Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni på morgnarna?!

Skrivet av C med 3
Blir vansinnig på detta "morgonrace" varje dag!
Har tre barn som ska till dagis och skola. Dessa ligger på två ställen vilket innebär en massa extra bilkörning varje morgon.
Jag har i höst börjat plugga efter föräldraledighet och en period som arbetslös. Studierna är på heltid så jag har alltså fullt upp.
Har du ingen man/sambo som kan hjälpa dig då, kanske du som läsare undrar. Jodå, men hur ska man få honom att fatta att mina morgnar nog faktiskt är tuffare än hans? Han kliver upp 6.00 och åker till jobbet 6.30 för att kunna vara framme 7.00. Han äter frukost i lugn och ro, behöver inte laga frukost till ungarna.
Jag stiger upp 6.15. Ger lillen välling, fixar frukost åt de andra, väcker dem, sköter påklädning, packning och skjutsning. Skolan börjar 7.50 och den tiden måste ju passas. Efter skolan ska jag skjutsa till dagis och först därefter kör jag till skolan och kan då i bästa fall börja jobba 8.40.
Maken tycker - på allvar - att han har minst lika jobbig start på dagen som jag! Jag blir så trött på detta! Det är som att prata med en vägg!
Vi har diskuterat detta innan jag började plugga och då sa han att visst skulle han kunna hämta/lämna IBLAND om det var någon HJÄLP FÖR MIG.(?!?)Han hade då ingen förståelse för att jag tycker att redan i det språkbruket visar det sig att han anser att barnen är min uppgift och bara nåt som han kan "hjälpa till" med då han har lust. Inte att han skulle ställa om sina tider för att allt skulle flyta på bättre. Att han skulle hämta/lämna för att han VILLE, det har jag gett upp sen länge.
Det finns ju en massa sätt att lösa detta praktiskt om bara viljan finns. Faktum är att vi måste lösa det, för nu pallar jag snart inte med mer. Jag orkar inte med allt tjafs med barnen, desutom plugga (måste sitta på kvällarna också) och utöver det sköta mesta av marktjänsten hemma.
Svar på tråden: Hur gör ni på morgnarna?!

Har han någon tid att passa?

Skrivet av  Lena_O
Mer än att komma tidigt alltså.

Om inte, så låt honom ta en veckas frukostar. Du går upp 06:00 och åker hemifrån så fort du är klar. Så får du se hur maken kommer att ändra åsikt! :)


Mina tjejer går upp själva och tar sig till skolan själva, så jag får sovmorgon!
 

Han gör det för att...

Skrivet av  maria65a
..han kan göra det! Han verkar ju ha det väldigt bra med dig som sköter det mesta hemma så varför skulle han vilja ändra på det?
Egentligen så handlar det ju inte om vems mornar som är jobbigast utan det handlar om att man när man har barn tillsammans tar hand om dom tillsammans.
Ställ krav och funkar inte det så kanske du ska fundera på att byta man - vad har du att förlora på det?
;-)
 

Visa honom det här brevet.

Skrivet av  Moamarika
Det borde räcka.Lycka till.
 

Pappa fixar....

Skrivet av  Emma
min man tar morgonracet, eftersom jag jobbar deltid och tar eftermiddagen istället. Det är bra på flera sätt: Jag är extremt sur om morgonen. Du kanske kan överlämna kvällsracet till honom då?
 

Din man...

Skrivet av  Mams
låter väldigt bortskämd och bekväm i mina öron! (Hoppas du ursäktar...)

Vi gör i alla fall såhär:

Jag går upp 05.30, gör iordning mig, väcker barn 1, därefter barn 2 och gör iordning dem och sist väcker jag sambon. Han börjar 07.00 och åker hemifrån strax innan dess. Kl 06.50 börjar jag traska hemifrån, först till dagis där jag lämnar barn 1 kl 07.15, traskar vidare till fritis där jag lämnar barn 2 kl 07.30. Därefter promenerar jag till jobbet i ca 30 minuter till, om jag inte är lat och hoppar på bussen halvvägs=))) Frukost äter barnen inte hemma, som tur är, utan de äter när de kommer till dagis respektive fritis - det är helt enkelt toppen plus att de käkar mycket bättre där än hemma och dessutom i lugn och ro eftersom det inte är många barn där så tidigt.

Sen hämtar min sambo barnen varje dag omkring 16.15 (han har bilen för att snabbt komma fram).

Sen är våra rutiner numera ganska väloljade tycker jag, på hemmaplan. Vi har haft otaliga konflikter om hushållsarbetets fördelning men sedan vi schemalagt det, vad beträffar städning och tvätt, så funkar min sambo mycket bättre. Nu vet han och kan mentalt förbereda sig (ja, jag vet det är egentligen väldigt löjligt...) varje torsdag att det är städning som står på schemat =))) Jag har också sänkt mina krav på ordning något från att tidigare inte ha tålt minsta lilla dammråtta till att faktiskt finna mig i att se dem fladdra förbi fötterna framåt onsdag.

Hoppas att ni skall hitta ett fungerande sätt för sådär kan ni ju inte ha det!
 

Oj

Skrivet av  Miranda bf 4/6
Låter som arbetsfördelningsproblem... Jag satte mig ner med mina man och talade om vad jag förväntade mig av honom redan när det var dags för sonen att börja på dagis. Jag krävde helt enkelt att han skulle ta halva ansvaret för hämta/lämna eftersom barnet är till hälften hans. Han fick välja själv hur vi skulle lägga upp det hela. Han valde att lämna på morgnarna och jag hämtar. Ibland byts vi och ibland är det en av oss som både hämtar och lämnar, men grundrutinen sitter fast som berget nu. I början var det en del problem med att maken trots ansvaret för lämningen bokade tidiga morgonmöten osv så han inte kunde lämna. Jag ställde upp, men märkte att det hände allt oftare och att jag ofta satt fast med både hämta och lämna, vilket gjorde det svårt att sköta mitt jobb. Jag satte hälarna i backen och vägrade. Efter det sade jag bara att "lämningen är ditt problem, lös det hur du vill, men jag tänker inte lösa det". Man ska hjälpas åt i en familj, men när det mesta ansvaret landar på en person så är det faktiskt sned arbetsfördelning. Min man fattade i alla fall galoppen och nu flyter det hela på smidigt, även om vi får pussla ibland. Skillnaden är att vi löser det TILLSAMMANS nu. Det är inte längre jag som står ensam att lösa det för att han inte anser sig kunna/orka/hinna.
 

Såhär gör vi.

Skrivet av  Mrs Jane Doe
Nu har vi visserligen bara ett barn, men det vore otänktbart för både min man & mig att _inte_ hjälpas åt.
Här stiger vi upp mellan 6.30-7, jag fixar dottern medan maken gör sig iordning, vid 7.30 åker maken & dottern för lämning på dagis och jag har dryg halvtimme på mig innan min buss går.

Hos oss både lämnar & hämtar maken eftersom det är han som har bilen, vilket beror på att bussförbindelserna fungarar bättre för mig.
 

Låt

Skrivet av  Qanna
honom testa under en vecka - hitta på nån anledning så han måste.. Sen efter den veckan kan ni ju ta diskussionen om vem som har jobbigast morgnar *L*
 

Herregud

Skrivet av  Fumlan
är han så tidigt på jobbet borde han kunna hämta varje dag. Vad för jobb har han egentligen, är han statsminister?

Vi gör så att den som lämnar behöver inte hämta, men båda är flexibla.
 

Varför inte turas om? *imt*

Skrivet av  Fumlan
*
 

Tydligare kan det inte bli

Skrivet av  Illan
Fram för obligatorisk pappaledighet!!! Om han hade varit hemma ensam med barnen en tid hade han VETAT vad det innebär att få iväg alla :)
 

Hej igen!

Skrivet av  C med 3
Tack för svaren!
Försökte ta en diskussion om detta igår kväll, men kominte fram till nån lösning.
Jag tycker absolut att vi måste kunna dela på det. Så många andra gör ju det och de har ju också arbeten med tider att passa.
Nej, jag fattar ingenting. Han bara låser sig när jag vill prata om detta. Igår sa han att visst kan han hämta/lämna men att då skulle han bli senare hem på kvällen osv. Min inställning är väl att då får det väl bli så då. Huvudsaken är att vi delar på ansvaret.

Och det där med delad föräldraledighet: den ÄR redan delad idag! Att inte fler verkar fatta det! Sen beror det på andra orsaker om man är hemma 50/50 eller ej. För oss har ekonomin spelat en stor roll plus att jag ville vara hemma. Han skulle vara hemma en tid men så blev det inte. Så här i efterhand tycker jag att det är synd. Han har hamnat i den positionen att det är han som liksom får det "gottigaste" med barnen (typ lek, bus och mys) medan jag mest är tråkiga mamman, som tvättar, tjatar och byter blöjor...
 

Jag tror nog...

Skrivet av  Mams
att vi alla vet att föräldraledigheten är delad redan idag, men att så himla många svänger sig med just det här med ekonomin. Visst spelar den roll men om man verkligen skulle vilja så behöver inte ekonomin vara problemet, frågan är ju bara om vi är beredda att gå ifrån hus och hem för att mannen som väl oftast är den som tjänar mest skall vara pappaledig...

Låter som ett "bra" förslag från din mans sida... då får det väl bli senare då. Kanske vaknar hans samvete sen? Fantastiskt fånigt att "hota" med en sån sak. Gör det bara tycker jag och låt honom ta sin del av ansvaret. Bli du den där föräldern som bara gör det roliga med barnen också och skit i att disken väntar och tvätthögen bara växer. Kanske kan det få din man på andra tankar?
 

Jag kör också morgonracet

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Fast jag har bara ett barn och två hundar. Så strax efter 7 kliver jag upp och kastar mig ut med hundarna en snabbis (har en valp som inte riktigt orkar vänta) innan dottern vaknar/väcks. Då har jag plockat undan och hängt en tvätt samt laddat maskinen igen. Därefter få iordning dottern för dagis och ut och rasta hundarna samt kasta mig iväg till dagis på buss för att lämna av och sedan mot skolan för att plugga.
En morgon har maken gjort det och då för att dottern + valpen lyckats riva ner hallspegeln över sig & just när jag blivit klar med städningen så river gammelhunden ut en fodertunna ner för trappen så att hela morgonplaneringen for åt skogen, dock morrade han ganska intensivt över att måsta hjälpa till.

Han ska förövrigt för första gången hämta dottern på dagis idag, jag har ingen aning om hur det ska gå men jag hoppas att han kommer ihåg att ge henne mat iaf...
 

Varför inte byta för en dag?

Skrivet av  Enna
Så får han känna på hur jobbigt och stressigt du ahr det?
Om ord inte hjälper så ta till handling.
 

Artiklar från Familjeliv