Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Knöliga bröst?

Skrivet av .
Jag undersökte mina bröst igår och blev lite orolig eftersom jag inte kunde avgöra om det är vanliga körtlar jag känner eller en knöl. Det är ju jättesvårt! Dagen innan mens också, är de extra knöliga då? Har läst att de är extra mjuka EFTER mens i alla fall. Funderar på att gå och undersöka, men tänkte om ni har några tips.
Svar på tråden: Knöliga bröst?

Hormoner påverkar!

Skrivet av  mumsan1965
Hormonerna påverkar mer än man kanske tror, men det kan göra att brösten känns extra knöliga i närheten av mens och ägglossning...
En annan typ av knöl som inte tillhör bröstets "vanliga knölighet" känns annorlunda....
 

OK

Skrivet av  .
Jag skall avvakta lite till efter mensen. Hur menar du att en "annan" knöl känns? Hur känns den annorlunda? Tack för ditt svar!
 

Har inte haft något själv...

Skrivet av  mumsan1965
...men jag vet att andra som drabbats av bröstcancer har känt att den knölen är lite annorlunda i koncistensen. Hur de menar med det kan jag inte säga...
 

Undersök igen efter mensen...

Skrivet av  Kattis
...och om det fortfarande känns som en knöl då, ring din vårdcentral/husläkare och boka tid snarast för koll, så slipper du förhoppningsvis gå omkring och vara orolig.

De allra flesta knölar i brösten är ju godartade, men de ska alltid läkarundersökas, för säkerhets skull.
 

Artiklar från Familjeliv