Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Överklaga försäkringsbeslut?

Skrivet av Amelie från Montmartre
Inte en krona ska vi få för sonens ADHD enligt Trygg Hansa, diagnosen ställdes efter 6-års dagen. Är det någon som har erfarenhet av att överklaga liknande beslut?
Svar på tråden: Överklaga försäkringsbeslut?

Tyvärr

Skrivet av  marib
när jag kom på att man faktiskt _kunde_ gå vidare hade det gått för lång tid.
Du måste stämma dem på något vis minns inte hur, för att det ska gälla.
Men du GÖR det för hans skull! i dags läget ångrar jag att jag tyckte det verkade vara för besvärligt.
Vi vet ju ingenting om framtiden, de kanske kommer att behöva försäkringspengarna då.
Så för min skull också :-) På dem!
 

va!

Skrivet av  Dampmamma
Vi började få vår ersättning för fyra år sedan av Skandia (If, numera)och vår sons diagnos ställdes när han var nio år. Det var aldrig tal om att vi inte skulle få ersättning.
 

Hur mycket får ni?

Skrivet av  Dampinglan
Går pengarna till er föräldrar eller till ert barn? Jag har min son försäkrad i Folksam. Jag fick ca 4000:- tre år. Sedan kommer han få pengar från 12 årsålder.
 

Inga stora summor

Skrivet av  Dampmamma
Vi får en femhundring i månaden plus att vi fick en rekvisition på 11000 till en dator. Sedan så betalar vi inte för hans försäkring utan den är "gratis". Det vi får ersättning för är den merpartsdel som vi inte får i vb. Det sköna är att det är skattefritt.
Vet inte hur det blir när han blir myndig (om ett år)
 

hej en fråga till dampinglan

Skrivet av  malin.k
jag har precis skickat in papper till folksam om min dotters ADHD + autismspektrumstörning..får du 1 gång om året utbet??det får jag för min 10 årings lillebror med autismspektrumstörning o försenad utveckling då fick /får jag 15%av basbeloppet i januari varje år det är ca 5½ tusen..hur många % invaliditet har de skrivit på din son??har han mer diagnos än bara adhd??

hoppas du vill svara på alla mina frågor
 

så här

Skrivet av  Dampinglan
Min son har lindrig damp. De har sagt 10% vilket gav ca 4000:- i tre år. Men nu blir det inga fler pengar om jag fattat saken rätt.
 

nu vill jag jämföra!

Skrivet av  Vildmärren
Vad har din son för diagnos/er och hur hör invaliditetsgrad bedömde If det till?

Jag har förutvarande DIAL, nuvarande If ,till min dotter, och de föreslår 10% för hennes (medelsvåra) ADHD, högfungerande autism och epilepsi (frånvaroattacker). Skulle GÄRNA kunna visa dem på andra exempel som följer tabellverket bättre!
 

Ingen aning

Skrivet av  Dampmamma
Vi ansökte om hjälp till en dator och skickade in våra papper på vårdbidraget samt läkarutlåtande. Det vi fick tillbaka var 11000 kr till en dator och den merkostnadsersättning vi inte får genom vb.
Vår son har DAMP/ADHD/Asberger.
Någon invaliditetsgrad har jag aldrig hört talas om, tror inte att det är samma typ av ersättning vi pratar om
 

Lyck-ostar!!

Skrivet av  Vildmärren
Jag fick avslag på min ansökan om ersättning för dator...

Merkostnadsdelen får jag med, men det blir inte så mycket för min del.

Det jag är ute och fiskar efter är ersättningen för medicinsk invaliditet, som betalas ut som ett engångsbelopp. Den brukar räknas i % av totalt invalidiserad, tex. är fullständing blindhet på bägge ögonen 100%, fullständig blindhet på ett öga 25%, förlust av en stortå 5%, förlust av ett ringfinger 6%, medelsvår ADHD 10%, Asperger Syndrom 10%.
 

gången

Skrivet av  Vildmärren
Om man inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut skall man i första hand ta kontakt med deras kundombudsman. Det kan man göra helt informellt via telefon.

Nästa steg är (har jag förmig) att göra en anmälan till sjuk- och olycksfallsnämnden.

Om det finns en juridisk "konflikt", dvs försäkringsbolaget har sagt att "så här mycket blir det", inte "vi föreslår att det blir..." så kan du använda rättsskyddet i din hemförsäkring för att få hjälp av en jurist.

Jag kan kolla upp hur gången är lite mer exakt när jag kommer hem från jobbet...
 

så här:

Skrivet av  Vildmärren
Jag har fått en broschyr om If:s hantering av avvikande uppfattningar. Där står:

1) Om du tycker att If handlat fel i ett ärende kan du kostnadsfritt få ditt ärende omprövat av Ifs Kundombudsman. Kundombudsmannen kan pröva de flesta tyåer av ärenden och därvid bl.a. granksa såväl själva handläggningen som beslutet i ersättningsfrångan - men några få undantag finns. Din begäran om prövning hos kundombudsmannen måste ha inkommit 6 månader från det att du fått del av Ifs beslut i ärendet.

2) Är du missnöjd med bedömningen finns möjlighet att få ärendet prövat i Olycksfall - och Sjukförsäkringsnämnden. Önskar du detta ska du ta kontakt med handläggaren på If som sköter det hela.

3) Du kan kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden prövar dock inte tvister rörande vållandefrågor vid trafikolyckor eller medicinska bedömmningar.

4) Du kan vända dig till domstol med ditt ärende. Tag i så fall kontakt med närmaste tingsrätt för information. Om du vill ha ärendet prövat av domstol så tänk på att du måste begära detta inom viss tid, den s.k. preskriptionstiden. Detta gäller även om ärendet är under prövning hos andra instanser. Tiden är olika lång beroende på bl.a. vilken lag och vilket eventruellt avtal som fäller i ditt ärende. Närmare information om gällande preskriptionstid jus i ditt ärende kan du få av handläggaren vid If.

Vill du veta mera hör med Konsumenternas Försäkringsbyrå, 08-225800, fax 08248891, www.kofb.se.

Jag har inte överklagat ännu, bara diskuterat med min handläggare och hennes chef än så länge. Hör av dig om hur det går, du kan nå mig på mail också om du vill: [email protected]
 

Artiklar från Familjeliv