Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En hemmamammas vardag i samspråk med andra.

Skrivet av Hemmamamma
Detta är skörden från de senaste dagarna.

* Men oj, är du fortfarande hemma med barnen, börjar de inte bli för stora för det.
Skulle de inte må bra av att få vara på dagis bara några timmar i veckan.

Nja varför skulle de må bättre av det? De leker med andra barn flera dagar i veckan ändå.

* Jaha är det hemmabarn, kanske därför som han har lite sömnproblem då.

Sömnproblem vet jag inte om jag vill kalla det. Ena barnet somnar aldrig före 21 men sover som en stock i elva timmar sen.

* Vad jobbar du med? Jag är hemmamamma....Jaha du är föräldraledig..... nej jag är inte föräldraledig men jag är hemma med mina barn....Jaha du är arbetslös...Ja det är jag väl förvisso men det är ju självvalt. Jaha du är lyxhustru.

* Oj vad trotsig han är er pojk, han skulle nog behöva vara på dagis.

ja för vår fyraåring är den enda i världen som är trotsig.
Inget dagisbarn upplever någon trots.


Ja detta var helgens skörd av kommentarer om mitt val av liv.
Ingen kan få mej att tryckas ned, jag är stolt över mitt val.
Men gud vad skönt det skulle vara att slippa försvara det för alla jämt.
Svar på tråden: En hemmamammas vardag i samspråk med andra.

fortsätt att vara stolt!

Skrivet av  jem
Lyxhustru...ja vill man tro det, så lett dem tro det. Jag skulle vilja vara som dig, men jag fixar inte att vara hemma hela dagarna med barnen, jag behöver bekräftelsen av att tjäna pengar. Dock arbetar jag deltid, 57 % och skulle nog kunna tänka mig att jobba mindre. Men fortsätt att vara stolt, det ska du vara. Det yrke du valt är de bästa. Starka familjer-starka samhällen. För att få starka familjer behöver man lägga ner tid på familjen. Tyvärr gör vi inte de så mycket som de skulle behövas längre tror jag.
 

Eftersom kvinnorna jobbar? (imt)

Skrivet av  Helena
 

Samma här,

Skrivet av  Linny
i alla fall när jag är hemma på besök i Sverige. Då får man en del kommentarer om att man är sk lyxigt ledig hemmamamma.
Jag bor i USA och här känner jag många som mig, som väljer att stanna hemma med barnen. Så här är det ingen som skrattar, som skönt är.
 

Jag lärde mig

Skrivet av  Sofia*
att inte höra på de där kommentarerna efter några år. Jag var hemma i 7 år, absolut de bästa 7 åren i mitt liv hittills.
 

Lyckliga barn!

Skrivet av  Jag med Stella
Vilken lycka att få ha mamma hemma, jag tycker du gör helt rätt och snälla du försök at inte ta åt dig dumma komentarer!! Var stolt, som någon skrev och tänk på hur gott dina barn har det som har dig hemma! Skulle oxå vilja var hemma med min dotter, älskar att vara med henne, hitta på kul saker och bara umgås. Hon blir stor så fort och jag vill vara med när det händer. Tyvärr kommer jag inte kunna vara hemma på heltid även om jag skulle vilja, det går helt enkelt inte ihop ekonomiskt. Dock kommer jag inte börja jobba heltid förrän Stella är typ...............30 år kanske!!! =)
Heja dig!!!!
 

Det är ju enklare

Skrivet av  Malou
att lämna barnen på dagis och arbeta än att vara hemma och göra oxgörat själv!!

Känner igen mig såå mycket, har faktiskt blivit kallad lyxhustru..
Det är faktiskt jobbigt, rent ut av skittufft att vara hemma-mamma, men också det underbaraste jobbet i världen.
Ni som vill/kan vara hemma med era barn var stolta och låt inte dumma kommentarer bita sig fast!

Någon sa till mig när dennes bebis var ett år att det var så skönt att h*n äntligen var ett år så hon kunde få börja jobba.
???
När barnen vart ett år började det bli riktigt kul tycker jag. Helt plötsligt hade man en liten person att kommunisera..

Dessa sju år jag varit hemma har varit underbara, och det känns lite sorgligt att det nu är slut..
I jan börjar jag o läsa, F är pappaledig och i mars börjar lillkillen dagis...

 

Haha...

Skrivet av  Helena
... vad är det för bekanta du har som lägger näsan i blöt på det viset? Oavsett vad jag själv tycker om andras val skulle jag *aldrig i livet* ta mig rätten att tolka deras livssituation på det sätt som du beskriver. Byt polare;-)
 

Håller med :-)

Skrivet av  Annika60
Om kommentarerna till hemmamamman inte var på skoj skulle jag blivit mäktigt irriterad... Vad är det för typer att lägga sig i?

Själv har jag dock inte helt sällan fått kommentaren: "Va? Jobbar du heltid? Med tre barn? Hur orkar du det?"

Lustigt nog påstår min man att han aldrig fått den frågan...

Så summan av de korkade kommentarerna är nog konstant. Eller varför inte: Hur en kvinna än lever sitt liv finns det någon som tycker det är fel ;-)
 

Artiklar från Familjeliv