Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svettningar / mens?

Skrivet av Klimakteriet redan????
Hmm kanske nån som kan hjälpa mig att förklara varför det är så här eller kanske i alla fall nån som har likadant?
Förut när jag åt p-piller så försvann min mens helt men den veckan då jag inte åt piller så svettades jag jättemycket, mest på nätterna. Så svett istället för blod kan man säga ;) Värsta klimakteriet.... jag är 30. Sen blev jag med barn och fick barn för ca 11 månader sen och under tiden så har jag inte svettats. Men nu sen ett par månader tillbaka så svettas jag i perioder igen, jag har fortfarande inte fått tillbaka mensen, jag ammar fortfarande på kväll och morgon. Är det nån som vet varför jag svettas och vad det kan bero på?
Svar på tråden: Svettningar / mens?

Nej men

Skrivet av  Anonym
jag började också svettas efter min graviditet. För första gången i mitt liv kunde jag få blöta fläckar under armarna. Inte heller hjälpte mina "vanliga" deodoranter. Jag fick börja med mycket starkare deon, och gärna både roll och spray.
 

Finns andra hormoner som spökar

Skrivet av  Lena_O
Gå till husläkaren och be om ett sköldkörtelprov. Den kan vara i lite obalans efter graviditeten, och det finns medicin att få så man mår bättre.

Det går också att kolla om det nu skulle vara klimakteriet som har börjat. Det är enkelt att kolla, vad jag förstår.
 

Helt normalt!!

Skrivet av  9-barnsmamma
Jag har många barn,nio och erfarenhet av det här.Det är helt normalt att svettas veckan innan mens.Och det är mera regel än undantag att man svettas floder på nätterna (o även annars ibland)då man fött barn.man hamnar ju då i ett tillfälligt klimakterium,som man säjer.
Man vaknar upp och lakan,kudde,ja allt är blött av svett,Det rinner svett mellan brösten,och håret är blöott i nacken..Usch,jag minns det alltför väl..

Sedan när jag svettats,vaknade jag istället av att jag frös så jag fick riktig frossa..

Men allt detta försvinner ju då mensen kommer tillbaka.

Men det är ändå normalt att man svettas,framförallt på nätterna,dagarna innan mens.

MEN man bör ha i åtanke att även en rubbning i sköldkörteln kan ge dessa symptom,överaktivitet alltså.

Så ta det lugnt!Gå o be om sköldkörtelprov,om det inte blir bättre om ett tag.
 

Artiklar från Familjeliv