Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang assistent i skolan

Skrivet av malin.k
min flicka alexandra är 10 år till hösten o går i en vanlig klass i 3an o hon ahr ju precis fått sin diagnos ADHD o autismspektrumstörning o nu sa läk att hon måste ha en ass i klassen som kan hjälpa henne när det blir för jobbigt för henne o jag påtalade det för rektorn en gång innan hon fick diagnos då vilel ahn sätta henne i en klass som är elever med AS autism visst kanske är bra men hon har väl rätt tilla tt gå kvar i sin klass med en ass?? rektorn kan väl inte tvinga mig..vet ju andra barn som går i vanlig klass med ass..hon är ju normalbegåvad o klarar sig bra i alla ämnerna utan matte

hopaps på svar :) blev lite svamligt

Svar på tråden: ang assistent i skolan

hej Malin

Skrivet av  ingela
Nej, jag tror inte att han kan tvinga dig?

Jag måste fråga varför du inte vill att hon ska gå i en klass för barn med särskilt behov av stöd?

Eller är det en klass för elever som är svagare i sin "begåvning" för det ena behöver ju inte ha med det andra att göra Men kan också ha det.

Du kan inte kräva att ditt barn ska få ha assistent - men du kan kräva att ditt barn får hjälp utifrån sitt behov.

På mig verkar det som du inte nyligen har pratat med rektorn - det är kanske bra att börja i den änden. Det finns ju för- och nackdelar med allt här i livet.

Det allra bästa för ditt barn är ju om du som förälder (och ditt barn) kommer fram till en gemensam lösning som blir bra för er alla.

Lycka till


 

ingela

Skrivet av  malin.k
jag vill inte att hon ska gå i denna klass för där finns en pojke som har gått med henne i 3½ år när man räknar lekis..som blev flyttad till denna lillaklass pga av att han var stökig o han hadde ass i klassen

o han var inte snäll mot min flicka han mobbade henne hela tiden + fick många andra barn med sig från klassen..ps vi ska ha möte med skolan den 24 mars med hab o då kommer ju rektorn in i bilden igen

ananrs har jag inget emot att alexandra skulle få gå i denna klass
 

Fast..

Skrivet av  Wild
Den pojken kan ju ha utvecklats positivt i den lilla klassen och kanske tar emot Alexandra på ett helt annat sätt nu!
Lärare i en liten grupp har mycket större möjlighet att se/övervaka barnens relationer. I min sons "lilla grupp" så gör det ofta sociala träningar i form av rollspel.
Det är inget barn som har begåvningshandikapp i min sons lilla grupp, utan barnen där har ADHD, DAMP. Några av dem har dyslexi också, och den som är starkast i skolämnen är just min son - han har mer behov att stora stödet socialt.
Lärarna är mycket noga med att han inte ska klanka ner på dem som inte är lika långt framma i böckerna som han är. Vilket jag tycker är jättebra. Min son har fått en helt annan förståelse för andra människor och deras problem. Samt kan förstå sitt eget "hinder" mycket bättre.
För oss har liten grupp varit enbart positivt. Sedan går Prinsen i sin "stora klass" på alla praktiska ämnen, såsom slöjd, gympa, rytmik, elevens val. Han har även engelska med sin stora klass. Tanken är ju att "skola ut" honom till sin egen klass succesivt.
 

Artiklar från Familjeliv