Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det bara jag i hela världen..

Skrivet av Misslyckad
som inte tycks klara av att ta körkort. Jag har kuggat tre gånger nu och känner mig helt maktlös och förtvivlad. Mitt problem är att jag blir så fruktansvärt nervös och det känns bara värre och värre. Första gången kan jag acceptera att jag inte blev godkänd för då gjorde jag verkligen fel. Men de andra gångerna har jag kuggat på småsaker sånt som jag vet beror på min nervositet. Jag ska föda barn om ca 6 veckor och börjar känna mig desperat. Jag måste ha det här körkortet för att klara av min vardag. Nu är jag nästan helt isolerad eftersom jag inte kan ta bussen pga foglossning. Vet inte hur jag ska ta mig till min bm på fredag..
Svar på tråden: Är det bara jag i hela världen..

Du är säkert bättre än jag i alla fall

Skrivet av  maisy
Jag kan inte ens köra bil. I o f s har jag kanske inte lagt ner så mycket krut på att försöka lära mig det, men ändå.

Förstår att du är stressad, men du får säkert ditt körkort snart! :-)
 

Att vara nervös och köra bil

Skrivet av  Tonårsmamma
går inte ihop. Så du måste ta itu med den biten innan du ger dig på att köra upp igen. Det är inte bra för självförtroendet att ständigt floppa på uppkörningar.

Du kanske behöver lite trafikvana?

Själv lärde jag mig mycket i trafiken tack vare min moppe. Då får man in en säkrare körning också.

Kan man inte få tillfällig färdtjänst när man har så svår foglossning?
 

Jag körde upp i Flen

Skrivet av  Mamma till Isaac f.25/8-04
efter två kuggningar i Sollentuna. Jag vet inte om du bor i Sthlm, men om du gör det så skulle jag rekommendera dig att köra upp utanför Sthlm för dem är mycket hårdare här än utan läns..
I Flen fick jag köra landsväg och göra en vändning på landsväg och sen ett bromsprov sedan var det klart. Gjorde en säkerhetskoll innan uppkörningen. Jag grejade det trots S T O R nervositet. I Sthlm så kan dem kugga en för attman inte har tillräcklig koll i en korsning trots att man visst har det. Hur ska man kunna bevisa motsatsen liksom....
 

7 ggr körde jag upp

Skrivet av  ÅsaL
Nej du är inte ensam...
För mig handlade det om stress precis som det verkar göra för dig. Jag låste mig och gjorde de mest befängda misstag trots att jag kunde köra bil.
Jag tog en paus mellan uppkörning 5 och 6 och tänkte aldrig mer försöka men blev övertalad. Då gjorde jag det med en helt annat lugn.
Jag skulle om jag var du vänta med att ta körkortet tills efter bebis är född. Nu har du för ont och har låst dig.
Kram till dig och din foglossning och stort lycka till med körkortet!!
 

Nä, du är inte ensam...

Skrivet av  Emma
Om du bedöms som klar för uppkörning, så är du det, och borde i princip redan ha körkort :-). Men stress och trötthet är det värsta man kan lida av när man kör bil, också med körkort, så att det inte funkar för dig är inte konstigt. Skulle du inte kunna kolla om det finns någon möjlighet att snacka med uppkörningsansvarig lite innan du kör. De är ju också människor och vill nog helst inte kugga dig. Själv hade jag sån tur, att på min uppkörning var det också uppkörning för kontrollanten, så jag hade två kontrollanter som kontrollerade :-) Det blev lite för absurt för mig, plus att jag märkte att killen var nervös och ovan på dösnack, så då kunde jag slappna av efter att ha klantat mig under en fickparkering (jag tänkte att det redan var kört efter fem minuter). Jag fick prova att parkera igen i slutet, vilket gick finfint då. Så jag gick därifrån med ett brett leende på läpparna och sov fyra timmar efteråt av utmattning. Alla blir nervösa.
 

Ge inte upp

Skrivet av  kördrullen
Alla har vi våra turer, jag själv hade ochså nästan gett upp när jag hade kuggat 3grr. Jag tänkte jag kommer aldrig få det där körkortet och nervös men använde min kvinnliga list när vi hade kommit ut på motorvägen sen tillbaks in till stan,funderade jag på hur jag skulle åka det var enkelriktad på en del ställen.Jag sa att jag inte hittade så bra!!!Annars hade jag säkert tabbat mig igen kört mot enkelriktat parkerat så det var avklarat. Har lyckat köra mot enkelriktad när man kommit till en annan stad, när man tittat så noga på skyltarna..ge inte upp
 

Artiklar från Familjeliv