Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att vara i bland mycket folk

Skrivet av mamma S
Vad kan det bero på att det har bivit så mycket jobbigare för min pojke på senare tid.

Förr gillade han att vara med ute på stan, i alla sammanhang. Visst kunde han ställa till kalabalik för oss föräldrar, men han tyckte om att vara med, även på fester och i andra stora folksamlingar, typ mcDonalds, Gröna Lund osv.

Nu på senare tid tycker han bara att det är jobbigt och jag har nästan slutat fråga om han vill följa med. I somras ville han bara bada vid en enslig skogssjö där det inte skulle finnas några främmande människor. Skyltsöndagen hade han nästan ångest när han försökte gå med oss på stan, och vi åkte hem efter 15 minuter. När vi skulle handla julklappar gick vi bara i dom delar av varuhusen där det var minst folk osv. Idag ville han inte gå in på mcDonalds.

När jag frågar så säger han bara att dom låter för mycket och är för många. Han vill vara ensam med dom han känner.

Vad tror ni den här förändringen kan bero på? Numera ställer han aldrig till bråk och är mycket lugnare än förut, men istället tycker han alltså att det är jättejobbigt i folksamlingar. Kan det helt enkelt ha med ålder att göra (Han har nyss fyllt 13) eller vad?
Svar på tråden: Att vara i bland mycket folk

ps skulle egentligen

Skrivet av  mamma S
in på autismsnacket (pojken har as och tourettes) men om nån här har en tanke kring detta, så är jag förstås bara tacksam.
 

precis det jag har funderat över

Skrivet av  minix
min son visar samma beteende nu han säger att det är för stökigt på affärer osv
jag svarade inne på autism snacket
men jag tror att vi även platsar här min son har diagnosen asperger+add
det jag är rädd för är att han blir en mycket ensam pojke han är i dag 11år hur ska det bli då han blir äldre??hur ska han fungera ute i samhället??
för det funkar ju inte att sitta vid en skogssjö hela tiden
 

Artiklar från Familjeliv