Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

???????

Skrivet av Medusan
Jag har en dotter på 8,5 år som jag alltid ansett vara lite annorlunda jämfört med andra barn. Förr tyckte min omgivning att jag överdrev men nu änteligen börjar min omgivning förstå och hon skall utredas för DAMP/ADHD.
Hon är jätte duktig i skolan men behöver helst en vuxen vid sin sdia hela tiden för att tala om för henne att hon kan. Läsa kan hon men när hon skriver är det väldigt"stökigt" liksom när hon ritar.
Det motoriska är hemskt. Det är hemskt att se de andra barnen hoppa hopprep (flickorna särskilt) och se henne när hon snubblar över repet hela tiden.
Hon har inga kompisar. Däremot är hon världens snällaste och skulle kunna ge bort allt hon äger bara alla är glada. Hon har aldrig skadat någon. De flesta anser henne för snäll för denna världen och tycker ibland att jag inte skall förstöra det genom utredningar. Jag hör och läser mest om aggresiva pojkar men är väldigt okunnig så tips mottages med tacksamhet.
Svar på tråden: ???????

Kämpa vidare

Skrivet av  jdropp
Hej Medusan!
Jag tycker värkligen att du skall utred om din dotter har någon form av bokstavskombination. Om inte annat för tösens skull. Är det nu så att hon skulle ha det. På vilket sätt skulle hon bli annorlunda. Jag känner igen mig i mycket av hur du beskriver din dotter. Jag har en son som nu 14 år. Han fick sin första diagnos när han var 6 år, MBD/DAMP. Han tillhör de passiva DAMP-barnen de där som inte syns eller hörs men finns där.
När jag så småning om hade smält att han faktist inte var som andra så känndes det väldigt skönt att få sänka den ribban som man sätter upp som mål antingen medvetet eller omedvetet. Man glädjs åt andra saker och man vet att när de har lyckats med något så har de bannemig kämpat för att nå den segern. Något som jag vill att du skall ta med dig, ovadsätt, så är det inte de hinder man har framför sig som räknas utan det är segrarna som du och din dotter har bakom er.
Kram
 

Flickor???

Skrivet av  jill_59
Flickor brukar inte vara så aktiva som pojkar, man säger att pojkar är hyperaktiva medan flickor är hypoaktiva. Detta stämmer inte på alla men på de flesta
stämmer det. Jag tycker absolut att du ska utreda själv kämpa jag mot allt och alla och först nu när hon är 18 år har vi fått igenom en utredning på vuxen psyk. Hon har missat hela sin skola för att hon inte fick den hjälp som hon var berättigad till så stå på dig och gör utredningen medan hon är liten så att hon kan få hjälp i tid.
 

Artiklar från Familjeliv