Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stölder

Skrivet av Mie
Jag vet faktiskt inte riktigt var jag hör hemma, här eller på autismsidan. Sonen 16 år har ADD och atypisk autism. Men jag ställer frågan på båda ställena. Min son stjäl från oss. Han tycker inte det men... Jag har slutat köpa hem glass och jag har slutat baka. Frysen länsas i alla fall på 2 dagar. Sen hittar jag halvätna bullar som ligger och möglar på han rum, under madrassen och i lådor och skåp. Han "lånar" cd-skivor som han tar med sig och vi aldrig ser igen. Vi har fått låsa in alkohål och frågan är om man inte ska kunna ha någonting framme?? Han "lånar" oxå små bandspelare och bärbara cd-spelare och när vi sen behöver dom är dom borta. Ibland har vi fått tillbaka dom, då har dom varit hos pappan eller hos nån kompis och det är rena turen att sakerna är hela. Hur ska man göra?? Vi kan ju inte vara hemma jämt och hålla koll på vad han tar med sig härifrån. Min sambo tycker det är jättejobbigt att inte få ha sina saker ifred.
Han har erbjudit sig att kopiera cd-skivorna som M vill ha, men det hjälper inte. Dom blir ju snart sönderrepade och då hämtar han våra igen. Suck...
Nån som har nåt förslag?? Han är ju för jissu namn 16 år och snart vuxen! Han måste ju snart lära sig att han måste hålla sig till dom sakerna som är hans, eller??
Svar på tråden: Stölder

Lösningen heter låsbara skåp

Skrivet av  anonym idag
överallt. Tyvärr. Har också samma prblematik och har lagt ut en mindre förmögenhet på div lås till garderober lådor etc. Ikeas köksskåp passar fin i sovrum också och där får man plats med massor av dc skivor.
Tyvärr så stjäl vår stjärna även i skolan och på praktikplatser mm men har hittills lyckats slingra sig ur det hela gång på gång. Vi VET men har inga bevis. Jag hoppas han åker dit ordentligt snarast så vi kan få stopp innan det är fösent (om det inte redan är det)
 

Åka fast!

Skrivet av  Mie
Min son har åkt dit för snattning en gång, han har oxå åkt dit för att kastat sten från en bro. Det gick till rättegång, och han blev dömd till 50 000 i skadestånd och nåt som heter galaxen. Jag vill bara säga att det har inte hjälpt. Det är ju det som är problemet. Han lär sig inte. Han kan inte generalisera. Han gör kanske inte om precis samma sak igen, men det är alltid nåt annat som lockar...
Han har oxå snott en annans moppe, och blev hotat med stryk, för dom ville ha pengar för att inte anmäla... 1000 kronor kostade det honom.
Det låter jättetråkigt att behöva låsa in allting. Och vad händer när han är ute i samhället? Där finns inga lås, han måster ju på nåt sätt lära sig annars får jag ju låsa in honom i stället...
 

Trösteord(långt)

Skrivet av  det finns hopp
Precis så där hade vi med vårt fosterbarn under tonårs- och ungdomstiden. Vi låste in allt på många underliga ställen. Händer ännu att jag kan hitta saker som jag glömt att jag låst in. Medicin, knivar, nycklar plånböcker förde ändå bok på in- och utgifter så att jag alltid visste hur mycket jag hade i plånboken, ifall han kom åt den. Sov med nyckelknippan under kudden. Hade ett stort skafferi med lås på, matkällaren låst, kättting och hänglås runt frysen. När han var 7 snattade han tuggummi som vi åkte tillbaks med till affären. Han fick be om ursäkt. Under tiden jag betalade mjölken som jag passade på att köpa hann han med att knycka nya paket. Upptäcktes inte förrän jag var hemma och jag åkte inte två mil en gång till för att lämna igen, men jag beslagtog dem. Han stal en cross som han stal färg till och började måla om i skogen. Vi kom på honom och han fick tvätta den och lämna tillbaks.Som 14- åring stal han vår bil och körde vilse och fastnade i ett dike på skogsvägar flera mil hemifrån. Värst har varit när han tagit för syskonen saker de varit rädda om. Listan på stölder kan göras hur lång som helst. rättegångar ett par gånger med låga bötesbelopp. Under ett par år var han också pyroman. eldade upp grannens gräsmatta, gjorde brasor i skogen, eldade bland ytterkläderna i hallen. Han stal tändare från grannens altan. I övre tonåren var han nästan alkoholist också, men lyckades ta och har behållit körkortet.Vi var redo att ge upp många gånger och han var på BUP och ett utredningshem. Nu till det hoppfulla för er. Det behöver inte gå åt skogen för honom. Precis före jul blev han och hans sambo godkända som familjehem och har sedan i våras två fosterpojkar i tonåren. Finns nog ingen som jobbar så bra med dom som han. Och han är populär och omtyckt av dem och de respekterar honom. Han är också aktiv inom IOGT- NTO och lever sedan några år helnykter. Nu använder han sig av de metoder vi använde på honom. Vi kunde inte tro att det skulle bli så bra för honom. Många tårar har vi fällt men nu kom glädjetårar när han kom med beviset på att han är godkänd som fosterförälder. Han är 28 år idag. En del mognar sent, en del aldrig. det kommer säkert att ordna sig för er son.
 

Tack!!

Skrivet av  mie
Det var jätteskönt att läsa det du skrivit. Jag har inte gett upp hoppas än, men jag behöver såna som du, som kan inge hopp. Men hur lär dom sig till slut?? Jag trodde det var helt fel att låsa in, då lär han sig aldrig. Men man kan ju inte vara hemma med en 16-åring hela dagarna. Vi får se om vi kan hitta bra lås-sösningar..
Tack igen!!
 

Jag tror så här

Skrivet av  det finns hopp
att ett barn som bara stjäl och ställer till bråk och oreda får aldrig höra annat än fy, usch, varför och har vi inte sagt.....Om man låser in är det en markering att man inte får, och förhoppningsvis finns lite mer positivt att uppmärksamma. Han misslyckas inte alltid för han får inte möjlighet. Det man inte kan låsa in räcker väl till för att bråka om. Som en annan kille, 12 år sa när han hela tiden gör fel saker och säger fel ord: hjärnan hinner inte med. Ungefär detsamma säger vårt snart 8-åriga avlastningsbarn innan han började medicinera med rittalin: jag bara gjorde saker och tankarna hann inte med. Nu när han medicinerar har hans själkänsla stärkts och han är en helt annan kille när han har medicin i kroppen.
 

Artiklar från Familjeliv