Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hett temprament osv

Skrivet av frågvis och undrande mamma till tre
Mina tre barn är alla känslomänniskor som blir jätteglada, jätteledsna och jättearga. Det går över fort och de ber om ursäkt ofta då det gått över styr.
De är impulsiva och utåtagerande men kan även vara lugna och koncentrera sig. Fin och grovmotorik fungerar utmärkt och de lär sig saker lätt förutom matten som två tycker är jobbigt.
Deras hetsiga humör oroar mig ändå och jag undrar om man ska tänka i bokstavsbanor om ni förstår vad jag menar??? När och hur märkte ni på era barn att det var mer än normalt???



Svar på tråden: Hett temprament osv

Dina barn låter väldigt

Skrivet av  tanten
normala om än med ett sydländskt temperament.
Det som skulle kunna vara ett problem är det "jättearga". Men det handlar ju om gradskillnader många gånger, och det som för en är oacceptabel ilska, tycker en annan är väl inte så farligt.
De flesta som skriver om sina barns ilska beskriver den mer som aggressiva utbrott som inte går att hantera eller stoppa, och att barnet inte är kontaktbart överhuvudtaget under utbrottet, att det vara mycket länge och inte står i proportion till vad som utlöste det. Vanligt är också att barnet efteråt är helt oförstående och ofta ovetande om vad som hänt och varför andra reagerar som de gör.
 

Artiklar från Familjeliv