Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fler håriga mammor?

Skrivet av Ledsen
Är en ganska unga mamma som har jätteproblem med generande hårväxt(låter ju hur corny som helst...).Jag har mörka hårstrån på överläpp och börjar nu bli bekymrad när jag har sett många ljusa/mörka(fast fjuniga) hår på hakan. Jag är mörk i hår, ögonbryn etc så det kanske inte är så konstigt men det handikappar verkligen. Jag vaxar mig själv men har någon mer kunskap ang. vaxning eller borttagning av hår på salong.
Svar på tråden: Fler håriga mammor?

Diatermi!

Skrivet av  Camelia
Prova ditermi på någon salong. De sticker ner en tunn steril nål i varje hårsäck och bränner den, på grövre hårstrån kan man få göra om proceduren flera gånger.

Resultatet blir jättebra. Tycker man att det gör outhärdligt ont kan man ju ta en Ipren eller stryka på Emla på det aktuella området innan.

Hör efter på närmaste salong om de gör det! Läs mer här:
http://www.epilering.org/epi-diatermi.html
 

Kostar? IMT

Skrivet av  Glad
.
 

Det kostar...

Skrivet av  Camelia
Jag kommer inte riktigt ihåg vad det kostade. De brukar ha en startavgift på runt 150 kronor för fem minuter och sedan kanske 30-50 kronor för varje femminuterspass. Jag stod inte ut mer än 15-20 minuter åt gången och det kostade 200-250 kronor.

Man får nog räkna med att gå minst fem gånger, eftersom alla hår inte är utväxta samtidigt.

Jag är i alla fall jättenöjd med resultatet - sååååå skönt att slippa ha en pincett i fickan jämt!
 

Jag vet inget alls

Skrivet av  Också ledsen
mer än att jag också skäms något fruktansvärt. Det här är sånt som jag inte ens tar med min sambo. Jag plockar inte överläppen, men hakan. Jag är inte mörk utan ganska röd/brun/blond och lite fräknig. Har omöjlig bikinilinje, hemska ben, hår på fötterna, på magen, runt bröstvårtorna samt flera äckliga leverfläckar med svart hårväxt på.

Detta började innan jag fick barn, men blir givetvis lite värre hela tiden, med åren. Jag är 30 och har haft "ångest" för det här sen jag var i tonåren.

Jag har inga tips för jag är alldeles för generad för att söka hjälp eller ta tag i detta. När jag var i tonåren tog jag mod till mig och fick en nedlåtande flinande hudläkare att ta hormontest på mig. Det visade inget onormalt alls.

Jag tycker hur som helst att det är jätteskönt att höra att det finns andra som har liknande problem. Jag känner mig så ensam i detta, mina vänner kan inte öht förstå vad det faktiskt innebär, det lilla jag nu vågat delge dem…

Skam, skam, skam är vad jag känner, fast jag inte gjort något fel…

Tack för att du skrev, det stöttar mig!
 

Pröva att vaxa.

Skrivet av  Ledsen men tacksam för svar!
Det finns att köpa på HM, vanlig vax för ansikte! Fungerar men jobbigt i längden.Appropå det där med sambo så säger inte jag något till någon om detta. Min sambo tycker ju att jag är världens sötaste men varför han tycker det förstår jag inte. Min mustasch är det värsta för mig, resten är enbart ljust hår.
 

Inget att vara generad äver alls!

Skrivet av  Camelia
Det är _väldigt_ vanligt med generande hårväxt i varierande grad hos kvinnor. Att man ska mötas av totalt oförstående läkare som rullar med ögonen åt något som är jobbigt för _mig_ gör mig rasande. Vilken idiot!!

Jag skulle rekommendera att du köper en burk Veet varmvax på något varuhus och vaxar kroppen med. Det är billigt - en burk kostar en hundring och räcker lääänge - och resultatet blir jättebra. Det är lite trixigt i början, men man lär sig snabbt. Och håret är borta i 4-6 veckor.

I ansiktet så tyckte jag för min del att det var mest praktiskt att göra diatermi på en salong - se mitt svar ovan.

Ta tag i det här nu vännen, det är som sagt inget konstigt/skamligt alls, utan ganska naturligt, och det är lätt åtgärdat. Det är lite märkligt att just hårväxt är ett sådant tabu ämne att tala om i Sverige. Kvinnor som kommer från sydligare länder - och ofta har _rejäl_ hårväxt - pratar gärna med sina väninnor om det och har dessutom en massa huskurer för att få bort hår, i Turkiet så kokar de till exempel socker och citron tills det blir en kletig boll, som de sedan rullar över det aktuella området.

Om du vill kolla hur det funkar med varmvax så kan du ju göra en behandling på en salong för att få ett hum om tekniken.

Hoppas att du fått lite råd om vad du kan göra - att lida så mycket för något som är så enkelt att åtgärda känns lite onödigt.
 

En till här...

Skrivet av  Woogie - Varulv? :-)
Är indiska och har mycket hårväxt, bla på magen och brösten... har lidit väldigt av detta, men har tagit laserbehandling nu. Äntligen!!!! Javisst, det kostar, men det är såååå värt det. Och ja, jag är (givetvis) mörkhyad, men i Malmö har de en laser som fixar det också.

Så nej, ni är inte ensamma och Nej, inget att skämmas över!!
Kram!
 

Vad heter salongen i Malmö

Skrivet av  Ledsen men tacksam för svar!
Skulle vara bra att veta. KAn du berätta mer om behandlingen.
 

Artiklar från Familjeliv