Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ärftlighet..

Skrivet av White Fang
är det någon som vet hur stor den är för DAMP/ADHD? Jag är ju diagnostiserad med ADHD men nu var min man iväg till psykolog pga sitt arbete och denne påpekar då att han borde bli utredd för ev DAMP/ADHD/ADD. Psykologen arbetade bla med att utreda skolbarn för detta och provade ett test, vilket då visade tendens hos min man.
Så, vad tror ni om risken för att mina barn ska har ärvt detta? Vi har ju klarat oss bra i livet men när det nu kanske är dubbelt upp så kan man inte låta bli att oroa sig lite.
Svar på tråden: Ärftlighet..

Tja,det jag vet

Skrivet av  Nettan
är att det _finns_ en benägenhet att ärva o risken är väl lite större då om det finns på båda sidor om släkten.
 

Finns inga belägg för ärftliga ORSAKER...

Skrivet av  Haqvin
... till ADHD-symptom!
 

Inte heller belägg för tvärtom finnes! (imt)

Skrivet av  ..
 

Och....? (imt)

Skrivet av  Haqvin
*
 

är du ironisk lilla gubben?

Skrivet av  Anna
det är inte likt dig. Stick hem till Hälsa nu, vi kommer dit när vi vill diskutera. Puss å kram.
 

Nej, lilla gumman!

Skrivet av  Haqvin
Och jag är ledsen, anna. Jag lyder inte dina order heller. När bokstavsproblemens natur och behandling diskuteras här, gör även jag det. Du får vänja dig.
 

vadå och........

Skrivet av  ts
det är väl självklart lika viktigt i sakfrågan?
Nej, oups förlåt Haqvin såg inte att det var du, då förstår jag varför du inte förstår!!
 

Hmmm....

Skrivet av  J
trodde du var överens med oss härinne att du skulle hålla dig till Diskutera diagnoser????
Belägg för att det finns ärftlig benägenhet finns ju visst om man kan påvisa att detta är något som finns i släkten,ex en i varje generation.....!
 

När diagnoserna diskuteras...

Skrivet av  Haqvin
...där och ingen annanstans, håller jag mig där. När de diskuteras här deltar jag här, på samma villkor som andra.

Att symptom av typ ADHD och liknande "finns i släkten" är inget belägg för ärftlighet. Det kan lika väl tolkas som psykosocialt arv.
 

Dig kan man alltid lita på.:)

Skrivet av  J
Men nu anser jag inte att det var nån diskussion här inne, möjligtvis en _potentiell_ sådan men det hade inte gått över till nåt diskuterande.
Och jo,om en mormor hade ADHD,sen hennes son,sedan hans systerson o hans i sin tur systerdotter.... samma släkt,olika familjer....DÅ tycker jag nog att det finns i släkten o inte psykosocialt!!!!
Men även om jag finner det rätt intressant att diskutera med dig så tänker jag inte göra det här inne, så jag sätter punkt här!
 

Så jag skall fråga dig först då, J, …

Skrivet av  Haqvin
...när du anser att det har blivit en diskussion, så att jag kan få ditt klartecken att delta?

Psykosocialt betingade, känslomässiga störningar kan ta sig många – men inte sällan likartade – uttryck. Därför är det inte konstigt om likheter uppträder i olika delar av släkten. ADHD är ingen medicinskt avgränsad sjukdom, så vilka som ”har” resp. ”inte har” ADHD är inte några entydiga sanningar.
 

Ingalunda!

Skrivet av  J
För sen du försvann från denna sida så försvann även diskussionerna! Vilket innebär att det numera bara går till _potentiella diskussioner_,det blir inte mer än så. Alla håller sams härinne o den trevliga stämningen återkom så om du fortsätter att hålla dig på Hälsa så kan vi bibehålla stämningen härinne.
Have a nice day
 

Ungefär som på...

Skrivet av  Haqvin
...Sverigedemokraternas interna partyn då, om du ursäktar jämförelsen.
 

*ASG* Du e ju bara för rolig du! :) *imt

Skrivet av  J
h
 

Ja..

Skrivet av  White Fang
jag kan då se var jag har fått mina "drag" från. Min mamma suckar ofta över att jag är så lik min pappa och han har mycket som stämmer överens med ett bokstavsbarn (dock aldrig utredd).

Och det är väl lite underligt av en framståends psykiatriker i ämnet att säga att ADHD odyl är ärftligt. Jag är mest lite lur på _hur_ ärftligt det är.
Sen finns det säkert andra orsaker också till dessa diagnoser men, som sagt, det hör nog mer inne på diskutera...
 

adhd/damp är ärfligt till en vis del.

Skrivet av  Mattias mamma
ja har generna som ja förvidare på mina pojkar,varför just pojkarna kan ingen svara på,så det finns ärlighet tuvärr,,kramizar till er alla.
 

Ärftligheten är en av flera tolkningsmöjligheter.

Skrivet av  Haqvin
Dvs. det är EN av flera möjliga GISSNINGAR. Belägg finns inte!
 

hej White Fang!

Skrivet av  Rosi Jocke och Linneas mamma.
Det var ett tag sedan jag var här det har varit mycket just nu.
man har startat en utredning på Linnea nu ochså även mig!
Vi har kikat tillbaka på min släkt och kommit fram till att det man sa på min pappas sida va Högbergs humöret är nod en släng av Ad/Hd symtomer.
Min pappa har vissa svårigheter som ävenn hans mamma och morfar haft,även mina syskon har en släng av vissa detaljer.
Jag är också mycket princip fast skall ha ordning på saker och ting hatar att gå i butiker med mycket folk med mycket mera som faller inom ramarna.
Jag är även i 210 jämt svårt att sitta på min rumpa!
Men har aldrig haft svårt för att lära mig tvärtom det har gått som på räls.
Då talade min psykolog och läkare om att alla behöver inte ha inlärningsvårigheter!
Så visst ligger nog generna där och spökar alltid!
 

Märkliga slutsatser! (imt)

Skrivet av  Haqvin
*
 

Artiklar från Familjeliv