulle han kunna fara dit och sitta med när jag diskuterade om jag nu var tvungen till det. Det gjorde att jag mer eller mindre tappade orken att diskutera mer.
 

var ensam med min tös i 7 år.

Skrivet av  maud
och det gick aldeles utmärkt. men du kanske måste tänka om och börja jobba heltid istället för att ha råd.
 

Jo

Skrivet av  Mamman med funderingar
jag skulle kunna jobba heltid, men då inte som det jag snart är färdigutbildad som (ekonom) utan då får jag välja någonting okvalificerat (sämre betalt) jobb för att få jobb fort, att hitta ett jobb jag precis har kvalifikationer för kan ju som bekant ta lite tid.
 

Allt går

Skrivet av  maisy
Jag var ensam med min son i flera år och visst gick det, även ekonomiskt, även om det var tufft ibland.

Om du studerar på heltid får du ju ca 6 500 kronor i månaden om du får studiemedel. Om pappan har ett mer högavlönat jobb kanske ni kan komma överens om att du får barnbidraget. Där har du 950 kronor till. Och så ev. bostadsbidrag på det. Det går att leva på. Jag har gjort det.

Sen beror det ju på vilket engagemang din man vill lägga i ert barn? Kommer han att ta hand om barnet på halvtid? I så fall får du inget underhåll (1 173 kronor om ni inte kommer överens om något annat), men har å andra sidan kanske tid att ta någor extrajobb?

Om du vill skilja dig, låt inte bli för pengarnas skull. Allt går!
 

Känns bara så hopplöst

Skrivet av  Mamman med funderingar
ibland att jag ibland funderar om det verkligen är så illa som jag har det, visst kärlek och den biten vore ju kul men å andra sidan så är jag ganska trygg där jag är. Ok, jag är ensam mycket men hur mycket mer ensam skulle jag inte vara om jag alltid var ensam? Funderar mycket fram och tillbaka (har gjort det dryga året utan att komma fram till någon vettig lösning).
 

Så här skulle jag ha gjort

Skrivet av  Madde
Jag skulle se till att plugga färdigt innan jag separerade med mannen. Ni går ju inte varandra på nerverna precis, så vad gör det om ni kör på i samma hjulspår ett tag till. Fördel: Du ordnar så att ditt barn får en trygg tillvaro med en färdigpluggad mamma som förhoppningsvis kan skaffa sig en inkomst och försörja sitt barn.
 

Sant men

Skrivet av  Mamman med funderingar
är inte det att ljuga lite? Känns nästan som att föra folk bakom ljuset, vilket jag är fruktandsvärt kass på.
 

Nja

Skrivet av  Madde
Jag kallar det för att vara praktisk och ansvarsfull gentemot sitt barn. Man kan inte göra som i tonåren ,och hoppa runt planlöst när man har ett barn att ansvara för.
 

Gjorde man det?

Skrivet av  Mamman med funderingarna
Jag personligen har inte hoppat runnt särskillt mycket... Tror jag i vart fall!?? Har hållit ihop med barnets pappa i drygt 10 år & så lastgammal är jag inte.
 

Kanske man

Skrivet av  Madde
inte gjorde, men jag menade mera att man som vuxen måste ta ansvar för sina handlingar i högre grad än man behövde när man var yngre och mer impulsiv. Särskilt när man har ansvar för ett barn.
Om du har moraliska betänkligheter så tycker jag ändå att moralen mot din man får stå tillbaka för moralen mot ditt barn. Barnet är viktigare.
 

1173 är underhålls stöd INTE underhåll

Skrivet av  ...
Uderhålls stöd, dvs 1173 kr är INTE underhåll.

Alla barn i sverige har rätt till dom 1173 kronorna.

Utöver det så kan man få underhåll och den är inkomstbaserad.
 

Artiklar från Familjeliv