Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hejsan

Skrivet av Mamma till Kewin 030307 o Casper 041203
Jag undrar vid vilken ålder ni märkte av att era barn va bokstavsbarn? Och om ni vet om det är ärftligt.
Jag har själv 5 syskon som har damp/adhd (jag har det inte) och mina barns far går på utredning för han kan eventuellt oxå ha nåt sånt och eftersom jag har 2 barn själv så e jag lite nyfiken.
Svar på tråden: Hejsan

Började ana oråd

Skrivet av  marib
när han var runt tre år gammal.
Fick indikationer om att dagis och lekis också uppfattade det så, och när han var sex år fick han diagnos först ADHD sen tillkom Tourettes
Ev orsaker och ärftlighet förs, pga snackreglerna under rubriken Hälsa/Diskutera diagnoser
 

Med tösen

Skrivet av  Nettan
redan från start.
Med grabben började jag misstänka för drygt ett år sen, nu står han i kö för utredning om misstanke om Damp...
Ärftligheten är omtvistad men jag har en bror med DAMP, det finns mycket adhd i släkten så ja... man får väl dra sina egna slutsatser av det.
 

Innan 3 år

Skrivet av  bullen71
När jag tittar bakåt med facit i hand så ser jag ju att det fanns symtom redan då, men vi började väl reagera när hon kom in i 3-års-trotsen vid 3 års ålder (så klart *ler*).
Orsakssamband får inte diskuteras på denna sida, men jag kan säga som så att min man har samma diagnoser som vår dotter, ev. har vår yngre son också lite av npf, min lillebror har diagnos, en annan bror + min far skulle utan problem få diagnos om de gick på utredning,,,,,,,,,,,så får du dra dina egna slutsatser av detta *ler*.
Hälsningar Åsa.
 

En komplettering till underlaget ovan

Skrivet av  Haqvin
Mina far- och morföräldrar präglade mina föräldrar under deras uppväxter. Den präglingen satte också sina spår i min och mina syskons uppväxt och har nu, i nästa led, också präglat mina syskonbarns uppväxter.

Av detta får du dra dina egna slutsatser.
 

Fel sida läs snackinfo

Skrivet av  imt
.
 

Jag har inte skrivit...

Skrivet av  Haqvin
...något annat eller mer än Nettan och bullen71, här ovan. Rikta därför gärna din tillrättavisning även till dem, "imt"!
 

jo, då , det är skillnad

Skrivet av  mamma till tre barn
Så här står det nämligen i snackinfot:

"Har du små eller stora barn med DAMP, ADHD, Asperger eller någon annan så kallad ”bokstavsdiagnos”? Här kan du prata med andra föräldrar i samma situation."

Du har ju inga barn alls, så därför hör du inte hemma på detta snack alls.
 

Fast

Skrivet av  anonym just nu
det kan väl hända att Haqvin själv har en diagnos även om han själv inte anser att den är medfödd utan beror på hans uppväxtförhållanden?
Detta är dock fel sida att diskutera detta på och i detta fall var det ganska onödigt att ifrågasätta hans inlägg då det väl ändå inte kan klassas som ett påhopp?
 

Fast

Skrivet av  anonym just nu
det kan väl hända att Haqvin själv har en diagnos även om han själv inte anser att den är medfödd utan beror på hans uppväxtförhållanden?
Detta är dock fel sida att diskutera detta på och i detta fall var det ganska onödigt att ifrågasätta hans inlägg då det väl ändå inte kan klassas som ett påhopp?
 

INGEN har gjort något fel här

Skrivet av  Marie *snackvärd*
den här gången. Samtliga har dragit paraleller med slätingar vilket är helt ok.
Redax har gjort bedömningen att Haqvins inlägg är ok även härinne så länge han (också) håller sig till snackreglerna och det HÄR var helt inom riktlinjerna
 

skillnaden

Skrivet av  bullen71
är att jag och någon mer (minns ej vem just nu) talade om att det fanns i släkten (inte varför), och Haqvin skrev att det var betingat (eller vlket ord han nu använde). Han sa allstå varför och det gjorde inte vi andra.
Men för min de får han gärna ha åsikter,,,,han stör inte mig.
Hälsningar Åsa.
 

präglat

Skrivet av  bullen71
var ordet han använde.
Åsa.
 

varför står det i snackinfot

Skrivet av  mamma
att det här snacket är för föräldrar? Varför gäller inte det Haqvin?
 

Till att börja med...

Skrivet av  Haqvin
...ställs det uppenbarligen ganska unika villkor för min rätt att skriva på den här sidan. Det finns fler skribenter som inte är (biologiska) föräldrar, men som ändå inte ifrågasätts. Såväl vuxna som exempelvis barn med diagnoser.

För det andra har jag varit styvpappa för en pojke med diagnos från hans andra till hans fjortonde år, dvs. jag är hans "huvudpappa" och jag har fortfarande kontakt med honom. (Skriv gärna in detta i era dagböcker, ni alla som ifrågasätter min närvaro, så att jag slipper upprepa det i fortsättningen.)

För det tredje har redax flera gånger tidigare uttryckligen sagt, att var och en har rätt att svara på ställda frågor, men att fortsatt diskusion om diagnoser, orsakssamband osv. skall föras under "Diskutera diagnoser".

För det fjärde har jag själv en symptombild, som stämmer väl överens med flera bokstavs- och andra psykiatriska diagnoser, även om jag inte är "utredd" för någon bokstavsdiagnos och därför inte har någon sådan. (Jag tillhör en generation som etiketterades med andra diagnoser, än dem som är på modet nu.)
 

men hur du än svänger dig

Skrivet av  mamma
så är du varken biologisk förälder till barn med bokstavsdiagnos, eller styvförälder till barn med bokstavsdiagnos.
Antingen kan man väl följa det som står i snackinfot, eller ta bort snackinfot.
Tänk om jag började skriva och ifrågasätta föräldrna till hjärtsjuka barn på deras snack och ifrågasätta deras diagnoser, med motiveringen att jag en gång i tiden bodde ihop med en person som hade ett barn med det problemet, och att jag själv hade problem som kanske gick att likna vid deras även om det inte var nån läkare som diagnostiserat min sjukdom...

 

Det står

Skrivet av  Marie *snackvärd*
_förälder_ till bokstavsbarn.
Och förälder kan du vara på flera vis.
Styvförälder, adoptivförälder etc inte nädvändigtvis biologisk.
OM du tycker det här inte stämmer så ber jag dig maila till Redax för närmare information och klagomål
 

Kan inte kommentera...

Skrivet av  Haqvin
...din haltande jämförelse med hjärtsjuka barn, mamma, eftersom belägg och orsakssamband inte skall diskuteras här.
 

Marie, precis

Skrivet av  mamma
förälder kan man vara på många sätt, men Haqvin är inte det på något sätt. För styvförälder är han ju inte heller, det erkänner han ju själv. Jag tycker det är bättre att du diskuterar med redax om man ska ändra i snackinfot så att det ska passa även Haqvin.
 

"mamma"

Skrivet av  Andrea
Det är inte poängen egentligen, hurvida Haqvin är förälder till ett "bokstavsbarn" nu, eller har varit det förr. Det som stör mig personligen: Ska man vara här som förälder, då diskuterar man väl sina barn och deras svårigheter och hur man kan hjälpa dem

Haqvin brukar inte alls ta upp sånt, han vill bara tala om för andra hur man ska göra. Utan hänvisning hur det har varit med hans styvson! Och DÅ är man inte här SOM förälder. Man kan vara förälder, men Haqvin är inte här i den rollen, menar jag.
 

Tror att redax försöker lösa formuleringen

Skrivet av  Marie *snackvärd*
i snackreglerna.
Men vet inte hur långt de kommit
 

Andrea

Skrivet av  mamma
Det känns bara som att Haqvin utnyttjar att han en gång varit sammanboende med en kvinna som hade ett bokstavsbarn, för att kunna vara här och göra ner alla föräldrar med problem. Tala om att sparka på den som redan ligger.

Det står ju i snackreglerna att man ska kunna prata med föräldrar i samma situation, och dit kan man ju inte räkna Haqvin. Vad jag förstår, och efter vad han själv skriver, så har han ingen som helst vardagskontakt med ett barn med bokstavsdiagnos.
Han tror ju inte ens på diagnosernas existens, utan hävdar att barnens problem beror på dålig miljö och dåliga föräldrar.

En gång i tiden skapades gruppen diskutera diagnoser just för att Haqvin härjade för hårt här, nu är han tillbaka, och det trots att han inte är förälder eller styvförälder till ett barn med bokstavsdiagnos. Det måste kunna finnas en fredad zon där just föräldrar till barn med bokstavsdiagnoser får diskutera. Och enligt snackinfot är det just detta snack. Om redax ändrar i snackinfot så accepterar jag naturligtvis det och kan välja att inte fortsätta att vara här, men tills det sker så tycker jag faktiskt att det är Haqvin som inte hör hemma här.


 

Om man inte...

Skrivet av  Hoppjerkans mamma
har barn med diagnos då? Jag har inte sökt för min son och vacklar fortfarande efter 9 år med honom om det är något "galet" eller inte. Får man vara här då? Enligt snackinfot - inte!
 

Om vi gör så här då

Skrivet av  Marie *snackvärd*
ni skickar mail till mig mer ER uppfattning om hur snackreglerna _borde_ se ut.
Så sammanställer jag det och vidare befodrar till redax.
[email protected]
 

Hoppjerkans mamma

Skrivet av  Andrea
Inte om han inte tänker skriva om sin styvson. Det är ju det jag menar......
 

Det är väldigt sällan jag...

Skrivet av  Haqvin
..."talar om för andra hur man ska göra", Andrea. Det sköter andra snackdeltagare här mycket bättre. Vad jag gör är att svara på ställda frågor om diagnoser, orsaksbakgrunder osv., vilket enligt den nu gällande instruktionen för sidan är vars och ens rättighet. (Samma sak gör andra snackdeltagare, som du kan se av de första svaren i denna tråd.)

Jag har berättat flera gånger tidigare hur jag har försökt bemöta mitt styvbarn efter bästa förmåga, och utifrån min syn på problemen. Något större intresse för det perspektivet har jag dock inte kunnat märka.
 

Andrea

Skrivet av  Hoppjerkans mamma
Jag tänkte inte bara på Haqvins vara eller inte vara på den här sidan. Jag funderar också eftersom en strikt tolkning av snackreglerna skulle utesluta tex mig själv.
Dessutom kanske ni som har barn med diagnos inte vill att vi med barn som saknar diagnos, och inte har påbörjat en utredning heller, ska skriva här. Jag vill inte trampa någon på tårna, om du förstår ...
 

Inte Andrea men

Skrivet av  marib
självklart är även ni med barn om inte har en klar diagnos men som funderar i de banorna välkomna, anser JAG.
 

instämmer

Skrivet av  bullen71
jag tycker att föräldrar med barn med misstänkt npf, eller under utredning kan vara här och diskutera. Det har ju även kommit in lärare ibland och haft frågor eller synpunkter, och det tycker jag också är ok. Och om Haqvin har något vettigt att säga så får väl även han vara här (min åsikt iallafall). Vill man inte läsa hans inlägg så behöver man ju inte det.
Hälsningar Åsa.
 

Blir lite nyfiken på dina syskon...

Skrivet av  Fundersam...
Har fem stycken av dem DIAGNOSTISERAD Damp/ADHD?

Helt otroligt...hur orkade era föräldrar och hur stog du ut som var "normalstörd"?
Min dotter lider av att ha EN bror som hon skäms över på skolan-hur gjorde du?

Hur många syskon var ni?
Varför fick era föräldrar så många barn om de var så överaktiva hela bunten...?
Skulle själlv gärna ha många om det inte hade varit för just denna överskottsenergi som tar knäcken på oss föräldrar...
 

Vill berätta MIN familje historia

Skrivet av  marib
Själv har jag ett diagnostiserat barn av 4.
Min helsyster har också ett, vi växte upp med bara vår mamma.
Vår far har ytterligare en kull barn med en annan kvinna (som också uppfostrade dem själv) varav en har diagnos MBD (som man fick på 80-talet)
I DEN syskonskaran finns hittils 2 barn varav ett med diagnos.
Åh visst ja, 2 av min fars syskon hade klara kriterier för att få diagnoser OM de delats ut på 40 - 50 talet.
 

Artiklar från Familjeliv