Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VREDESUTBROTT- HJÄÄÄÄLP!!! (Ganska långt)

Skrivet av Anne
Jag har längre ner skrivit om min dotters hysteriska utbrott på natten. Och det är visst nattskräck, jag har läst om det nu. Ovanligt verkar det också vara och min tös har haft det flera gånger redan!
Nu till det nya: Nu har hon fått vredesutbrott- och så jäääääääävla läskiga sådana!!! Idag har hon haft två stycken redan. Hon skriker hyyyyyyysteriskt, bankar och slår och sparkar och vrålar i upp till tio minuter vilket är en väldigt lång tid när det händer! hon går inte att prata till, inte hålla om, inte trösta nej INGENTING. Hon slår sitt huvud i golvet, sparkar i hälarna i golvet och slår oss om vi närmar oss. Vi har lagt henne på golvet på en stor filt och där ligger hon och slåss med sina demoner.
Jag får skakiga ben och ont i magen och ringde akuten- men där var det lååååååång telefonkö. Sen gick det över som om inget hade hänt. Snälla, vad är det frågan om? Är det nån annan som har varit med om sånt här? Hur ska jag veta att det ine är nåt fel i huvudet på henne? Jag är så orolig nu att jag mår illa. Kan nån ge råd?
Svar på tråden: VREDESUTBROTT- HJÄÄÄÄLP!!! (Ganska långt)

bara ett kort svar

Skrivet av  maria
kan vara epilepsi kramp Så var inte rädd för att göra en undersökning ta kontakt med bvc,och beställ en tid, Läkaren gör en enkel första bedömning, Men om det blir så här jobbigt på nytt ta en akut tur,
Ep kan ge massor av underiga symtom framförallt barnepilepsi,
Julstressen kan också påverka ett barn , barn har ett annat känsloliv än oss vuxna och kan reagrea med vad som kallas affektkramper ej att förväxla med epilepsi kramp
ta det i nuläget med ro men sök läkare
 

USCH!

Skrivet av  Anne
Epilepsi eller hjärntumör, ja det var ju optimistiskt! Nu mår jag verkligen skit. Ska ringa BVC imorgon direkt och nästa vecka ska vi till läkare.
 

tycker att du ska

Skrivet av  jem
kolla upp det. Men sammtidigt kan hon ju bara ha en riktigt dålig dag med. Men kolla upp det så att ni får stöd och hjälp. Lycka till
 

Tror säkert inte att det är detta

Skrivet av  Miranda
för det är nog ovanligt, men vill ändå svara... En kompis till mig brukade få sådana utbrott som liten och bli helt okontaktbar, farlig för sig själv och andra. Det visade sig sedan att han hade en hjärntumör som de opererade bort. Hoppas jag inte skrämmer upp dig... Det är ju inte onormalt för barn att få vredesutbrott... Håller dock med maria ovanför, var inte rädd för att få henne undersökt av läkare.
 

TROTS!

Skrivet av  !
inget annat än trots... nattkräck, nja, dom drömmer mycket & vissa perioder vaknar dom mycket.
 

Nattskräck

Skrivet av  Maja*
hade jag när jag var liten. Och jag är alldeles normal ;-)

Jag vet inte hur det är för alla, men när jag hade nattskräck så var det samma dröm som återkom, en riktigt läskig dröm (som jag inte kunde och kan inte fortfarande beskriva) Det var väldigt otäckt. Jag vet att mina föräldrar tyckte att det var väldigt obehagligt när jag fick det för jag var helt okontaktbar.
 

Samma med min syrra

Skrivet av  Fru Marmelad
Hon minns ingenting egentligen av den där nattskräcken, men vi andra (föräldrarna och jag två år äldre) tyckte nog att det var väldigt obehagligt! Men det gick över så småningom, fast som vuxen fick hon faktiskt en period några utbrott fast inte lika häftiga!
 

Min son har nattskräck också men...

Skrivet av  Helén
han har aldrig någonsin haft något sådant där utbrott som du beskriver. För jag fattade det som det var på dan det där sista som hänt (?). Isåfall undrar jag om det verkligen har något samband med nattskräcken...?

Min sons nattskräck har annars varit på det sättet att han ca 1-2 timmar från att han somnat börjar skrika mer eller mindre som besatt. Man får knappt eller ingen kontakt med honom. Han sitter och hoppar upp och ner i sängen samtidigt, eller ligger och sparkar, och är nästan omöjlig att prata eller få ögonkontakt med. Det kan pågå i nån kvart till uppåt nån timma. De absolut första gångerna som han fick det så sprang han även upp ett par gånger och följde efter mig i rum efter rum. Jag fick nämligen panik och ringde till min mamma (mitt i natten) för jag fattade inte vad som var med honom. Men blev tvungen att försöka gå ifrån sonen då jag inte kunde höra ett ord av vad hon sa pga allt skrikande, därför följde han efter. Men efter att jag fick reda på att det var nattskräck så har jag lugnat mig betydligt. Nu vet jag att det inte är farligt, och hur jag ska hantera det, även om det fortfarande är jobbigt. Han har haft det i 1,5 år nu. Det kommer periodiskt.
 

Om man läser

Skrivet av  Skrållan
böcker om barns utveckling så brukar det alltid finnas beskrivet just det hysteriska, okontaktbara utbrotten ditt barn får. Inte som ngt onormalt,ovanlöigt, men nåt som vissa barn får. En pojke på ÖF där vi gick brukade få såna hemma(ej borta ) och det enda föräldrarna kunde göra och fått rådet att göra, var att vara lugna, låta barnet ha sitt utbrott, finnas nära och helst ta i barnet och hålla om det.
 

Ja

Skrivet av  Fru Marmelad
Min dotter hade nån period när hon fick anfall då hon bara SKREK. Det gick inte att göra någonting alls. Bara låta henne skrika färdigt. Hon var mest arg tror jag. Eller kanske frustrerad. Hon var runt 1½ då vill jag minnas och ibland skrek hon tills hon somnade. Hon var väl iofs inte direkt okontakbar, men det gick inte att trösta henne eller hålla henne eller nånting. Det hände några gånger bara.
 

så har mina barn ochså gjort.

Skrivet av  andromeda
.
 

Min son

Skrivet av  Mamma Mu 5 barns morsa
hade också nattskräck under en period. Tack o lov inte så länge,kanske om ett halvår.Flera gånger i veckan vaknade (?) han på natten och bara skrek,snyftade och var allmänt rädd/hispig.
Jättejobbigt,men ofarligt.
 

Jag fattade...

Skrivet av  Rossi
...det som att utbrotten kommer på dagen också? I så fall är det i samband med något särskilt, tex motgång?

Min 2-årige son kan bli tvärarg när han inte får som han vill. Kanske inte riktigt så arg som din dotter verkar bli.

Min styvson har också haft vredesutbrott som lite liknar det som du beskriver men det har varit i samband med att han inte fått som han vill. Han har haft en jobbig uppväxt och har många demoner men det hör ju inte riktigt hit. Detta är dock något som han så gott som slutat med nu lyckligtvis.

Jag tycker att ni ska ta kontakt med bvc eller sjukvården. Det kanske inte är något att oroa sig över alls. Det är ju himla jobbigt för er och flickan det här och det känns som ni behöver klarhet i vad som händer.

Hör gärna av dig och berätta hur det går...

Försök att ha en skön jul utan allt för mycket oro!

Lycka till och kram!
 

Utbrotten....

Skrivet av  Anne
Det har inte kommit nåt utbrott sen i torsdags. Hon var på väg ett par gånger under julen men det blev inget allvarligt. Jag är nästan säker på att det handlar om vrede och ilska nu. Men jag ska ändå gå till BVC och prata med dem. Återkommer...
 

Artiklar från Familjeliv