Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

oansvarigt....

Skrivet av *Arg*
Jag skrev inlägget nedan om oansvarigt att låta 6-åringen å 3-åring vara vakna själv 2-3 timmar på morronen innan pappan går upp.
Nu har pappan gett dottern (3 åringen) verktyg som är från 8 år, från 8 år just för att verktygen är vassa. Sågen är vass och skruvmejseln vass å spetsig.
Anser ni det lämpligt åxå? Jag tycker inte jag ska behöva vara rädd för att hon ska skada sig när hon är där. Sen får väl folk kalla mig bitter mamma, eller vad man nu vill, jag anser det inte vara bittert att vara rädd om sitt barn.
Svar på tråden: oansvarigt....

Det beror väl på, eller hur?

Skrivet av  Eva
När kommer barnet använda dem? Kommer det ska utan övervakning eller under kontrollerade former?

Min 6-åring har haft tillgång till en fullpackad snickarbod sedan hon var liten, och är man med under användandet av verktyg och visar och håller koll är det ingen som helst fara på taket.

Det är en sak att vara rädd om sina barn, men att därifrån ta det värsta för givet är inte samma sak.
 

ja just det

Skrivet av  *Arg*
men då förutsätter det ju att man håller koll åxå...
 

Har han dålig

Skrivet av  Mollan
koll på barnen, vad de gör och så annars?
 

Förrutom..

Skrivet av  *Arg*
att han sover på morgonen fast barnen varit uppe 2-3 timmar så vet jag inte. Jag vet inte om han går upp när dottern är där ensam heller..sonen är bara där varannan helg.
Men han har lite konstiga idéer för sig, som att det är ok att barnen springer runt med skruvmejslar i händerna och låter dottern leka med häftstift...
 

Usch,

Skrivet av  Mollan
låter riktigt obehagligt tycker jag! Dum fråga kanske, men har du pratat med honom om det? Om vad som kan hända?
 

Jag har inte läst

Skrivet av  Mollan
ditt tidigare inlägg, men jag förstår inte hur han kan köpa något sånt till en 3 åring!! Helt klart olämpligt!

Angående att barnen är vakna och man själv sover en stund till tycker jag beror lite på hur barnen är. Min son är ofta uppe 1-2 timmar före mig på mornarna (han är 5 1/2) och då ser han tv och äter en smörgås jga varit uppe och gjort till honom. Det funkar för oss och det är himmelriket att slippa gå upp 7 varje morgon då han vaknar och få sova någon timme till.
 

äh min son har snickrat sen har var liten

Skrivet av  mandelblomman
ja dottern med, de har fått såga, hamra och använt kniv.
Ja till o med dagis har haft en snickarhörna där barnen fått skapa, fast självklart med en vuxen som är med.

Kanske snickrar de tillsammans barnen o han helt enkelt o så fall är det väl bara kul o positivt!
 

Är det inte så

Skrivet av  Madelene
att du måste acceptera att pappan har andra regler, även om det är jobbigt för dig?

Jag tror att du måste försöka att släppa taget och inte hänga upp dig på en massa detaljer, för det tror jag att du gör.
 

försök prata med honom

Skrivet av  NillaN m. M99 & L03
det är nog det enda, el säg att fortsätter detta oansvariga sätt, vilket du nu tycker (håller med dig) så får barnen bo hos dig övervägande! Så hade jag gjort!
 

ja o vilken domstol tror du ger dig rätt?

Skrivet av  mandelblomman
Ärligt talat, man får inte ensam vårdnad för att den andre föräldern köper snickarsaker till barnen eller ligger kvar i sängen på morgonen då barnen vakanar.

Herregud jag blir nästan uppprörd då jag läser om det här att mammor ska minsann inte låta barnen vara eller bo hos pappan.
Är erat föräldrarskap mer värt än pappans?
Är erat sätt att fostra det enda rätta?
Tack o lov så har vi en föräldrarlag som i de flesta fall fungaerar i alla fall o inte tillåter att mammor "tar" vårdnanden!
 

Hold your horses...

Skrivet av  NillaN
hjälp, andas lite mellan orden :=)

prata med honom skrev jag ju, de e det i 1:a hand, så skrev jag ju att jag tycker som henne i detta fall, dvs jag vill inte (nu bor jag ju med barnens pappa) att pappan ska "skita i barnen" på morgonen när han VÄL har barnen hemma hos sig. herre gud, folk som e skilda har ju inte barnen hos sig hela tiden kan man inte OFFRA lite tid att gå upp med barnen den tid man väll har dem? För mycket begärt?

Sen skrev jag ju att dom får vara hos mamman då... men skrev väl inget om att ha egen vårdnad. eller? ( får gå tillbax å läsa efter inlägget)

Hon får väl säga till pappan att funkar inte detta ( för det var ju HON som känner detta e fel, & då måste man väl prata med varann?) så får barnen sova hos henne, eller vara hos henne tills pappan vilat upp sig & kan tänka sig att h hand om dem, även morgontid.
 

så de ska ha gemensam vårdnad men barnen ska bo

Skrivet av  mandelblomman
hos mamman då menar du pga att pappan ligger kvar i sängen på morgonen o köper snickarsaker till barnen *asg*
Ärligt talat tror du att någon domstol eller socialförvaltningen skulle gå med på dessa krav?

Och fungerar det att pappan ligger kvar i sängen ( o flera familjer med han om du läst alla svar av oss sosm gör så)så förstår jag inte problemet eller att det skulle vara för mycket begärt eller ej.

Problemet ligger snarare i att mamman inte kan lite på pappans kompetens o verkar vilje peta o styra i alla detaljer då de är hos pappan.
 

jösses...

Skrivet av  NillaN
jo, skratta på du, man gör ofta de vid osäkerhet. jag skrattar oxå, bakom skärmen, åt dig.!
läs lite nogrannare, skrev inget om vårdnaden & så.

men lägg ner, jag tänker inte ens svara dig mer!

Upptäck att andra har olika åsikter.
 

men vilken sida har du vaknat på?

Skrivet av  mandelblomman
varför så otrevlig?
Jag undrar bara hur du kan tro o råda någon att barnet ska bo mindre hos pappan på de premisser som tas upp?
Om pappan säger nej helt enkelt o VILL ha barnet där o mamman vägrar så måste domstol/socialen avgöra.
man kan nämligen inte på laglig väg annars neka den endre föräldern att ha barnet, om man inte har enskild vårdnad alltså.

Har inget med olika åsikter eller ej att göra, lagen är så.

ps/jag skrattar aldrig då jag är osäker!
 

Lite skrattretande!

Skrivet av  Sydney
Måste hålla med mandelblomman lite här!
Du skrev " då får dom bo hos dig övervägande" punkt slut!
Tycker det är lite överdrivet tyvärr...!

Herregud...vad gör det om man råkar ligga kvar i sängen i 1 timme efter att barnen har gått upp. Har gjort ända sen barnen föddes och min äldsta har överlevt...hon är 12 nu tänka sig! ;)

Nu hoppar jag inte bara på dig, utan jag tycker att hela saken är ganska "löjlig"...nu blir väl jag påhoppad...låt så vara! ;)

Jag tror att det ligger andra saker bakom det här och inte bara att hon är sur över att han räkar ligga och dra sig i sängen" Någonting lite djupare än så är det nog!
 

Sydney..

Skrivet av  J med N & M
Ja vad gör det? Barnet i fråga kan ju hitta på allt möjligt.. plocka fram lite knivar i köket.. välta tvn över sej.. gå hemifrån o springa under en bil.. bli biten av hunden för att barnet drar den i svansen.. eller så kanske barnet går o drunknar i trädgårdsdammen.. ja vad som helst kan hända när man inte har uppsikt..
 

J med N & M

Skrivet av  Sydney
Jag vet att mycket saker kan hända ett barn! Men alla dom där sakerna kan faktiskt hända även fast man tror sig ha full uppsikt...tyvärr!
Man kan inte ha full koll 24 timmar om dygnet!

Jag tycker bara inte man är fullkomligt oansvarig för att man ligger kvar i sängen en stund det är allt!
 

Har inte läst allt

Skrivet av  Anna
men jag kan inte tycka det e direkt oansvarigt att låta barnen vara uppe själva.. jag kanske också e oansvarig?

Och verktygen.. du som mamma kan väl ta bort dom ifrån barnen då? Prata med pappan!
Mina barn fick ngn police force båt o såna grejer av släktingar med vissa vapen i.. Dom tog jag bort firekt.. Dels för att dom var vassa och dels för att jag inte tycker vapen e okej..

*Måste nog läsa på lite mer och se ifall ni var separerade eller så?*
 

Ja nu ser jag av andra svaren..

Skrivet av  Anna
att ni verkar separerade.. =/ *ursäktar*

 

Jaaa... svårt att

Skrivet av  Vamling
svara på tycker jag. Min treåring går själv och hämtar saxen i kökslådan och sitter och klipper, lätt som en plätt =))) Han har verktyg, och vassa spetsiga saker är väl tyvärr hushållet fullt av även om man försöker undanröja det värsta. Jag skulle nog inte vara särskilt orolig tror jag, men mina barn är också å andra sidan vana vid att hantera verktyg... Så jättesvår fråga tycker jag.
 

Tyvärr...

Skrivet av  Frida
tycker jag inte att det låter särskilt oansvarigt av pappan nu heller... Vi håller på och bygger om i huset och har alltid verktyg överallt och ingen av oss studsar upp så fort 2-åringen vaknar.

Jag kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste vara att inte ha sina barn hos sig på heltid och inte riktigt vara säker på hur de har det jämt. Jag förstår att du oroar dig och tänker på din dotter ofta. Men jag tror ändå att du får släppa det där lite grand, att försöka leta fel hos pappan.. Kan du inte bara försöka tänka att han säkert gör det som är bäst för barnen.. på SITT sätt?!?

Som sagt har jag ingen erfarenhet av separation men jag kan tänka mig att det kan dyka upp problem ofta. Vet inte hur länge det var sedan ni separerade eller hur bra kontakt ni har med varandra men det låter inte som att ni kan prata ordentligt med varandra?!? Jobbigt!

Men som sagt, särskilt oansvarigt tycker jag inte att det är att ge en 3-åring verktyg.. Men det är klart att de bara ska användas med en vuxen närvarande. Men verktygsanvändandet får vi väl förutsätta att pappan har under kontroll, eller?? Det låter som du letar grejer att reta upp dig på just nu.
 

Men allvarligt

Skrivet av  Valeria
Ni som har svarat "arg" med att det inte är någon fara med vassa verktyg till en treåring, låter ni verkligen era treåringar ha fri tillgång till verktyg och andra vassa föremål??

Okej om det är under kontrollerade former dvs att en vuxen är med och barnet sitter stilla men i andra fall så bör ni tänka på att inte bara saker och ting kan gå sönder utan även barn kan de facto skada sig på den typen av föremål. Detta oberoende hur duktiga och försiktiga de är. De kan snubbla med saxen i handen och tro mig det är inte roligt alls. Oansvarigt eller inte det uttalar jag mig inte om men man ska inte underskatta att olyckor inträffar när man minst anar det eller drabbar dem man minst tror de ska hända.

Till "arg" kan jag bara säga att jag tror det är viktigt att du och pappan diskuterar igenom en hel del angående dottern och hur regler ska se ut etc. Lycka till!
 

men det vet vi ju inte om pappan gör alls

Skrivet av  mandelblomman
att han har köpt snickarsaker till barnet betyder ju inte att han låter dem leka med sakerna helt själv, eller hur?

Håller verkligen med om att arg o pappan måste prata igenom sitt delade föräldrarskap.
Men jag anser oxå att hon måste våga lite på pappans förmåga och inse att inte bara hennes sätt är det rätta...
 

Det tycker jag inte är olämpligt

Skrivet av  Pallas
sålänge användandet sker under vuxenövervakning. Min son började tälja med morakniv när han var 2, inte en skada på honom.
 

Tycker han låter störd

Skrivet av  A
Jesus, den där mannen verkar ha, inte lite, problem. Har ni tagit ett snack? Vill han vara pappa överhuvudtaget??? Han kanske vill slippa ifrån...
 

Min man köpte vassa verktyg till 2-åringen

Skrivet av  Cecilia & Samuel
Förra julen hade vi kommit överens om att köpa leksaksverktyg till den då 2-årige sonen. Jag hade hittat några i plast på Claes Ohlsson, och maken skulle köpa dem. Han kom hem med ett paket, och på julafton öppnade sonen det. Det var RIKTIGA verktyg, i miniatyr. Riktig såg, riktig kniv, riktig skruvmejsel. *hmmmm?* Jag var inte HELT förtjust. Maken hade inte tänkt alls på att sonen var liten och kunde göra illa sig. Han hade tänkt "aha, de här riktiga verktygen kostar samma som de där i plast som kommer att gå sönder med en gång".

Med det ville jag väl mest säga att man kan göra korkade, ogenomtänkta saker utan att för den skull vara en dålig och oansvarig förälder.

(vertygen beslagtog jag, och vi vuxna har använt dem flitigt för de var så bra)
 

Lugn nu!

Skrivet av  Mama-Kriti m E -02, bf 29/5.
VET du att han låter 3-åringen leka ensam med verktygen??
Är han med är det väl helt ok?

Vår 2½-åring använder vanliga skruvmejslar, såg och borrmaskin (!) tillsammans med pappa, de började med det säkert för ett år sen. Han lär sig att respektera riktiga verktyg är vår erfarenhet så här långt.

Jag var med och byggde min egen lekstuga tillsammans med min morfar, då var jag 3 och har både slipat liar, sågat själv och hamrat sen jag var lill-liten.

Barn ska lära sig hantera verktyg med respekt, inte hållas undan från dem är iaf min filosofi.
 

Artiklar från Familjeliv