Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har menskoppen kommit !!!

Skrivet av vovv-koppbruden !!
Taa daa...Nu kom den med posten och jag har mens just nu...Bra va...

Pirrigt...

Nu ska jag allt börja !!!

Vovv
Svar på tråden: Nu har menskoppen kommit !!!

försök 1 katastrof...

Skrivet av  vovv-
*surar* Nu har jag försökt få in koppen men det blir ju bara fel...Jag viker in koppen som på bilden men hur trycker man upp den? Känns som den fastnar eller vecklar ut sig när den kommer in. Sedan får jag panik o drar ut den..

Skrattar. Hela badrummet är nedblodat nu !!!

Vad gör jag för fel? Kändes som hela livmodern dugs med när man drar ut den ju...AJ !!

Vovv
 

Lugn!

Skrivet av  Siv m. David 03
Den SKA ju veckla ut sig när den kommit in en bit. Titta på teckningarna som följer med förpackningen - du ska inte föra upp den så långt som en tampong, den ska sittat så du känner den lilla piggen i slidöppningen. (Jag fick för övrigt klippa av min pigg eftersom det skavde så).

Vik ihop som det står. Håll med tumme o pekfinger o för in den med den böjda delen på "U"-et nedåt, för in den delen först också. Tips är att hålla isär blygdläppar med andra handen...
När den är inne ska du ta tag med tumme o pekfinger om räfflorna längst ner o vrida runt ett varv eller så.

Svårt var det att förklara utan att kunna visa *ler* ... Det kan vara enklare om du sitter på huk...

Lycka till!
 

Tillägg...

Skrivet av  Siv m. David 03
När jag ska ta ut min så för jag upp tumme o pekfinger en bit bredvid koppen och trycker ihop den lite, så att vacumet släpper. Det suger inte så när man tar ut den då...
 

tack !!

Skrivet av  vovv-
Vacumet var inte kul alls...Trodde hela underlivet skulle sugas ut...

Jag ska försöka lära mig att använda den ikväll.

Vovv
 

*asg*

Skrivet av  andromeda
.
 

*fnissar*

Skrivet av  makeba
Ursäkta..men det låter rätt lustigt :-)
Jag ska själv köpa en divacup senare... Jag får väl lämna liknande rappoerter då, antar jag
*leR*
 

skrattar bäst....

Skrivet av  vovv-
...skrattar sist...*ler*

Ja lova mig att skriva en rapport på hur det går för dig !!

Vovv
 

Kan man SOVA med koppen inne?

Skrivet av  vovv-
vore ju bra om det gick så man slipper blodbadet på morgonen..

Vovv
 

Ja!

Skrivet av  maria65a
Funkar utmärkt att sova med. Och att ta varma sköna badkarsbad vilket kan behövas om man har värk!
 

*harklar mig*

Skrivet av  myself, i det stora hela väääldigt nöjd
Är jag den enda som har haft lite nattliga trassel med den där koppen?

Har visserligen bara provat under en period, är övervägande väldigt nöjd och önskar att jag hittat denna produkt tidigare, men aningens besviken blev jag över att den faktiskt inte räckte till under den allra första natten.

Efter bara några timmar var den totalt FULL och började svämma över, så det blev det gamla vanliga nattköret, som på den gamla dåliga tiden. Ut till toaletten och tvätta.

Fast jag blöder också extremt mycket i början. I somras hade vi fest här hemma på mensdag ett ("TUR"! *grov ironi*)och trots att jag sprang och bytte tampong (OB Fleur Super Plus, eller vad skiten heter) varje timme, fick jag ställa mig i duschen två gånger därför att det var totalöversvämning. Randiga ben under kjolen är inte direkt läckert. ;-)

Efter detta bestämde jag mig för att nu fick det vara nog. Menskoppen blev som ett tecken - det provar vi!

Tillbaka till nätterna då:

Jo, den räcker inte ALLTID till, inte om man har hysterisk mens, fast den är åtminstone effektivare än tampong, eftersom jag brukat nattvandra fler nätter än den första.

Den andra grejen är att jag faktiskt tycker att den känns (eller är det jag som inte helt vant mig?).

Inte obehagligt på dagen, men på natten är den....distraherande? När den värsta mensvärken gett upp påminner koppens närvaro om något helt annat och KAN göra det lite svårt att somna. ;-)

På dagen är den kanonbra, sitter där den ska och man behöver inte vara lika toalettbesatt som man är med tamponger. Och så sparar man pengar. *gnuggar tassarna*
 

Här är det tvärtom

Skrivet av  maria65a
Jag är en sån där som blöder lite om nätterna och har stora floder under två dagar. Sista perioden var första gången jag hade problem med läckage på 10 månader, tror att jag var lite slarvig vid insättningarna :-(
 

Du har slappat till, kanske?

Skrivet av  myself
Börjat coola ner och ta koppen för given? Nu hämnas den.

-Behandla mig med respekt, annars läcker jag!

Annars är du troligtvis normal. Man "ska" blöda mindre på nätterna, men så snäll är inte min kropp. Den hårdkör de första två dygnen, dag som natt. Inte mycket sömn då, inte.

Så är det med knäppkroppar. ;-)
 

myself

Skrivet av  maria65a
Såg rubriken och tänkte va f*n nu menar hon att jag blivit slapp där nere *s*
En tanke från mitt undermedvetna kanske :-)
 

*s*

Skrivet av  myself
I så fall är jag likadan. Tänkte detsamma när jag såg rubriken i efterhand. Jag lovar att det var heeeelt ofrivilligt.

Kniiiiiiiiiiip! ;-)
 

Artiklar från Familjeliv