Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang ADHD och inlärning

Skrivet av mumriken
Hej!
Jag har en son som har en del svårigheter och jag har ibland undrat över om han har ADHD. Men nu har jag en fråga; har era barn (diagnosticerade ADHD) problem med inlärning, ffa läsning och skrivning ?

Jag funderar på att köpa Eye Q till honom med tanke på hur mycket positivt man får höra om detta. Det står mycket skrivet kring att läs- och skrivförmågan förbättrats MEN min son har inga svårigheter att läsa och skriva utan har tvärtemot mycket lätt för att lära trots koncentrationssvårigheter.

Min fråga till er är, hur vanligt är det att barn har lätt för inlärning OM de har ADHD. Hoppas att ni inte tycker att det är en dum fråga. Jag har mycket funderingar kring hans svårigheter som ni kanske förstår. Tack på förhand !
Svar på tråden: Ang ADHD och inlärning

Det finns inga dumma frågor :-)

Skrivet av  marib
Eg har LillaMonstret inga inlärningssvårigheter Tvärtom, han fattar snabbt och det flyter på. MEN sen var det den här biten med koncentrationen, _den_ är det inte så bevänt med.
Läsa ordentligt lärde han sig först i fyran, det var först så han hade ron att sitta still och verkligen läsa, inte hasta igenom texten.
Lika så självförtroende biten, den är viktig för inlärningen och där är han svag.
Tror inte sig själv om mycket.
 

Nja

Skrivet av  Nettan
kanske inte svårt för inlärning men däremot så brister ju koncentrationen vilket gör att man måste nöta in informationen hos henne, men är hon bara fokuserad så lär hon sig saker blixtsnabbt.
 

Inlärning

Skrivet av  Solsken
Hej1

Eye-Q är inte bara bra för inlärning, den gör även att barnen får ro och humöret dämpar sig, det kan ju göra en hel del för din pojke då det ofta blir bråk.
Jag tycker absolut att du ska prova fettsyror, du kommer absolut att märka skillnad.

Lycka till!
 

Vår son har otroligt lätt för sig....

Skrivet av  Trebarnsmor
...när det gäller det intellektuella planet...
Han lärde sig läsa utan problem och läser nu kapitelböcker och går i andra klass...
Han är ett mattesnille och nyfiken på det mesta som man kan lära sig...men...han har problem med koncentration och impulsivitet så till den grad att han trots sina kunskaper(han behöver s.a.s. ingen special-lärare) en anpassad skolmiljö och man har gjort en "skolans kartläggning" om ha´ns problem...

Vi har ännu inte fått någon diagnos, men det mesta pekar åt ADHD...så visst kan man ha problem med att klä på sig och komma ihåg skorna när man ska gå ut fast att man är ett snille i skolan...
 

Jag har två killar

Skrivet av  Biggan
hemma som är riktiga mattesnillen och tillhör de bästa, i sina respektive klasser, i alla andra ämnen också.
Grabbarna är 9 och 11 år och bägge har diagnos ADHD.
 

Har ingen erfarenhet...

Skrivet av  Tottes mamma Magdis
Mer än min bonusdotter och hon har väääldigt lätt för att lära in, hon har - enligt alla tester de har gjort - väldigt hög intelligens vilket gör att hon lär sig lätt och läser bättre än sin bror på 8 år (hon är 6 år)...

Köp Eye Q!!! Det kan inte bli sämre iaf!!!! Jag har käkat triomega under graviditeten och nu när jag ammar sonen eftersom vi tror att dottern har ärvt sin adhd från pappa/min man. Det lilla omaket som det är att käka triomega är värt det om man kan undvika att sonen får problem... dessutom är jag nästan helt övertygad om att triomegan lindrade minfoglossning kraftigt.
 

Artiklar från Familjeliv