Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dator bra eller dåligt

Skrivet av mamma till tre (problem) barn
hej
vad är eran erfarenhet av datorer ?
hjälp eller skälp
Svar på tråden: dator bra eller dåligt

Helt klart...

Skrivet av  Sofia
..hjälp!!!!

Vi jobbar med datorn på massor av olika sätt.
Alltifrån ren ordbehandling/ olika inlärningsprogram (tex lexia) till internetsökningar av fakta, och till tex Robomemo som är ett mycket speciellt program som övar upp arbetsminnet ffa hos ADHD elever.

Men...att släppa ungarna helt lösa med datorn/dataspel/internet är kanske ibland mer en "stjälp"....kan jag tänka mig.

Det måste finnas en vuxen tanke och pedagogik bakom datoranvändandet för att det ska bli en vettig verksamhet för barnen.

Annars kan man lika gärna köpa PS 2, x-box eller något liknande tv-spel.

Min uppgift som pedagog är att hjälpa mina elever att hitta/få redskap som underlättar deras vardag och ger dem en möjlighet att konkurrera på samma vilkor som andra elever. Om det sedan innebär extra lärarstöd, egen assistent, talböcker, miniräknare, personliga datorer...är individuellt från elev till elev.
 

rekomenderar

Skrivet av  mamma till tre (problem) barn
du det till en familj med minst2 boksavsbarn vilket båda har problem med läsning och skrift?
 

Rekomenderar...

Skrivet av  Lärare
...att varje elev med läs- och skrivproblematik har tillgång till egen dator. Gärna en bärbar som kan vandra mellan skolan och hemmet...

Rekomenderar också talböcker tex i SO och NO undervisning.

Har dina barn dyslexitestats?

Jag är ingen som propsar på diagnoser normalt, men just dyslexidiagnosen öppnar väldigt många dörrar....
 

ej testad

Skrivet av  mamma till tre (problem) barn
men min älsta dotter är diagnostiserad med "den kliniska bilden överrenstämmer med adhd"
hon är 10 år och hennes syster som är 9 har båda skriv och lässvårigheter kan vi ta detta via mail eller tel är lättare då?
[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv