Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jg måste vara dum och blåögd....

Skrivet av Annelie
...som lånar ut pengar till "väninnor". Rör sig inte om några stora summor men ändå. Nog för att jag har det ganska gott ställt men är det en anledning till att de glömmer att betala tillbaka? Är så himla besviken. Kan inte förmå mig att påminna....
Svar på tråden: Jg måste vara dum och blåögd....

hur ska du då få tillbaka??

Skrivet av  mumsan1965
glömma kan ju alla! Påminner du inte så kan det ju bli än värre när det väl uppdagas....
 

Nej du har väl rätt....

Skrivet av  Annelie
Har bara så svårt att förstå hur man kan glömma att man lånat pengar av någon.
 

Kryper till korset..

Skrivet av  Ingrid mfl
jag har inte betalt tillbaka en kompis på ett bra tag. Visst kommer jag ihåg det men aldrig vid rätt tillfälle, mest på jobbet, i affären... så visst kan man glömma. Nu har hon lånat pengar av mig igen
Sen är det nog också tyvärr så att folk lär sig beteende efter hur man själv beter sig.

Men ge dina vänner en chans -Påminn!
:)
 

Oj...

Skrivet av  Helena
... det beror förstås på hur lånet ser ut, men om en kompis t.ex. betalar för mig när vi äter lunch eller fikar, för att jag ska slippa gå till bankomaten - då är det jättelätt att glömma att betala tillbaka tycker jag. Och då hoppas jag att jag blir påmind och kan bjuda igen. Mycket hellre det än att någon går och är besviken för att jag har glömt...
 

Men du..

Skrivet av  Malou
Självklart ska du påminna dina vänninor.
Du är inte snål eller dum utan generös.
När du ber om dina pengar tillbaks så visar du bara att det faktiskt inte var en gåva..

Antingen ber du rakt av om pengar tillbaks,
eller annars kan du ju alltid linda in det med tex "behöver få mina pengar tillbaks nu när jag ska köpa vinterkläder"

Tycker att det är svagt av dina kompisar att inte betala tillbaks,
men kanske är det så att det är enkelt att "glömma" när du inte påminner om det.

Be om pengar tillbaks redan nästa gång ni träffas,
du kommer må mycket bättre sen,
för såna här saker kan förstöra den allra bästa vänskap!!
 

Menar att du är generös

Skrivet av  Malou
som låtat ut pengar! :o)
 

Okej

Skrivet av  Annelie
Jag tycker bara att det är så himla jobbigt att behöva säga till - men du har ju självklart rätt.
 

Att jag har rätt

Skrivet av  Malou
gör ju inte det hela enklare.. ;O)

Tråkig situation du hamnat i,
dina vänner borde inte ha satt dig i denna sits.

Men om du vill ha tillbaks dina pengar så verkar det ju som om du får be om det..

Om du vet med dig att dina vänner ofta har dåligt med pengar så haffa dom nu vid löning, då känner dom sig kanske rika o du slipper höra
"ja, när jag får pengar.." och sen händer inget mer. (Där har jag varit, ännu jobbigare att be två gånger)

Lycka till!!
 

Klart du ska säga till!

Skrivet av  Emma
Själv både lånar jag ut, och lånar av mina väninnor, och det är inte lätt att hålla koll på vem som är skyldig vad alla gånger. Vi påminner varandra när vi behöver pengarna, eller bjuder igen extra mycket på fika eller god mat. Fast det rör sig ju sällan om mer än några hundralappar, så klart. Men tänk på att inte alla har så bra koll :-) (Fast hade jag lånat en tusenlapp hade jag nog inte glömt det)
 

Jo gör det!

Skrivet av  Sofia*
Kanske har de glömt bort det och blir jätteglada när du påminner. Det hade jag blivit, mycket hellre att relationen inte infekteras av att du tror att de struntar i det och så har det bara fallit ur minnet.
 

Artiklar från Familjeliv