Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var hittar man info om de negativa

Skrivet av Mamma till 3
aspekterna med diagnoser och utredningar? Jag letar och letar men hittar "bara" Kärfve.
Vidare; är det juste mot ett barn att göra en utredning för att andra (skolan) tycker att det skulle underlätta för dem? Vi har inga problem med dottern hemma utan ser henne för den hon är och vet vad hon har svårigheter med. Skolan och andra instanser verkar luta åt utredning men vi föräldrar är tveksamma
Svar på tråden: Var hittar man info om de negativa

Hej mamma till 3

Skrivet av  Bittan
På din första fråga kan jag inte svar dig, men om du går in under fliken "Hälsa" och diskuttera diagnoser kan du säkert få ett svar där om du ställer den frågan där.
Din nästa undran tycker jag att det är du som förälder som bestämmer om en utredning ska göras eller inte. alltså inte för att underlättta för läraren.
Vad är det som pekar på att läraren tycker att en utredning ska göras?
Man kan, om man är en duktig pedagog arbeta/hjälpa ett barn i skolan utan diagnos. Diagnosen gör ju inte din flicka symtomsfri.


 

De tycker

Skrivet av  Mamma till 3
att vissa saker med dottern pekar på att hon kan ha "autistiska drag" som de uttryckte det. De lutar nog mest åt AS-hållet.
Hjälpas ska hon ju oavsett om hon har diagnos eller inte så jag ser inte nyttan med den enbart för deras skull.
 

Inte för dears skull utan.........

Skrivet av  Bittan
för alla runtomkring din dotter.
Även om inte du tycker din dotter har så stora problem hemma kanske det visar sig på ett helt annorlunda vis i skolan och jag tror nog att läraren inte tänker bara på sig utan för dotters skull (får man ju hoppas)
Om det Asperger som misstänks kan du inte fråga lite på sidan "Autism och autismliknande tillstånd" de som har barn med Asperger har kanske nåt gott råd till dig.
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv