Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja, vad tycker ni tjejer om

Skrivet av Linn
Schymans förslag om att mensskydd bör vara gratis? Låter som en utmärkt idé tycker jag.

Har funderat många ggr på varför det inte är så, för det borde vara det tycker jag. Dyrt som bara den!!

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,549624,00.html
Svar på tråden: Ja, vad tycker ni tjejer om

rakhyvlar till männen också?

Skrivet av  W
Och gratis hjärnförstoring?
i jämlikhetens namn
 

Ja, men till oss också!

Skrivet av  Linn
Vi använder också rakhyvlar!
 

Eh, nej..?

Skrivet av  Myling
Vi använder inte alls rakhyvlar....
Och inte kostar mina mensskydd så mycket heller (Mooncup).
 

det gör jag..

Skrivet av  Tina
..jag rakar benen och under armarna några ggr i veckan, plus mellan benen då och då.
Men jag använder bra rakhyvel som inte behöver bytas så ofta.
Många män använder ju rakapparat och då blir det ju bara en engångskostnad.
Håller med om att mensskydd inte behöver vara så dyrt, köper bindor från apoteket, 100st för 99 kr!
Och dem funkar hur bra som helst!
 

Tycker

Skrivet av   MiaMaria
det låter som en dum idé. Det finns andra saker som är bättre att lägga skattepengarna på. Skulle vara skönt att slippa betala, men jag ser inte att det skulle fungera.
 

Nej

Skrivet av  maria65a
Varför spendera skattepengar på sånt? Ser hellre att mina pengar går till vård och omsorg istället för till mensskydd även om det är ett måste för kvinnor. Däremot kan man som kvinna välja billigare alternativ än dom mensskydd som butikerna skyltar med och komma undan för en väldigt billig penning.
 

fånigt...

Skrivet av  makeba
i stil med hennes "penisskatt" då?
Ska mensbindor vara fria så ska även rakhyvlar vara det.
Ska män betala extra skatt för att de "slår" kvinnor så ska äldre betala skatt för att de får liggsår, och de som dricker ska betala skatt för vårdplatser och de som kör bil ska betala skatt för att folk blir påkörda och....

Läser du fortfarande? Ser du intehur absurt det är.
Nope...

Alla tummar ner för Gudrun Schyman.
Det enda hon gör bra är att synas. Resonemanget, antar jag är, "All publicitet är god publicitet"
 

*hehe*

Skrivet av  terez
hon har ju iallafall finansierat mensskyddsbidraget med penisskatten då ;) det var ju duktigt iallafall.
 

Fast

Skrivet av  A...
det är ju inte direkt så att männen MÅSTE raka sig. Men det blir ju kanske inte direkt roligt för oss kvinnor om vi inte har bindor. Särskilt inte om man har väldigt riklig mens.

Sen tycker jag inte heller att vi borde ha nån mansskatt. Helfånigt. Det finns säkert kvinnor som misshandlar sina män åxå. Och föräldrar som slår sina barn..
 

Tycker faktiskt det är urfjantigt

Skrivet av  Ullet
varför ska staten subventionera sånt? mens är ju inte direkt nån sjukdom....
 

apoteket o coop

Skrivet av  W
köper jag- instämmer med ovanstående.
 

Tycker jag INTE!

Skrivet av  mumsan1965
Nej, det är ett urdumt förslag tycker jag! Lägg det hellre på sådant som verkligen är dyrt - lägre tandvårdskostnader, billigare glasögon (något man ju faktiskt måste ha för att klara sig hyfsat om man ser illa...)
Eller varför inte lägga mer pengar på att våra barn får högre personaltäthet på dagis och skolor????
 

äsch

Skrivet av  Miranda bf 4/6
Det kommer att kosta så mycket att administrera hela karusellen att jag får betala mer i skatt än vad skydden är värda... Tror jag i alla fall.
 

Knasigt!

Skrivet av  Camilla
Jag tror att det finns bättre sätt att spendera skattepengar på.

Håller med Maria65a att man kan använda ekkonomiska mensskydd i silikon istället...
 

Hellre mer resurser

Skrivet av  Hervor
till vård och skola där det sparas så att man blir mörkrädd.
 

Snyggt namn du har!!

Skrivet av  Linn med Jesper
Men helt fel har du annars!
 

Absolut...

Skrivet av  Annika60
"Gratis" mensskydd, "gratis" rakhyvlar, "gratis buss"... För sjutton! Jag tycker vi försämrar den psykiatriska vården lite till i stället. Det känns aktuellt just nu!
Det gäller ju att prioritera hur vi använder skattepengarna!

Det finns alltså inget sånt som en gratis lunch. NÅGON betalar. Ska vi sno av samhällets gemensamma lkassa för att göda Libresse och allt vad multisarna nu heter så får vi spara någon annanstans.

Man behöver f ö inte köpa de där märkena från företag som slänger ut gudvet hur många miljoner på TV-reklam och har priser därefter.

Det finns utmärkta billighetsmärken och återanvändningsbara grejor.
 

Tycker också det är en dålig idé

Skrivet av  Jag
Själv köper jag bindor från EUROSPORT och de är precis lika bra som always men kostar bara 13 kr./paketet.

Nej då skulle jag hellre se att tandvården blev billigare eller glasögon och dylikt.
Själv har jag kraftigt synfel och det är DYRT med glasögon eller linser men jag klarar mej inte utan det.
 

Varför inte?

Skrivet av  Josefine m. C&C
Alla kvinnor skulle kunna erbjudas en gratis menskopp istället. Ingen skulle behöva lägga ner tiotusentals kronor på mensskydd, kvinnor skulle få en bättre miljö i underlivet (utan svamp exempelvis) och för att inte tala om vad det skulle göra för miljön. Undrar hur många ton med gamla bindor som hamnar på sopberget varje år? Och alla stackars arbetare på reningsverken, som får stå och gräva i högar med gamla nedspolade tamponger.

Menskopp åt alla!
 

Vill vi betela mer skatt för att få gratis bindor?

Skrivet av  Birgitta med Moa
Det är väl där kärnpunkten i frågan ligger? Eller ska vi dra ner på ex skola och sjukvård för att få gratis mensskydd?

Personligen köper jag hellre detta själv än betalar en mensskatt. Dessutom så betalar min sambo lika mcyket mina bindor som jag för vi har ju gemensam ekonomi precis som de flesta som lever ihop.
 

Schyman är ju inte riktigt klok!

Skrivet av  space
Har människan någon gång yttrat något vettigt? Det är klart att vi ska betala sådant själva! Å handen på hjärtat, hur mycket pengar rör det sig om?
 

Nä... vad mer ska vi höja skatten för?

Skrivet av  Ellba
Människor som är beroende av glasögon, ska vi subventionera det också? Alla barn behöver vinterkläder, ska vi subventionera det då? *hårddrar*
Och som nån skrev, min man betalar lika mycket i mina mensskydd som jag betalar i hans rakhyvlar då vi har gemensam ekonomi. Gratis mensskydd åt ensamstående? *s*
 

Nej, men slopad moms på glasögon!

Skrivet av  Mia
Tycker det är sjukt att jag ska betala moms på glasögon, som jag betalar med skattade pengar, för att kunna arbeta och dra in ännu mer pengar till staten.
 

Artiklar från Familjeliv