Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är ADD??

Skrivet av Mamma till många
Vi har "fått" ett barn i huset med diagnose ADD (+ lite mer) Men vad är det? Finns det någonstans att läsa om detta?? Har någon av Er erfarenhet av ADD, så skriv gärna och berätta. Jag SÖKER kunskap.
Svar på tråden: Vad är ADD??

En förkortning för den...

Skrivet av  Haqvin
...engelska beteckningen "Attention Deficit Disorder", som helt enkelt är ett samlingsnamn för ett antal bedömda beteenden eller "symptom".

Eftersom det utvecklingspsykologiska perspektivet sällan delar in olika beteenden i diagnoser är det svårt att hitta länkar med sådant perspektiv som beskriver ADD.

Det neuropsykiatriska/biologiska perspektivet finns beskrivet i t.ex. följande länk, som jag personligen dock rekommenderar dig att läsa med kritiska ögon.

http://add.about.com/cs/whatisadd/index.htm
 

Tack...

Skrivet av  Mamma till många
Jag ska in o kolla länken. Vi har en "fortsättning" på diagnosen. ADD med exekutiva svårigheter.
Det känns just nu som uppförsbacke i en djungel.
 

Låt dig inte skrämmas av...

Skrivet av  Haqvin
...läkarnas "magiska" språkbruk. "Exekutiva svårigheter" betyder inget annat än att barnet har svårt att bestämma sig och genomföra saker. (Hur många barn har inte det?)
 

Rimlighetsanalys

Skrivet av  Christopher
"Exekutiva svårigheter" tolkar jag i och för sig som att ditt barn har svårt att utföra saker, inte svårt att bestämma sig.

Det är rätt att alla barn har vissa svårigheter med finmotorik etc, etc beroende på ålder. Alltså: Skulle läkaren ha skrivit det om inte svårigheterna hade varit uttalat större än vad man kan förvänta sig i den åldern?

Naturligtvis inte.

Det är förstås möjligt att ditt barn kan komma ikapp sina jämnåriga men med koncentrationssvårigheter dessutom lär det förmodligen behövas extra hjälp.
 

Exekutiva svårigheter

Skrivet av  Andrea
Haqvin, jag tycker det ger inte så mycket att gissa, när man inte vet vad det är. Nej, det är inte att man har svårt att bestämma sig. Och det är ganska olämpligt att bagatellisera det som du gör, det ställer nämligen till med mycket problem.

Mamma till många:

Om man har exekutiva svårigheter så innebär det att man

- har svårt att jobba mot ett mål, föreställa
framtiden.
- har svårt att planera
- hoppar över moment, klarar inte flera steg
- har svårt att prioritera
- är oorganiserad (tappar bort papper, osv.)
- har svårt att komma igång
- klarar inte längre project
- jobbar för långsamt och blir inte klar i tid
- är oflexibel och kan inte anpassa sig till omständ-
igheter, eller klara svårigheter som dyker upp
- kan inte kontrollera sitt eget arbete (om det är
rätt)
- reagerar olämpligt eller överdrivet
- börjar saker men gör inte klar dem.

Det är väldigt viktigt just i skolan, att lärarna är medvetna om dessa svårigheter. Man måste hjälpa honom genom att motivera honom extra mycket (t.ex. låta honom skriva på dator), dela upp längre uppgifter (mycket viktig!!), ge feedback, hjälpa honom med tidsplanering, ge honom en översiktlig struktur av en uppgift som innebär flera steg, hjälpa honom/träna honom att planera och prioritera, förvara material åt honom.

Jag har en länk också, men på engelska (det är en Tourette-sida, men det finns också om ADHD och annat). Ovanstående punkterna är tagna från den sidan:

http://www.tourettesyndrome.net/ef.htm
 

Tillägg! (Oj! Jättelångt!)

Skrivet av  Bölgrodans mamma
Enkelt uttryckt skulle man dessutom kunna säga att ADD är det samma som ADHD fast symtomen är den motsatta! Barn med ADD har precis samma svårigheter som barn med ADHD men istället för att tackla sina problem med ett överaktivt beteennde så tacklar istället barn med ADD problemen med underaktivitet.

Jag har själv en son med ADD och jag kan säga att ytterligare ett problem för de här barnen är att om man ser ADHD som ett dolt funktionshinder så får man nog betrakta ADD som i det närmaste osynligt! Ett barn med ADHD ger sig åtminstonne till känna, ett barn med ADD märks ofta inte alls. Det gör att det nästan bara är de barn med uttalade svårigheter som överhuvud taget kommer på tal för en utredning.

Inte heller går det att bemöta ett barn med ADD som ett med ADHD. Om jag utgår från min son så är han inte alls hjälpt av extremt lugna miljöer. Snarare är det så att hans problem blir än mer påtagliga i sådana miljöer. Under andra klass gick han i s.k liten grupp och det var det absolut värsta som någonsin har hänt honom. Jag tror inte han lärde sig någonting på ett helt år pga avsaknaden av små, "störande" intryck. Efter att han flyttades tillbaka till sin ordenarie klass har jag insett att han inte bara behöver sina klasskamrater, han är faktiskt helt beroende av dem för sin inlärning. Han behöver helt enkelt alla dessa små vardagliga ljudintryck som de ger upphov till för att kunna behålla fokus någorlunda. Det hela hade antagligen inte fungerat om han gått i en stökig klass eftersom han då "stänger av". Han är också (precis som ADHD barnen) mycket beroende av att hans lärare strukturerar upp skoldagen på ett tydligt sätt.

Ett helt annat problem är att den forskning som bedrivs/har bedrivits främst riktar in sig på de mer utåtagerande barnen. Det är kanske naturligt men det gör att man känner sig ordentligt vilsen som förälder till et barn med ADD. Allt som kan underlätta barnets situation måste man helt enkelt komma på själv eftersom det nästan inte finns något skrivet om detta funktionshinder (har hittat ETT stycke i EN bok). Man har inte heller någon att prata med eftersom "ingen" förstår vad funktionshindret innebär vilket gör det hela ännu svårare.

Tyvärr blir det nog mycket så att barn med ADHD "tar" all uppmärksamhet vilket gör att barn med ADD blir åsidosatta. Eller som en mycket klok person en gång sa:
- Ett barn med ADD är "bara" ett problem för sig självt medan ett barn med ADHD är ett problem för sig självt OCH för omgivningen!

 

Jag har svårt att se...

Skrivet av  Haqvin
...motsättningen mellan min beskrivning och Christophers och Andreas, med undantag för att exekutiva svårigheter knappast betyder motoriska svårigheter. I varje fall inte språkligt.

Nej jag bagatelliserar inte, Andrea, men jag ser inget omedelbart skäl att _diagnostisera_ sådana här färdighets- och mognadsvariationer hos barn.

Och handen på hjärtat, Andrea, hur många vuxna människor "klarar" den sanslösa kriterielista du ställer upp? Alla dessa "kriterier" är dessutom av synnerligen subjektiv karaktär!
 

Sedan när...

Skrivet av  AS-mamma
finns det ett krav på att man måste ha alla symptom som ingår i en diagnos? Mitt barn har flera avvikelser från diagnoskriterierna och ändå så har h*n AS.

Om sedan en doktor uttalar/observerar detta problem hos ett barn så förutsätter jag att barnet är klart avvikande från vad andra normalstörda barn som halkat efter i utvecklingen är.
 

Ähem.... Haqvin

Skrivet av  Andrea
"Jag har svårt att se motsättningen mellan min beskrivning och Christophers och Andreas, med undantag för att exekutiva svårigheter knappast betyder motoriska svårigheter. I varje fall inte språkligt."

???? Det betyder i alla fall inte att man har svårt att bestämma sig! Och vad innebär att man har svårt att utföra saker? Det kan förstås vem som helst räkna ut som vet vad ordet "exekutiv" betyder. Men det kan ju i praktiken betyda vad som helst. Därför gav jag exempel.

"Nej jag bagatelliserar inte, Andrea, men jag ser inget omedelbart skäl att _diagnostisera_ sådana här färdighets- och mognadsvariationer hos barn."

Du skulle inte säga så om DU hade jobbat som lärare. Det ställer nämligen till med väldigt mycket problem. För barnet självt, menar jag. Oavsett om man "diagnosticerar" problemen, så bör man i alla fall kartlägga/identifiera/inringa dem. Som tur är så har lärarna redan på lågstadiet sina sätt att kolla av att barnen hänger med, att de förstår instruktionerna, osv. Annars får man den där sannlösa situationen att barn går ut 9:an och inte kan läsa, eller multiplikationstabellen, eller liknande grundläggande kunskaper.

Så länge man inte vet exakt vad barnet har svårt med, så kan man inte hjälpa dem. Titta bara några år bakåt. Det var en hänsynslös utslagning i skolan för barn som inte vara dummare än andra, men det var då den enda förklaringen man hade för att de inte hängde med. När man kunde ha hjälpt dem med några enkla anpassningar. Tur att pedagoger numera för det mesta har den kunskapen och den insikten.

"Och handen på hjärtat, Andrea, hur många vuxna människor "klarar" den sanslösa kriterielista du ställer upp? Alla dessa "kriterier" är dessutom av synnerligen subjektiv karaktär!"

Det där har vi diskuterat många gånger, och jag har sagt många gånger att ALLA människor nog ha vissa drag, vissa av dessa svårigheter i viss grad. Det är gradskillnader! Dessutom beror det också mycket på om man är i en situation, där det spelar en stor roll. Jag menar om en vuxen bestämmer sig: Det här gör jag inte klart, jag har ingen lust (och jag förstår konskvenserna) - varför inte! Om ett skolbarn ALDRIG gör nåt klart, så kan det vara betydligt mera allvarligt.

Dessutom: De här kriterierna är egentligen rena ADD/ADHD-kriterier. De flesta ingår i diagnoskriterierna. Exekutiva svårigheter är INTE en egen diagnos.
 

Eftersom det här börjar bli...

Skrivet av  Haqvin
...förvillande likt en diagnosdiskussion, tar jag nu det ansvar som jag hittills har varit ganska ensam om att ta, nämligen att i stället svara under "Diskutera diagnoser".
 

Hej å hå igen

Skrivet av  Mamma till många
Det fanns faktiskt en del att läsa om ADD, men mest hjälp fanns hos PBU.
Tack ni som svarade, jag återkommer säkert med en hel del knasiga funderingar!
 

Var?

Skrivet av  Bölgrodans mamma
Var har du hittat litteratur om ADD??? Jag vill också läsa!!!!
 

Via särskolan...

Skrivet av  Mamma till..
I vår kommun hade särskolan en "mapp" om ADD.
Det var en hel del medicinska fakta, men också sånt som jag fattade.
Jag ska kolla igen om jag få kopiera så kanske vi kan se till att du får en.
 

Artiklar från Familjeliv