Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Djur lr inte djur?

Skrivet av Muija
Vill bara säga att oftast är det väldigt positivt att ha djur när man väntar lr har barn. Förutom i vissa särfall då båda föräldrar kanske har allergi. Själv har jag haft katt med min första pojk han visar inga som helst symtom i dag. Grabb nr 2 har vi hund nu och änså länge visar han inget... Så säga Ja till barn och djur.
Svar på tråden: Djur lr inte djur?

njae

Skrivet av  ,.
vi hade katt,min son blev genomallergisk,så det går nog inte att generalisera vilket det skall vara företrädelsevis.
 

Vet inte riktigt

Skrivet av  Miranda
Det går nog att hitta många exempel åt både det ena och andra hållet. Jag är för djur eftersom de har så många positiva effekter på barn (och vuxna) Man lär sig detta med empati osv. Mina föräldrar var av samma åsikt. De har själva inga allergier. De skaffade hem en hund. Jag och brorsorna utvecklade pälsdjursallergier och eftersom vi inte ville göra oss av med hunden utvecklades det tyvärr till astma. Idag har jag inga djur hemma. Det är en omöjlighet. Tycker det är synd för mina barns skull.
 

Samma sak hände här.

Skrivet av  Tozen
Mina föräldrar hade hund när jag var liten och jag blev pälsdjursallergiker. Fick astma i tonåren då min pojkvän hade hund som jag aldrig kunde låta bli.

Har haft papegojor i 18 år som jag tålde, men nu när jag fick barn vågade jag inte chansa så nu har de fått ett nytt hem hos mina föräldrar.
 

En kommentar bara...

Skrivet av  Tozen
Du skriver att det förutom i vissa särfall då _båda_ föräldrarna har allergi är det bra att ha djur. Jag anser det vara en självklarhet att man inte ens inskaffar djur om _en_ av föräldrarna har allergi.
 

Jag gör

Skrivet av  Muija
Allt för att mina barn ska få en bra och rolig start i livet, jag har just nu hund + 2 katter och själv har jag Astma och tål inte katt lr hund... Säg ja till djur.
 

Menar du att

Skrivet av  Miranda
man för barnens skull ska ha djur även om man själv blir väldigt sjuk? Det var i så fall det löjligaste försök att skuldbelägga föräldrar jag har hört... Friska föräldrar som inte ligger inlagda på sjukhus för jämnan tror jag att barn mår bättre av än en hund. Du kanske inte blir så dålig, men vissa av oss blir det. Men jag kanske missuppfattade inlägget. Sorry i så fall, men du trampar på en öm tå för mig. Jag älskar djur, men kan tyvärr inte ha något med dem att göra, oavsett hur starka mediciner jag tar och hur höga doser. Självklart önskar jag att mina barn skulle få växa upp med djur. Men nu visar även sonen allergi på bl a hund.
 

Artiklar från Familjeliv