Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

14-årige sonen har problem med

Skrivet av Hoppas på svar av erfarna föräldrar
koncentrationen,har svårt att kontrollera plötsliga impulser,är mycket rastlös,mm.
Vi har varit hos skolans psykolog eftersom hans lärare upplever detta som ett jobbigt problem.Han har också mycket "ljud" för sig vilket naturligtvis är störande för klasskompisarna.Och lärarna.

Hemma är han jobbig på så sätt att han aldrig lyssnar på vad vi säjer.till exempel så måste alla våra barn meddela sig om de går ut.Säja till när de går och så vidare.Sonen däremot han bara försvinner,utan att säja Hejdå ens.
Plötsligt är han bara borta.Samma sak i skolan dr han kan smyga iväg ut i korridoren bara. Eller gömma sig i klassrummet "på kul"!!

Är inte detta med hans sätt typiskt för tex ADHD??
Jag har ALLTID känt att något är annorlunda med honom men ingen har tagit detta på allvar.Förrän nu.Vad tror ni??
Svar på tråden: 14-årige sonen har problem med

Ingen som vill svara? Imt.

Skrivet av  Hoppas på svar av erfarna föräldrar
s
 

Förstår att du vill ha svar...

Skrivet av  Ulle+3
Kan dock inte säga så mycket eftersom jag inte har någon erfarenhet av ADHD hos så stora barn/ungdomar. Det skulle ju kunna vara tics de där ljuden har sysslar med, och då tänker jag ju på Tourettes, som ju i övrigt väl har samma symtom som ADHD.
Nån annan kanske kan svara mer...
 

Är väl eg inte heller rätt person att svara

Skrivet av  marib
men som förälder så känner man sitt barn bäst. Tycker du att något inte stämmer så är det säkert så.
Att få igång en utredning på en 14 åring verkar inte vara det lättaste, försöker själv men de sägs vara svåra att utreda pga att man inte riktigt vet när de är sanningsenliga *!*
Som Ulle så tror jag också att ljuden han har för sig är Tics, och de kan han inte kontrollera, de bara kommer.
Rent spontant så tycker också jag att beskrivningen tyder på ADHD.
I övrigt fortsätter jag göra reklam för Efalex (nej jag får ingen provision men jag borde ha) se råden till m. Önskar även dig lycka till och välkommen hit
 

Fast min fjortonåring

Skrivet av  Åmalin
utreds just nu med misstanken Aspergers. Den utredningen görs hos autismteamet. Det är ingen som sagt något om hans ålder.
 

Där ser man

Skrivet av  marib
då borde jag kunna driva igenom en koll. Tack för det :-)
 

Hej

Skrivet av  Andrea
Jag har en 15-åring med ADHD/Tourette. Det där med läten - det kan vara tics. Har du sett motoriska tics? Dvs. upprepade rörelser (blinkningar eller annat?).

Det är himla svårt att bedöma om just en tonåring har ADHD, därför att många är lite ur balans i den åldern. Och många har en kris. Men om han alltid varit så, då kan det mycket väl vara ADHD. Och Tourette, antagligen (det innebär tics). Det där med gömmandet ... det låter lite åt Tourette-hållet, tycker jag. Men jag har ju svårt att skilja på vad som är ADHD och Tourette, eftersom sonen har både och.

Har du läst på Neuronätet? Det finns många länkar därifrån också.

http://user.tninet.se/~fxg297r/valkommen.htm
 

Min 14-åring

Skrivet av  Idalina
utreds just nu för misstänkt Asperger och Tourette syndrom. Han låter till viss del lik min son, särskilt det där med att bara gå utan att säga något. Vi upplever det som om han lever i sin egen värld på någe vis. Men det kan också höra ihop med puberteten tror jag, i kombination med Asperger i hans fall.

Tror också att ljuden kan vara tics som han absolut inte rår för. Det kan ju vara därför din son plötsligt går iväg att han upplever att han måste "ticsa" av sig utan att någon ser eller hör, så gör mina grabbar (har två grabbar med just Tourette). Plötsligt blir det bara "fullt" när man försöker hålla tillbaka ticsen, och då måste de ut. Har han andra tics? T.ex blinkar med ögonen, rynkar på näsan, rycker med munnen, olika handrörelser eller andra ryckningar i muskler?

Rekommenderar dig att gå in på hemsidan som Andrea tipsade dig om.
 

min 14åring

Skrivet av  eva-lena.89.95.97/98.simon30/10-01
har adhd oh har massa ljud försig som är irreterande...det din son har är som min,,nu är min lugnare när han fått midecin
 

Artiklar från Familjeliv