Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

? /mamma

Skrivet av Y
Har en son. Han fick sin trots som jag har sett beskrivits här vid 2 års ålder.Ja vad ska man säga..han skrek och var arg..inget man gjorde dög..
Nu är han 8 år. Han är en ängel hemma, spelar dator gullar med sina småbröder osv.. Men enligt skolan
"orsakar" han allt. Han har blivit mobbad blir lätt arg (tacksamt retoffer)! Obs han kan inte läsa än..
skolan vill att jag kontaktar bup..
klassen består av 13 killar och en tjej.
fröken vågar inte säga varken bu eller bä alla föräldrar till denna klass har kallat till exta möten pga barnens oroligheter..en massa händer ungar blir skadade osv..obs min son har ej skadat någon..
han har 3 bästisar med vilka allt flyter bra.
Vad ska jag göra har min kille damp som dom säger eller är han bara offer för olyckliga omständigheter snälla svara ni som har erfarenher! /Y
Svar på tråden: ? /mamma

Fel på skolan !!!!!!!!!!????????

Skrivet av  Ille
Hej Y
Som jag ser det så är det fel på skolan . det är klart aatt man alltid vill ha en syndabock och din pojke har blivit en .
jag måste också fråga vad det är för en lärare som inte säger varken bu eller bä . Nej byt skola !
Du verkar inte ha några problem med din pojk dessutom varierar det väl hur sen man är när det gäller att läsa och skriva. Han kanske är lite omogen eller är han född sent på året? Jag läste att speciellt pojkar som är födda sent på året bör gå i skola tillsammans med de som är födda året efter.
Ha det bra Kramar
 

När jag..

Skrivet av  Lycka Till.
läser ditt brev så är inte min första tanke damp precis. Långtifrån.

Tretton killar och en tjej i en klass med åttaåringar och en lärarinna som inte klarar att styra upp det.
Vilken unge som helst kan få hur många symtom som helst med den miljön på dagarna.

Ta upp hela situationen till skolledningen. Kräv ett möte och en plan hur de tänker lösa situationen.

Ta reda på fakta, genom t.ex. Skolverket, om vad ni har för rättigheter och vad skolan har för skyldigheter i en situation som denna.
En extra lärare om det finns behov.

Om skolan inte stöttar upp situationen så anmäl till Skolverket.
Gör det nu. Ju längre det pågår desto fler symtom kommer barnen att visa. Risken är att de sedan skyller på hela klassen eller väljer ut fler syndabockar bland barnen. Det är inte din pojkes fel. Gå inte på det. Sådant här behöver stävjas i tid. Lycka Till. Skriv gärna och berätta hur det går.
 

Svar på din insändare

Skrivet av  Lisa
Nu undrar jag om din 8-årige pojke har blivit remitterad till Studs-teamet som skolläkaren kan hjälpa till med.Studs-teamet består av sjukgymnast,arbetsterapeut,logoped,psykolog,läkare.Jag själv har precis avslutat en sån utredning på min son.
Dom är jättebra och lyssnar bra på föräldrarna.

Sen undrar jag om din sons skola har en liten undervisningsgrupp med max 10 barn.Mina bägge söner går i en sån liten grupp och det funkar bra.Min 9-årige son har diagnosen damp och min andre son är 11 år har fått diagnosen dyslexi och adhd.
 

Artiklar från Familjeliv