Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lessen av debatten nedan.

Skrivet av Ida & Toritrollet
är det bara jag som tar illa vid och blir uppriktigt lessen så jag sitter här med min gulleklimp i knät och bölar som en tvååring när jag läser vissas inlägg i barndebatten. Själviskhet över att man blivit med barn när ekonomin inte är den bästa, att man inte kan ge sitt barn allt det materiella som man skulle vilja.

Jag ger dottern ohämmade mängder kärlek, har varit hemma med henne i dryga året (tog ut HELA 25 dagar föräldrapenning, eftersom att jag inte ville ligga samhället till last när jag blivit gravid som student). Har dottern vanligtvis på dagis när jag är i skolan, eller pluggar hemma. Försöker med alla tänkbara medel att i vart fall HON inte ska behöva sitta mellan när vi inte har mycket över.

Nä, jag blir bara lessen och känner mig ytterligare otillräcklig som mamma... Självklart tar jag åt mig när folk skriver om att man är oansvarig om man blir gravid när man inte tänkt det, konstigt vore väl annars?
Svar på tråden: Lessen av debatten nedan.

Men du tar ju ansvar!!

Skrivet av  Superwoman
Att vara en ansvarsfull människa och förälder har INGENTING med ekonomi att göra! Det finns föräldrar som gör ett otroligt bra jobb trots vacklande ekonomi, otrygg arbetssituation, ingen bil osv - och det finns riktiga svikarföräldrar som varken ställer upp för sina barn eller någon annan, trots att de har allt man kan begära materiellt sett.

Jag och min man har en hyfsad ekonomi och visst är det skönt att inte behöva oroa sig för räkningarna - men jag är 100% säker på att vi INTE är bättre föräldrar än vad mina föräldrar var trots att vi många gånger levde långt under existensminimum när jag var liten. De prioriterade helt enkelt familjen framför pengarna, precis som du gör. Och det gör varken dig eller dem till dåliga föräldrar - tvärtom!

Jag skickar en stor kram och bry dig inte om att det finns folk som förväxlar pengar med kärlek, trygghet och förmågan att ta ansvar - det är mest sorgligt för dem själva!
 

håller med..

Skrivet av  carina
skulle inte sagt det bättre själv,(därför håller jag bara med)!
 

om ansvar

Skrivet av  saan med mathilda o mini
du skriver; att vara en ansvarsfull människa och förälder har INGENTING med ekonomi att göra. nehej, menar du att man kan vara ansvarsfull om man inte har för avsikt att försörja sig själv och sina barn utan förväntar sig att någon annan ska göra det? det tycker jagi så fall är sorgligt. pengar är inte viktiga i sig eller som statussymbol men de behövs för att få tak över huvudet och mat i magen man kan inte leva på enbart kärlek, tyvärr.

sedan menar jag absolut inte att Ida & Toritrollet är oansvarig eller dålig förälder om nu någon tror det. jag bara undrar lite över Superwomans resonemang.
 

OK så här menar jag:

Skrivet av  Superwoman
Om man är en ansvarsfull förälder så tar man ansvar för sig själv och sitt barn och ser till att familjen har det bra. Att inte ha för avsikt att försörja sig själv eller barnet är knappast öht förenligt med det ansvarstagandet. Att ta ansvar är att vilja göra rätt för sig. Men att ha en jättebra ekonomi är inte ett dugg "duktigare" eller mer ansvarsfullt än att leva på eller under existensminimum förutsatt att man prioriterar familjens behov framför onödiga utgifter.

Sen måste jag ifrågasätta om du verkligen menar att det bara är de som har råd som ska få ha barn. Om t.ex. den ena parten är hemmaförälder och den andra arbetar, innebär det då att hemmaföräldern är oansvarig? Eller om man pga sjukdom eller handikapp inte kan arbeta och försörja ens sig själv utan samhällets stöd, borde man då avstå från att skaffa barn?
 

jag förstår

Skrivet av  saan med mathilda o mini
då tycker du ungefär som jag i alla fall. man ska vilja göra rätt för sig och vilja göra sitt bästa för att barnen ska ha det bra. om man gör det och inte klagar över en situation man valt själv tycker jag att man är duktig oavsett hur myccket eller lite som finns i plånboken.

vad gäller sjuka eller handikappade så tycker jag visst att de ska få ha barn, där handlar det inte om att inte vilja försörja sig själv utan att inte kunna. om den ena föräldern inte arbetar för att han/hon valt det själv utan låter sig försörjas av sin partner så är väl det ok så länge de är överens men då bör man nog tänka över hur man ska klara sig vid eventuell skilsmässa eller dödsfall.

om man däremot inte vill göra rätt för sig, eller vill anstänga sig för att ge sina barn ett bra liv, eller klagar över att barnen är i vägen på alla möjliga sätt fast man borde tänkt på det innan så tycker jag inte att man borde ha barn hur mycket man än vill eller längtar efter det.

 

Äsch, strunta i det!

Skrivet av  Ango
Du/ni har ju gjort allt för att ge er dotter den bästa möjliga tillvaron, precis om jag/vi gjort för våra barn.
Jag blev gravid helt oplanerat, so what? Vår dotter är inte olycklig för det!
Inte har vi ordnat några stora sparanden för våra barn, eller oss själva. Vi har så vi klarar oss, det räcker!
Inte har vi heller rest jorden runt 5 varv innan vi fick barn. Jag har visserligen rest mycket, men maken lämnade nordens gränser första gången för 2 år sedan! Allt det där ligger förhoppningsvis kvar där ute när ungarna är stora!
Strunta i hur andra gör och har det och var stolt över hur du/ni har ordnat det för er istället! Ni är ju trots allt de bästa föräldrarna er dotter kunnat få!

Kram
 

Jag tar inte åt mig

Skrivet av  Frida
och det tycker jag inte du ska göra heller, så det så :-) Jag var 20 när jag blev gravid, bodde hemma, min kille låg i lumpen (vi hade varit tillsammas i tre månader)... fick heller ingen föräldrapenning och fick avbryta mina studier..

Men barn är en gåva oavsett när de kommer i livet. Jag kan väl ärligt säga att vi inte hade det så lätt de första åren men inte tror jag min äldsta tjej har lidit av det... Nu har sambon och jag tre barn till och ekonomin är väl.. tja, fortfarande rätt så usel :-) Men vi har det bra och jag är så glad över att jag satsade på att bilda familj när jag var 20, även om det blev tufft...

Stå på dig Ida!!
 

Ida

Skrivet av  saan med mathilda o mini
varför ledsen?

jag har aldrig skrivit att man är oansvarig om man blir gravid när man inte tänkt. däremot att man är självisk om man skaffar barn bara för att man vill men det har du ju verkligen inte gjort. du skaffade inte barn av någon anledning alls utan fick ett fast du inte planerat det och på ditt inlägg låter det som att du utifrån det försöker göra ditt bästa för att ge din dotter ett så bra liv som möjligt. det och dessutom din tanke om att inte vilja ligga samhället till last visar väl om något att du är allt annat än självisk och oansvarig.

jag tror att du är en jättebra mamma. kramar till dig och Toritrollet!
 

Bry dig inte om...

Skrivet av  Pepparkakan m 2 grabbar + bf juli
såna kommentarer. Barn behöver, förutom mat och kläder, kärlek, trygghet och tid!! För det behövs det inte färdigbyggda villor och stora buffertar på kontot och allt planerat in i minsta detalj. Själv skulle jag storkna av att leva ett så planerande och ospontant liv. Du är jättebra som du är!
 

Det är ju just det...

Skrivet av  Duktig flicka
Har du kikat på snacket "familjeekonomi"?
Hur många där kan inte köpa vinterkläder till sina barn nu när snön faller?

Hur många mår piss när de har 20 spänn kvar den 15:e?

Hur många har råd att jobba deltid eller ta ut mindre än 5 dagar/v i föräldrapenning?

Hur många äter snabbmakaroner o ketchup sista veckan innan barnbidraget?

Hur mycket trygghet, tid, kläder tror du DE barnen får?

Att ha en buffert och planera är väl förutsättning för att kunna vara just : SPONTAN?!



 

Ida svarar - fånigt nog...

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Har du kikat på snacket familjeekonomi?
Ja.

Hur många där kan inte köpa vinterkläder till sina barn nu när snön faller?
För många, definitivt.

Hur många mår piss när de har 20 spänn kvar den 15:e?
Förhoppningsvis inte jag. Mat brukar jag ha pengar till, däremot inte så mycket över till lyx-detaljer såsom märkeskläder, biobesök, restaurangbesök, utomlandssemestrar osv...

Hur många har råd att jobba deltid eller ta ut mindre än 5 dagar/v i föräldrapenning?
Jag har inte tagit ut så mycket föräldrapenning, men då har jag en vänligt sinnad man också som inte blir fullständigt galen av att inte ha särskillt mycket över.

Hur många äter snabbmakaroner o ketchup sista veckan innan barnbidraget?
Snabbmakaroner äter vi lite då och då, dock sällan med ketchup då jag tycker att det är vidrigt, men det är ett födoämne det oxå.

Hur mycket trygghet, tid, kläder tror du DE barnen får?
De barnen har jag ingen aning om - jag bor inte i deras hjärnor. Därför är det fullständigt omöjligt för MIG att diskutera den saken.

Att ha en buffert och planera är väl förutsättning för att kunna vara just : SPONTAN?!
Mycket möjligt. Men jag gör mitt bästa och hoppas att det räcker.
 

Det kan jag svara på

Skrivet av  maria65a
Vi tog ut mellan 4-5 dagar f.p för sista barnet
Vi saknar buffert
Vi tjänar ytterst medelmåttigt och betalar multum för att bo i borätt inne i Stockholm
Vi har haft råd med vinterkläder i år med!
Vi äter _aldrig_ dålig snabbmat trots att pengarna alltid är slut en bra tid innan lön
Våra barn får massor av tid, trygghet och kärlek trots att jag skaffade barn innan jag var utbildad (utbildade mig aldrig), innan vi hade bra bostad och jag dessutom skilde mig på vägen och skaffade ett barn till med samma dåliga förutsättningar
Har aldrig haft ett öre i socialbidrag men känner mig glad och spontan - även utan en buffert :-)

Livet kan bli rätt så bra iallafall om man bara vågar!
 

Är allt svart eller vitt...

Skrivet av  Pepparkakan m 2 grabbar + bf juli
för dig? Om man inte sitter i sitt nyrenoverade hus med buffert på banken, måste man vara fattig då?

Om man tror att man kan planera allt i sitt liv i detalj så gör man sig själv en björntjänst. Och ja, jag tror man kan vara trygg och lycklig fastän man har ärv eller begangnad overall, äter makaroner då och då och inte kan köpa alla prylar "folk" tror man behöver. Dessutom är inte livet statiskt. Man kan faktiskt plugga med barn, man kan bygga hus med barn och man kan höja sin lön efter hand även om man har barn. Sen är det självklart vissa som är riktigt fattiga men jag uppfattade det inte som att det var det debatten gick ut på.

Man kan faktiskt ha en livssyn som är att följa sitt hjärta, försök fånga dagen och inse att det mesta brukar ordna sig. Man behöver inte vara självisk och oansvarig för det. Allt är inte antingen eller.

Men om du tror du blir lyckligast av att vara "Duktig flicka" så var så god. Jag tycker dock du kan visa den ödmjukheten att du inser att alla gör vi olika val och prioriterar olika saker här i livet. Ingen ska dömas för det. Inget är rakt av rätt eller fel. Så tycker jag - alla tycker olika.

 

Håller med!

Skrivet av  Sara med 98+02
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
 

Tänk dig om du inte kan få barn..

Skrivet av   oa
man väntar o planerar, väntar o planerar och sen..ja, det blir inte så som man har tänkt sig..nu målar jag värsta scenariot självklart men att få barn är inte det självklara i livet!Think about it..
 

Mina varmaste tack

Skrivet av  Ida & Toritrollet
till alla snälla människor som skrivit fina saker. Det värmer mitt hjärta, förmodligen mer än ni kan ana. :)

Jag gör mitt bästa, alltid räcker det inte till även om man vill. Det jag i första hand vill är att Tori ska må bra, vara frisk, mätt, varm, trygg, omhuldad och oändligt älskad. Jag hoppas det räcker, men man vet ju aldrig.

Vissa dagar tar allt mycket hårdare än vad det vanligtvis brukar göra, förmodligen är det här en sådann dag när minsta lilla tar aldeles för hårt, kan kanske bero på ovisshet och sömnlöshet (maken är ute och söker försvunnen kvinna så mycket som det är möjligt, telefonen går varm för att den jagade maken ska ut och söka ännu mer än han gör).

Jag önskar er alla en riktigt härlig december med massor, massor, massor av värme på det personliga planet.
 

Heder åt din man...

Skrivet av  Lottentotten
och alla andra som letar.
 

Nu är det stora

Skrivet av  Ida & Toritrollet
söket avblåst, dessvärre. Så nu återstår bara att vänta och se vad som händer. Ska dock framföra de fina orden till maken som kan behöva det efter en hård vecka.
 

Alla tycker inte så!

Skrivet av  Sara med 98+02
Jag läste men deltog inte för jag tyckte inte att diskussionen kändes så meningsfull. Människor tänker olika och det går inte att resonera sig fram till gemensamma sätt att tänka och värdera…

Om det är till någon tröst kan jag berätta hur "ansvarsfull" jag är:

Första graviditeten ett halvår efter jag och sambon träffats slutade i missfall. Stor sorg och ny graviditet ett halvår senare. Då var jag 23 och pluggade, han var 25 och skulle precis börja läsa på KomVux. Jag misslyckades med att ta studiepoäng under grav-tiden. Första barnet föddes 98 till en familj med en arbetslös mamma och KomVuxstuderande pappa, utan ett ruttet öre på banken, utan bil och t o m utan cyklar :). När föräldraledigheten var slut var jag tvungen att börja jobba (hade jobbat ihop SGI innan) och hade turen att få jobb. Blev gravid och födde andra barnet -02, sambon fortfarande studerande. Blev av med jobbet i våras, började på psykologprogrammet i höstas, råkade bli gravid. Så nu är jag student, min sambo är student som blir färdig till sommaren, i juni väntar vi vårt tredje barn. Idag har vi bil utan avbetalning och en liten slant på banken som lär försvinna rätt snart. När tredje barnet kommer i sommar är mamma student och pappa antingen lärare eller arbetslös…

Vilka ansvarsfulla föräldrar va?! *s*

Det stör mig inte alls att andra kanske har åsikter om våra val. Det är ju mina åsikter som är viktigast och jag har aldrig ångrat mina barn! Jag tycker på intet sätt att vi har sämre kvalitet på vårt familjeliv och föräldraskap än andra mer materiellt "välbeställda". Trots att vi har gjort många tvivelaktiga val (i andras ögon kanske) så har vi ändå gjort långt bättre än våra egna föräldrar (både materiellt men framför allt känslomässigt).

Vi belastar inte samhället mer än någon annan, jo vi har just nu ingen dagisavgift alls eftersom vi saknar inkomst… Men bortsett från det. Vi tar fullt ansvar för våra barns materiella och emotionella välmående och trygghet och någon gång i framtiden kommer vår tid… när vi båda har inkomst och råd att åka på semester. :) Men barnen bryr sig ganska lite om det just nu, vågar jag påstå.

Lita på att du är bäst för dina barn och att du kan göra bra val! Ingen annan har rätt att bedöma dig och ditt liv. Rikedom kan mätas på många olika sätt.

Kram
 

Rikedom

Skrivet av  Ida & Toritrollet
går att i mitt fall mätas i antalet fyrfotade skällande individer jag äger, det går mycket pengar till den sporten det måste jag erkänna. Dottern är överförtjust nu när hon har en aldeles egen gossebjörn (den gamle hanhunden) och utropar förtjust hans namn så fort hon ser honom. Vi försöker göra många roliga saker tillsammans, just nu är dotterns favorit väldigt tacksam, städning av hemmet. Fullständigt lysande! Små barn behöver inte så storslagna lekar bara de får vara med och leka i sin egen takt tror jag nu när jag vaknat till lite bättre.
 

Äh skit i dem

Skrivet av  Kaprifol
Förmodligen lider de av nån sorts mindervärdeskomplex och kontrollbehov bara. Tror att livet ska bli så mycket bättre om de planerar in i minsta detalj och gör allt "rätt". Egentligen är de nog inte särskilt lyckliga, för lycklig BLIR man inte av pengar och prylar! Torka tårarna och sträck på dig! Var stolt över att du är en superbra mamma till din dotter! Kram!
 

Möjligt

Skrivet av  Ida & Toritrollet
att det är ngt sånnt som spökar, kanske är det även det som spökar här fast av andra orsaker.. Nä, lycklig blir man inte av pengar, men många saker blir mycket lättare. Tackar för de fina orden. :) Det värmer.
 

ta inte illa vid dig!

Skrivet av  Lingling
Det är alltid ngn som har åsikter.

Vi har fått barn ganska sent och då kan man istället få en massa inte särskilt vänliga kommentarer om att man är _för_ välordnad, för snål och materialistisk, och annat liknande.
 

Ahhh,

Skrivet av  Ida & Toritrollet
det slår åt båda hållen. Fast ingen har reagerat på att jag var särskillt ung (vilket jag heller inte är, bara en sen student), med mina numera 28 år och dottern på 1,5 år så kan jag inte hävda ens ungdom. :) ;)
 

Men varför i hela världen

Skrivet av   oa
tillåter du nån helt främmande mäniska från nån nätsida förstöra din frid och påverka det liv du lever????
Att du känner dig otilräcklig som mamma det fattar jag inte, DU vet bäst att du älskar ditt barn och behöver verkligen inte be om ursäkt och försvara dina handlingar!!
 

Vet inte

Skrivet av  Ida & Toritrollet
men i kombination med att man är trött och slut samt inte på topp gör att saker och ting tar mer än vad de i vanliga fall brukar göra.

Ett inte helt ovanligt problem är att man inte sover mer än ett par timmar och i bästa fall ett par timmar sammanhängande, jag är mycket lättväckt.
 

Artiklar från Familjeliv