Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att sluta amma en 2,5 åring...

Skrivet av Miss Lane
Hej!
Har ammat min son när han ska somna enda fram tills nu, jag har tyckt att det var mysigt och inte sett något problem med det tills nu. Vill nämligen skaffa ett till barn och då är det ju lämpligast att sluta! Vet bara inte hur jag ska få honom att somna ihuvudtaget...Låter kanske konstigt för många men är det någon som kan ge mig tips och råd vore jag tacksam.
Svar på tråden: Att sluta amma en 2,5 åring...

vid den åldern

Skrivet av  makeba
så är ju amning mer "gosefaktor" än nödvändighet. Jag skulle tro att det gott räcker med kanske en gosefilt och börja med en liten godnattsaga istället?
han kommer säkert att gnöla efter bröstet till en början - men det slutar snabbt.
Mitt äldsta barn som jag ammade länge tog det kankse en vecka för innan den nya rutinen var lika fullgod som den gamla.
 

Varför...

Skrivet av  Helena
... känner du att du behöver sluta INNAN det nya barnet kommer? Är du orolig för att inte bli gravid om du ammar, eller känner du olust inför att amma under graviditeten? Oftast är det enklare att sluta med amning eller vad som helst när man verkligen är motiverad. Att lösa problem innan de uppstår är oftast inte lika framgångsrikt...
 

ny vana

Skrivet av  Miss Lane
vill sluta nu så att min son helt ska ha glömt bort hur gosigt bröstet varit så han inte blir avundsjuk när bebisen bilr ammad. Dessutom tänker jag mig att man behöver mycket kraft för att bryta vanan och den kanske jag inte har när jag är höggravid.
 

Jag tror...

Skrivet av  Mimmi
kanske att det kan vara bra att ha vant av innan, om du nu inte tänker dig att fortsätta amma båda två såklart! Min svägerska som fick sitt andra barn i somras fick väldigt stora problem med storasyster som också var 2,5 vid tillfället. De hade inte heller slutat men mamman ville inte låta storasyster fortsätta när det nya barnet kom. Storasyster var ju såklart fullständigt förkrossad. Det gick ju naturligtvis över, men jag kan tänka mig att det är bättre att avsluta amningen för det första barnet först, eller så helt enkelt fortsätta amma båda två.
 

ammat

Skrivet av   oa
i över 2 år/barn.Tyckte att det var lätt att sluta, men kändes konstigt att vara gravid m nr 3 och amma nr2 samtidigt så jag slutade ganska snabbt, precis i början av graviditeten.
 

Mitt tips

Skrivet av  Nape
Jag ammade ganska länge och tyckte det var svårt att sluta, tills jag fick tipset att ta på plåster på brösten.

Sagt och gjort, jag satte plåster på båda brösten och visade sonen. Han ojade sig och var så snäll så snäll *s*. Ibland glömde han bort sig och lyfte på tröjan, men när han såg plåstren släppte han tröjan igen.

Jag har tipsat om det förut här på aff och det funkade bra för den familjen också.
 

Det var

Skrivet av  Mi med Vila
ett tips värt att testa när man kommer i det läget. Så gulligt av din son att vara deltagande :-)
 

Jag ammade..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
min dotter i två år och kände då att jag fått nog. Jag sa helt enkelt till henne att mjölken är slut. Hon accepterade det ganska snart och protesterade bara några gånger.
 

Klarade en natt!!!

Skrivet av  Miss Lane
Det gick riktigt bra i natt, det tog ca 2,5 timme innan han somnade och grannarna tror säkert vi bedriver barnmisshandel här i huset men det gick ändå bättre än väntat. Använde mig av en lite elakare metod, tog stopp och väx på brösten när han smakat det ville han inte ha alls.
Tack för all hjälp!
 

stopp och väx *fnissar*

Skrivet av  makeba
ujuj..... stackars barn ;-) ;-)
Han vänjer sig snabbt, ska ni se :)
 

Stackars barn...

Skrivet av  Helena
... jag tycker faktiskt inte det är riktigt renhårigt att göra sonens gosestund till något äckligt och hemskt på det sättet. Inte respektfullt. Är man vuxen och har bestämt sig för att sätta en gräns runt sig själv tycker jag att man ska försöka stå för den utan att ta till knep som det du gjorde.
 

enklare för honom att förstå då...

Skrivet av  Miss Lane
Istället för att han vet att det finns något gott han inte får så har tutten blivit gammal och gått sönder. Vi ligger ändå och myser tills han somnar så det är inget äckligt och hemskt över stunden. Det är bara lättare för honom (och mig ifs), eftersom han är så stor och klok, att ta in om han själv förstår varför jag nekar honom. Nu säger han ingeting om att han vill ha tutte. Även barmorskan sa till mig att sätta något starkt på bröstet. Tycker inte jag är respektlös alls.
 

Tycker som du! imt

Skrivet av  Marina
,,
 

Tack imt

Skrivet av  Miss Lane
mnnvnb
 

Jag tycker

Skrivet av  mia
Jag tycker du gjorde fel som hade stop och väx på brösten. Elakt, fegt och respektlöst. Varför göra något som han har älskat att bli något äckligt?
 

har redan förklarat...

Skrivet av  Miss Lane
först och främst rekomenderade barn sköterskan på bvc mig att ta något riktigt äckligt på eftersom han var så stor och viljestark.
Nu säger han t ex "tutten har blivit gammal" till folk, "jag är stor nu och behöver inte tutten". Han tycker dock fortfarande om att gosa med den...
Nu har det gått en vecka och han somnar som andra barn på en kvart utan gråt, vi ligger och myser och jag berättar sagor tills han slocknar.
Min son var innan VÄLDIGT tuttig, ville ha den när han inte fick som han ville, när han var trött, när han inte hade något att göra, när han skulle äta mm. Det tog liksom överhanden så jag ansåg att detta var det SNÄLLASTE och MJUKASTE sättet...
Har du något annat tips om hur man får en snart treåring att sluta med tutte så är jag självklart idelöra.

 

Artiklar från Familjeliv