Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är "normalt" och hur vet jag om sonen har lätt

Skrivet av Svårtytt
ADHD el. liknande. När jag läser texter om ADHD, Tourette osv. tycker jag att mycket stämmer, men sen stämmer inte andra saker t ex.

Min son har alltid varit mycket rörlig. Han började gå redan vid 10 månader och sen har det varit full fart.
Att gå är svårare än att springa.
På stan har han svårt att gå som andra barn lugn och sansat.
Det ska hända saker mest hela tiden men han kan ta det lugnt framför TV:n, datorn eller om pular med något.

Skolan tycker han är tråkig. Han har svårt för läsningen.

Han avbryter när andra pratar och vill gärna prata hela tiden.
Framåt när vi är i affärer, då kan han gå till någon säljare och fråga om ditt och datt, hur det funkar och så. Han är alltså inte blyg.

Hemma kan han skrika och gapa, och vill gärna boxas på mig. Jag blir arg.

Han har svårt att lyssna på tillsägelser, både hemma och i skolan. I skolan kan han hitta på dumheter när det är på utflykt så att alla måste invänta honom.

På pappa som är sträng lyssnar han eller gör som han säger för pappa köper mycket saker till honom också.

Hur vet jag om jag uppfostrat honom "dåligt", jag menar att han inte fått tydligare gränser när han var mindre. Nu är han snart 9 år. Eller om han har någon lättare ADHD eller likande.

Vi går på BUP för skolan har sagt att vår son verkar må dåligt. Att haninte lyssnar varken på kompisar eller vuxna. Att han inte verkar ha empati.
Svar på tråden: Vad är "normalt" och hur vet jag om sonen har lätt

Vad gör Bup?

Skrivet av  tanten
Det låter inte för mig som det handlar om uppfostran eller att "må dåligt" egentligen. Det kanske han gör men det kan ju bero på att det inte funkar för honom med skola och kamrater.
Vad säger man på Bup? Vilka förklaringar har man till hans beteende? Säger de nåt om vad skolan trodde, om han att han verkar må dåligt? Varför skulle han göra det? Och vad _gör_ ni där, vad får ni för hjälp?
För mig ser det ut som man borde titta på vad hans överaktivitet kan ha för orsaker, har man sagt nåt om det?
 

Artiklar från Familjeliv