Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför förstorar ni brösten?

Skrivet av B
Jag blir så ledsen när jag tänker på hur hopplöst det ser ut med all denna utseendefixering. Bara för att porren fått så stort inflytande över skönhetsindustrin så behöver man väl inte jamsa med i eländet? Jag tycker att man som vuxen har ett ansvar att stå upp mot den här hysterin och INTE pumpa upp brösten mm. Varför inte vara ett bra exempel för unga att man duger bra som man ÄR? Och kom inte med "jag gör det bara för att jag själv tycker att det är snyggt=jag är INTE påverkad av skönhetsindustrin och rådande ideal" för det är bara löjligt!
Unga tjejer och killar får ju vansinniga förväntningar och krav på sig med all denna vansinniga utseendefixering.
Dessutom tycker jag att det är så självfixerat, och rent korkat faktiskt, att lägga ner all denna energi och pengar på sitt yttre, skänk pengarna till fattiga och utsatta barn istället!
Svar på tråden: Varför förstorar ni brösten?

I mitt fall...

Skrivet av  En annan morsa
...så var det inte "porren" som påverkade mig, utan det faktum att jag vantrivdes så fruktansvärt och började undvika saker (gå till simhallen med barnen, vara naken med min man osv) pga hur mina bröst förändrades efter andra barnet.

Jag gjorde ett lyft och lade in 250 gr geléhallon, visserligen var det dyrt, men det var ett beslut som hade mognat fram under lång tid, och såhär i efterhand kan jag säga att det verkligen varit värt vartenda öre!

Det gjorde under för min självkänsla, och bara känslan av att vara NÖJD med brösten (även om ingen annan ser eller vet om det) är värt mycket!

Jag ägnar mycket tid och energi åt utsatta barn i andra sammanhang, och jag ser inget motsatsförhållande i detta.
 

Jag menar inte

Skrivet av  B
att man är DIREKT påverkad av porrens ideal men att skönhetsidealet som råder i samhället är inspirerat av porr.
 

Nej, det tror inte jag...

Skrivet av  anna
inte just porr, men jag kan hålla med om att det är synd att man ska se ut på ett visst sätt. Jag gjorde operationen av samma anledning som En annan morsa, och har bara b-kupa. Men min självkänsla är mycket bättre (och detta kanske beror på idealet, men så är det ju...)
 

fast flertalet av dom som förstorar brösten.

Skrivet av  Betsy,opererad utan stora bröst ändå.
Gör inga "bomber",dom är inga slitzbrudar med jätte bröst som är det första som syns när du ser personen.
Utan det är vanliga kvinnor med barn och familj som har tappat en del av sin självkänsla iom att brösten försvunnit efter ammning.
Dom opererar kanske in mellan 200-350 i brösten,mät upp 2 dl okokta riskorn i ett glas så fär du se hur "jätte" stora bröst det inte blir av det.
Vad jag vill komma fram till är att nästan alla som aldrig skulle kunna tänka sig att förstora brösten har en bild i sitt huvud av en tjej med jätte bröst på näthinnan.
Tycker att det är synd att det är så,för sanningen ser helt annorlunda ut.
 

Som någon skrev

Skrivet av  Ej opat brösten
så handlar det i majoriteten av fallen om att få tillbaka sina bröst som man hade före graviditeten, eller möjligen för att få bröst som man aldrig haft. Inte om att få några jättebomber för att bli sexig. Det handlar om att kunna känna sig som en kvinna, eftersom kvinnor har bröst. NÄr brösten försvinner så försvinner också en del av ens kvinnlighet.

Jag tror att om det var så, att killarnas stolthet sjönk ihop och nästan försvann efter de fått barn, eller efter en viss ålder, så skulle de också operera sig.
 

Alla kvinnor har

Skrivet av  B
faktiskt inte bröst.
 

intressant statistik

Skrivet av  helga
var hittar man dessa siffror? Vore roligt att läsa den undersöknigen, om den finns.
 

Statistik?

Skrivet av  Ej opat brösten
Menar du mitt inlägg? Var någonstans har jag redovisat statistik?
En ansträngd tolkning av ditt syfte, och jag antar att du menar mitt påstående om att majoriteten opererar sig för att få tillbaka sina tidigare bröst alternativt får bröst som de kanske aldrig haft.
Det är ingen statistik, det är ett privat konstaterande efter att bl a ha läst inlägg här, varit på konsultationer hos flera av Sthlms kliniker och fått den informationen av läkarna, samt "snacket på stan".
Men jag antar att det i din närkrets endast är Slitz- eller playboy-brudar-wannabees som opererar brösten. Det är din erfarenhet förståss? Det måste det vara med tanke på att ditt inlägg lyser av skeptisism mot mitt påstående.
 

bade dig och betsy

Skrivet av  helga
ni later väldigt säkra när ni skriver att "majoriteten av kvinnor som opererar sina bröst" är si eller sa. Det later som om det handlade om en undersökning eller statistik av nagot slag, inte "snacket pa stan". Jag har ingen aning av exakt vilka skäl kvinnor förstorar sina bröst, vore kul att se en undersökning. Och i min bekantskapskrets finns ingen som (sa vitt jag vet) har förstorat sina bröst.
 

Mycket förutsägbart Helga

Skrivet av  Ej opat brösten
Redan när jag svarade på ditt inlägg visste jag att du skulle skriva att ingen i din krets opererat brösten. Det är du och din krets för god för!
F ö tror jag du tittar för mycket på Ricki Lake edyl. I sådana exhibitionistiska sensationsprogram får man lätt den uppfattningen, att kvinnor i allmänhet springer omkring i endast Victoria Secret-underkläder på stan, och opererar in bröstplantat i storleksordningen Merkurius. Tror man på sådana program förstår jag inte var någonstans statistiken kommer in.
I Sverige är det emellertid mest vanliga Svenssons som opererar sina bröst - inte bimbos. I Sverige förekommer väl inte bimbos i någon större skala överhuvud taget, varken i dessa eller andra sammanhang.
 

hjälp

Skrivet av  helga
vad hätsk du är! Jag som trodde att det här var en diskussionsforum. Japp, förutom att jag och mina bekanta är för goda att göra bröstförstoringar, tittar vi inte heller faniga pöbelprogram i tv-n. Skulle aldrig falla mig in. Däremot har jag tittat nagra ganger pa foton pa före-efter bilder pa opererade kvinnor och jag tycker att absoluta flertalet har alldeles normala bröst, innan alltsa. Efterat har de tva bollar under hakan. Men det vore ytterst intressant att läsa en undersökning om det fanns.
 

Då bollar jag över till dig då

Skrivet av  Ej opat brösten
och frågar efter _din_ statistik? Var har du sett dessa bilder på bollar under hakorna? Och hur många har du sett? Är det måhända majoriteten av bröst som du faktiskt har sett?
 

ööh - det star: jag tycker

Skrivet av  helga
det framkommer väl med all tydlighet att det är jag som har tittat pa bilder (och nej, ingen statistik har jag hur manga bilder eller pa hur manga olika sajter) och det är jag som tycker...förstar inte riktigt varför du är sa agressiv?
 

Fast varför?

Skrivet av  ---
Tiattar du på för o efter bilder på bröst? Om du nu tycker det är så"frånstötande"?
Är det kanske så att du innerst inne vill göra en operation,men du vågar inte?
 

--- Du har verkligen

Skrivet av  B
din argumentationsteknik mellan fotknölarna. Så om man kritiserar något så vill man per definition ha det samma!?
 

varför jag har tittat pa bilder?

Skrivet av  helga
Därför att jag är opererad för bröstcancer och mitt högra bröst är väldigt missbildad. Det gar inte att göra nagot at det, men jag har tittat lite pa bröstrekonstruktioner av nyfikenhet. Och just p g a att jag själv ocksa är "bröstopererad" fast inte frivilligt tycker jag att folk utsätter sif för stora risker för kosmetiska skäl. Man kan fa fula ärr, implantaten maste ända bytas ut före eller senare osv, det blir svarare att upptäcka bröstcancer, tex.
 

Har ingen statistik,

Skrivet av  betsy.
Men innan man bestämmer sig för att opa sig så forskar man ju runt extremt mycket,Jag frågade runt hos kompisar som gjort/kände nån som opat sig.Sammanlagt ringde jag väl runt till kanske 10 stycken som opererat sig,ingen av dom har speciellt stora bröst(7 stycken av dom jag pratade med hade stl b).Och när jag var på konsultation så frågade jag även min läkare hur vanligt det är att tjejer/kvinnor gör STORA bröst typ 450-750 cc,Han svarade att det är väldigt få,han själv utför inte ens operationer där folk eftersträvar "P Andersson" storlek,utan hänvisade då dom att söka till en annan klinik.Men naturligtvis så är det dom stora implantaten det pratas om,det är ju dom som syns.
Men man får inte dra alla över en kam,varken i detta eller nåt annat fall.Alla har sin egen orsak till att operera sig,en del har till och med remiss pga av olika skäl.
 

Artiklar från Familjeliv